خبرگزاری کار ایران

بررسی دلایل تحریم فیلم‌ها توسط حوزه هنری در تلویزیون؛

فرید: حوزه هنری توتالیتر فکر می‌کند/حمزه‌زاده: وقتی ارشاد نظارت نمی‌کند ما نظارت می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۵۰۳۳۵۶

محمد حمزه‌زاده و مهراد فرید در یک مناظره فرهنگی درباره دلایل اکران نشدن برخی فیلم‌ها توسط حوزه هنری گفتگو کردند.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، مهرداد فرید (دبیر شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما) که به برنامه مناظره فرهنگی شبکه چهار سیما دعوت شده بود، با اشاره به عملکرد حوزه هنری در بخش سینما گفت: وقتی ما یک جایی به نام وزارت ارشاد داریم و فیلمسازان ما از وزارت ارشاد مجوز لازم را می‌گیرند و افتخار می‌کنند که در نظام جمهوری اسلامی فیلم می‌سازند و خطوط قرمز را نیز رعایت می‌کنند دیگر نباید یک اداره وجای دیگری تصمیم جدیدی برای آثار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه آنچه باعث می‌شود تا صنعت فیلمسازی رشد کند آزادی عمل است، افزود: حوزه هنری در استراتژی توتالیتر فکر می‌کند و فیلمسازان را دسته‌بندی می کند و می‌گوید فیلمسازان باید مثل ما فکر کنند.

فرید که شامگاه چهارشنبه 31 خرداد در برنامه چشم روشن شبکه چهار سخن می‌گفت، افزود: حوزه هنری 96 سالن سینما دارد و این تعداد سالن تقریبا یک چهارم کل سالن‌های سینمای ایران است در چنین شرایطی حتی اگر یک فیلم را تحریم کند؛ تاثیرش را روی صنعت سینما می‌گذارد و نتیجه آن می‌شود تولید فیلم‌های خنثی که انگار فقط حرف دولتی می‌زنند. اگر ما دنبال بالندگی فرهنگی هستیم فقط کافی است که بستر فکر آزاد را فراهم کنیم.

در بخش دیگر این برنامه؛ محمد حمزه‌زاده در پاسخ به فرید و دفاع از عمکرد حوزه هنری گفت: بسیاری از کارگردان‌ها اولین فیلم‌ها و گاهی بهترین آثارشان را با حوزه هنری شروع کردند و آنها را ساختند. سرمایه‌گذاری حوزه در سینما بسیار بیشتر از کل سرمایه‌گذاری در سینما در ده سال اخیر است.

وی ادامه داد: حوزه هنری بیش از صدها میلیارد تومان در سینما سرمایه‌گذاری کرده است و بیش از 200 هزار صندلی دارد اما ضریب اشغال سینماهای ما 10 درصد است و دلیل آن ضعف فیلم‌هاست. ما فقط از بین 500 فیلم به نمایش درآمده در سال‌های گذشته به 10 الی 12 فیلم اجازه نمایش ندادیم.

 وی ادامه داد: میزان فروش یک سال سینمای ایران در سال‌های اخیر 200 میلیارد تومان است درحالی که باید رشد هزار میلیارد تومانی در سال داشته باشیم  و اگر چنین رشدی نداریم  دلیلی اصلی آن این است که به خواسته‌ها و نیازهای مردم توجه نکردیم و مردم به صورت کلی با سینما قهر هستند.

 حمزه‌زاده با اشاره به اینکه حوزوه هنری درباره فیلم‌ها با فیلمسازان براساس معیار و جزئی صحبت می‌کند، ادامه داد: حوزه هنری نقش برج مراقبت و فانوس دریایی و  هدایتی در حوزه فرهنگ دارد. امروز نقدی که به وزارت ارشاد وجود دارد این است که به وظیفه هدایتی و نظارتی خود عمل نمی‌کند حال آنکه این وظیفه ما براساس قانون است. حوزه هنری در مسئله‌شناسی سینما به این امر رسید که مخاطب‌ها متاسفانه تبدیل به مشتری نمی‌شوند.

 گفتگوی محمد حمزه‌زاده  و مهرداد فرید در برنامه چشم روشن به دلیل کمبود وقت نیمه‌کاره ماند و قرار شد در هفته آینده این بحث پیگیری شود.

اکبر نبوی به عنوان مجری و کارشناس اجرای این برنامه را برعهده داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز