خبرگزاری کار ایران

سروده‌های تازه جواد مجابی در نشر بوتیمار

asdasd
کد خبر : ۵۰۵۴۳۰

دو مجموعه شعر «روز جشن کلمات» و «شعر بیست‌وششِ» از سروده‌های جواد مجابی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجموعه‌ شعرهای «روز جشن کلمات» و «شعر بیست‌وششِ» جواد مجابی توسط انتشارات بوتیمار منتشر شد.

جواد مجابی متولد ۱۳۱۸ در شهر قزوین، نویسنده‌ای‌ست با بیش از چهار دهه فعالیت ادبی که حاصلش ده‌ها کتاب پرطرفدار بوده. از طرفی او یکی از چهره‌ای بین‌المللی و شناخته‌شدهٔ ادبی ایران به شمار می‌آید که پیش از این، بار‌ها خارج از کشور، به سخنرانی راجع به هنر و به خصوص ادبیات پرداخته است.

علیرضا بهنام درمورد مجابی این چنین می‌گوید: «در میان شاعران دههٔ چهل، گروه «موج نو» اهمیتی به‌سزایی دارند. این گروه که در زمانهٔ خود به دلیل تفوق گفتمانی شعر ایدئولوژیک چندان که باید، دیده نشدند، در سال‌های دههٔ هفتاد دوباره کشف شدند و توانست با مخاطبان شعر ارتباط برقرار کنند. جواد مجابی از شاعران مهم و کمتر شناخته شدهٔ این جریان شعری است. در شعر مجابی علاوه بر شهری بودن که در شعر هم‌نسلان او همچون احمدرضا احمدی و سپانلو نیز به خوبی دیدنی است، نوعی گرایش به درهم آمیختن مرز بین گونه‌های مختلف بیان ادبی و غیرادبی هم دیده می‌شود. از‌‌ همان نخستین دفتر شعر، تجربه‌های مجابی گستره‌ای وسیع از شعر نیمایی تا سپید و روایی تا تصویری را دربرمی‌گیرد. در عین حال تاثیرپذیری شاعر از هنرهای دیگر به خصوص نقاشی و موسیقی در این شعر‌ها به خوبی دیدنی است. مجابی را می‌توان در زمرهٔ شاعرانی دانست که توانسته‌اند در گذر سالیان ذهن و زبان خود را چنان متحول سازند که در زمانه ما نیز حرفی تازه برای مخاطبان داشته باشند.»

پشت جلد کتاب «روز جشن کلمات» آمده است:

بی‌فایده‌ست با تو سخن گفتن

از درختی که ندیده‌ایم من و تو

رویان از الفبا و اعداد

خیال، نمی‌شود برای کسی آب و نان.

 «شعر بیست و شش»

همچنین پشت جلد مجموعه «شعر بیست و شش» که مجموعه‌ای‌ست با بیش از یک‌صدوپنجاه شعر، آمده:

پیش از آن‌که رفته باشم از دست

بگذار دست‌هایت را دست خود بدانم

دشت‌ها و جنگل و کوه و دریایت را

 تن من کن!

پیش از آن‌که مرگ در ربایدم سرد

در ایوانم پدیدار شو

 «روز جشن کلمات» مجموعه‌ای‌ست با بیش از صد شعر از مجابی در صدوهفتاد صفحه که کنار «شعر بیست و شش» به تازگی توسط نشر بوتیمار منتشر شده‌ است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز