خبرگزاری کار ایران

افتتاح دو نمایشگاه با حضور چهره‌های ماندگار

asdasd
کد خبر : ۵۰۶۰۱۸

آئین افتتاحیه نمایشگاه عکس و آثار چهره‎های ماندگار ایران و نمایشگاه نقاشی سمانه احسانی‎نیا عصر روز جمعه نهم تیر ماه و با حضور چهره‎های شاخص فرهنگ و هنر چون دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، یدالله کابلی، علی‌اکبر صادقی، محمد سلحشور و ... در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

به گزارش ایلنا، آئین افتتاحیه نمایشگاه عکس و آثار چهره‎های ماندگار ایران و نمایشگاه نقاشی سمانه احسانی‎نیا عصر روز جمعه نهم تیر ماه و با حضور چهره‎های شاخص فرهنگ و هنر چون محمدرضا شفیعی کدکنی، یدالله کابلی، علی‌اکبر صادقی، محمد سلحشور  و ... در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

در ابتدای آئین افتتاحیه نمایشگاه آثار چهره‎های ماندگار فاضل جمشیدی در سخنانی با ذکر این مطلب که خوشبختانه چهره‎های ماندگار در کشور کم نیستند اظهار داشت: امروز به همت دکتر اسعدی و همکار خوبشان اسرافیل شیرچی و همچنین وسعت توانایی‎های فرهنگسرای نیاوران قاب تجلی در نقش چهره های ماندگار برپاشد.

در این برنامه یدالله کابلی شکسته‌نویس، خوشنویس و چهره ماندگار با ابراز خوشحالی از حضورش در این نمایشگاه گفت: هر انسانی در تلاش است تا برای ماندگار شدن دستاورد علمی، فرهنگی، هنری خود کوششی بکند تا آن را رنگ ماندگاری بدهد. عکس‎هایی که در اینجا می‎بینم هر یک نوابغ و یگانه‌های هنر روزگار ما هستند. این افراد چهره‎های نادر و بزرگ سرزمین ما هستند. ماندگاری در کارنامه نیم قرن تلاش این بزرگان است. متاسفانه امروز نیمی از آنها نیستند. امیدوارم هر چه بیشتر قدر چنین چهره‎ها و چنین بزرگانی را بدانیم و  بتوانیم آنها  را به جهان معرفی کنیم.

محمود اسعدی دبیر نمایشگاه نیز با حضور در جایگاه با ارائه گزارشی از چگونگی برگزاری این نمایشگاه خاطرنشان کرد: من تاسف می‎خورم که چرا ما دیر به شناسایی و شناساندن چهره‎های مانا پرداختیم. ادوارد سعید کتابی دارد با نام شرق‎شناسی و در مقدمه آن می‎نویسد که شرقی‎ها قادر نیستند خود را معرفی کنند، و باید غربی‎ها آنها را معرفی کنند. چرا ما قادر نیستیم بزرگان‌مان همچون خیام و مولانا و عطار و همچنین شخصیت‎های معاصر کشور را به جهانیان معرفی کنیم. چناچه ما نتوانیم خود را معرفی کنیم دیگران این کار را خواهند کرد و آنچه را که می‎خواهند معرفی می‎کنند.

وی افزود: یکی از دلایل این اتفاق  تواضع مفرطی است که ریشه در فرهنگ ما دارد. این امر باعث شده که ما نتوانیم خودمان را آن چنان که هستیم معرفی کنیم. نکته دوم عدم آگاهی از حضور بزرگان است. نکته بعدی آمیختگی سیاست و ادبیات و فرهنگ است. نکته دیگر آن که  ما ابزار مناسب و رسانه مناسب برای معرفی چهره های ماندگار کشور  نداریم. حتی اگر بتوانیم اساتید را بشناسانیم در چارچوب مرز‎های ایران است و در فراتر از مرز‎ها کاری نمی‎توانیم انجام بدهیم. نکته بعدی تنبلی و عدم درک صحیح است. ما آن چنان که باید در این زمینه تحقیق و  پژوهش نکرده‎ایم و یا اگر تحقیقی انجام شده عمیق نبوده است.

وی در پایان صحبت‎هایش با ذکر این مطلب که هنوز هم در کشور سازمانی نیست که کارش شناسایی و شناساندن نخبگان باشد، ابراز داشت: در ایران و در روستا‎ها و شهر‎های کوچک نخبگانی داریم که شناسایی نشده‎اند و سازمانی هم نیست که آنها را به ما معرفی کند. از این رو امیدوارم  از این حالت خودکم‎بینی هر چه زودتر  به خود‎یابی برسیم و بزرگان خود را قدر بدانیم  و آنها  را هم به خودمان و هم به جهان معرفی کنیم.

در ادامه برنامه و پس از صحبت‌های تنی چند از چهره‌های شاخصی ماندگار کشور حجت الاسلام زم رئیس سابق حوزه هنری به عنوان آخرین سخنران اظهار داشت: متاسفانه سالیان سال است که بزرگان و اساتید صاحب نام کشور که از الطاف خداوندی هستند همچون خود خدا مظلوم و بی‎پناه و ناشناخته و کم‎شناخته است. اگر ما به بزرگان ننگریم و آنها را احترام نکنیم بزرگی را نخواهیم آموخت و تا بزرگی نیاموزیم بزرگ‎پروری را نخواهیم توانست آموزش دهیم از این‌رو وقتی با بزرگ و بزرگان و بزرگ‎پروری دم‎خور نباشیم گرفتار کوچک‎بینی و اندک‎نگری خواهیم شد. اندک‎نگری و کوچک‎بینی همان فقری‌ست که امروز به رغم توانایی‎ها و استعدا‎دها گرفتارش هستیم.

وی افزود: نسل جوان ما نسبت به بزرگی، فرهنگ و آشنایی با هنر گریز ‎پا شده است. قدر بزرگان را دانستن در واقع یعنی جوانان را به آغوش بزرگان کشاندن و به کوچکان راه بزرگی آموختن. با این همه لازم می‌دانم  از همه عزیزانی که در این سال‌ها  زحمت این کار را کشیده‎اند و در راه شناسایی بزرگان تلاش کرده سپاسگزاری می‎کنم.

همچنین در گالری شماره دو فرهنگسرای نیاوران و به صورت همزمان آئین گشایش نمایشگاه نقاشی‌های سمانه احسانی‌نیا، هنرمند معلولی که آثارش را با دندان پدید می‌آورد با حضور محمدرضا شفیعی کدکنی و دیگر اهالی فرهنگ و هنر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سمانه احسانی‌نیا پس از رونمایی از بزرگترین اثر خود  که حاصل 50 جلسه فعالیت 4 ساعته بوده، اظهار داشت‌: این کار نشان‎گر روح زندگی، پرواز و اوج است. این اثر از 30 قطعه 30 سانتی‎متری تشکیل یافته و پرنده‎هایی که در این اثر دیده می‎شوند  نماد پرواز و اوج هستند.

همچنین در پایان این مراسم احسانی‎نیا پرتره‎ای را که از دکتر شفیعی کدکنی  پدید آورده بود به وی اهدا کرد.  

از دیگر چهره‌های حاضر در این آئین‌ها می‌توان به علی شیرازی، حسین محجوبی، هادی خانیکی، محمد سلمانی، الهام صفوی‌زاده، شراره رخام، جواد بختیاری، معصومه کریمی، حسین بختیاری، نغمه نظام‌دوست، امیر احمد فلسفی، الهه خاتمی و اسرافیل شیرچی نام برد.

افتتاح دو نمایشگاه با حضور چهره‌های ماندگار

افتتاح دو نمایشگاه با حضور چهره‌های ماندگار

افتتاح دو نمایشگاه با حضور چهره‌های ماندگار

افتتاح دو نمایشگاه با حضور چهره‌های ماندگار

نمایشگاه عکس و آثار چهره‌های ماندگار ایران تا ١٦ تیرماه  و نمایشگاه نقاشی سمانه احسانی‌نیا تا 13 تیرماه دایر است. علاقه‌مندان جهت بازدید از هر دو نمایشگاه می‌توانند در روزهای عادی از ساعت ١٠ الی ٢١ و در روزهای تعطیل از ساعت ١٤ الی ٢١ به گالری شماره 2 فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز