خبرگزاری کار ایران

بازدید از چهارمین دوره تجهیز کتابخانه‌های مدارس کشور؛

طی چهار مرحله 4700 مدرسه و آموزشگاه از نظر منابع کتابخانه‌ای تجهیز شدند

asdasd
کد خبر : ۵۰۲۸۰۵

سیدعباس صالحی با اشاره به تجهیز کتابخانه‌های مدارس گفت: در حال حاضر کتاب‌هایی که انتخاب و دسته بندی شده‌اند آماده ارسال به مدارس هستند تا از مهرماه یا چنانچه مدرسه‌ای برای تابستان نیز برنامه دارد از آنها استفاده کنند. در طول چهار مرحله این طرح 4700 مدرسه و آموزشگاه از نظر منابع کتابخانه‌ای تجهیز شدند و می‌دانیم که باید این مسیر را ادامه دهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم بازدید از چهارمین دوره تجهیز کتابخانه‌های مدارس کشور و طرح تجهیز 1500 کتابخانه مدارس تهران و شهرستان‌های استان تهران بعد از ظهر امروز سه‌شنبه 30 خرداد با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همایون امیرزاده (مشاور اجرایی معاونت فرهنگی) و مهدی فیض (معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش) برگزار شد.

سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در این مراسم گفت: سال 93 باتفاهم نامه وزارت ارشاد و وزارت آموزش و پرورش به این توافق رسیدیم که اگر می‌خواهیم فرهنگ کتابخوانی را در کشور توسعه دهیم کانون اصلی فعالیت برای آن مدارس هستند چرا که هم شخصیت افراد در سنین مدرسه شکل می‌گیرد و هم از نظر بعد جمعیتی تعداد دانش‌آموزان جای کار زیادی دارد. دسترسی راحت دانش آموز به کتاب و کتابخانه یعنی رشد کتابخوانی و برای همین طرح تجهیز 50 هزار مدرسه و برگزاری نمایشگاه‌های مدارس نیز در دستور کار قرار گرفت.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد ادامه داد: در کنار کتابخانه‌های مدارس که پایگاه جدی توجه به کتابخوانی در بین دانش آموزان هستند توجه به کتابخانه‌های کلاسی نیز لازم بود و آموزش و پرورش برای افزایش میزان توجه به کتابخانه‌های مدارس می‌تواند دو کار انجام دهد اول: سازمانی که مربوط به حوزه‌ کتابخانه‌های مدارس است باید با شور و شوق بیشتر و با نشاط و فعال باشد مخصوصا در شرایطی که فضای مجازی و انواع موبایل و تبلت رقیب جدی کتابخوانی شدند. مساله دوم تجهیز فیزیکی کتابخانه‌های مدارس است و اینکه دانش آموز به کتاب‌های جدید و نو دسترسی داشته باشد و همچنین به دلیل استفاده مداوم تعداد زیادی از دانش آموز از یک کتاب به سرعت ان را با کتاب نو عوض کنیم تا کتاب غیراستقفاده و کهنه در دست دانش آموزان نباشد. تعامل با آموزش و پرورش و امضای تفاهم نامه مذکور در همین راستا بود.

صالحی در توضیح بیشتر اقدامات صورت گرفته برای تجهیز کتابخانه‌های مدارس تاکید کرد: در مسیر اجرایی شدن این تفاهم نامه که کتابخانه‌های مدارس و کتابخانه‌های کلاسی را پوشش می‌داد استان‌های مرزی، عشایری، کم برخوردار را در نظر داشتیم و هم کتابخانه‌های مدارس ایرانیان خارج از کشور تا فرزندان ایرانی خارج از کشور دچار گسست فرهنگی و زبانی نشوند. امسال نیز به سراغ شهرستان‌های استان تهران آمده‌ایم که واقعا در برخی مناطق از نظر تجهیز کتابخانه‌‌ای نیاز به حمایت داشتند.

این مدیر فرهنگی ادامه داد: از سال گذشته بن کارت‌های وظیفه دانش‌آموزان برای ایام نمایشگاه در نظر گرفته شد و در کنار آن امسال با تعامل با آموزش و پرورش 40 هزار دانش‌آموز از نمایشگاه کتاب تهران بازدید کردند. در همین مسیر خواستیم در کنار بازدید دانش آموزان از نمایشگاه کتاب، مدارس نیز فرصت توسعه و ارتقای سطح کتابخانه‌های خود را پیدا کنند و اتفاقی که شاهد هستید رقم خورد. در واقع بعد از برقراری پل ارتباطی بین دانش‌آموزان و نمایشگاه کتاب و کتاب لازم بود ارتقای کتابخانه‌های مدارس نیز در دستور کار قرار بگیرد.

صالحی یادآور شد: در حال حاضر کتاب‌هایی که انتخاب و دسته بندی شده‌اند آماده ارسال به مدارس هستند تا از مهرماه یا چنانچه مدرسه‌ای برای تابستان نیز برنامه دارد از آنها استفاده کنند. در طول چهار مرحله این طرح 4700 مدرسه و آموزشگاه از نظر منابع کتابخانه‌ای تجهیز شدند و می‌دانیم که باید این مسیر را ادامه دهیم.

او در پایان گفت: امیدوارم هم ارشاد و هم آموزش و پرورش توجه به کتاب و کتابخوانی به دانش آموزان را بیشتر جدی بگیرند و مطمئن باشید در این صورت اتفاقات خوبی را شاهد خواهیم بود کتاب و کتابخوانی است که از دانش آموزان محافظت می‌کند و او را یک انسان سالم و با اخلاق بار می‌آورد توجه به همین مسائل بود که باعث شد ارشاد از 5 میلیارد هزینه‌ای که طرح تجهیز مدارس نیاز داشته 3 میلیارد و 400 میلیون تومان را تقبل کند.

مهدی فیض معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش نیز در این مراسم ضمن تاکید بر لزوم توجه به کتابخانه‌های مدارس گفت: متاسفانه وجود فضایی به نام کتابخانه‌ در بسیاری از مدارس و آموزشگاه‌های ما کم رنگ شده و رو به افول است چرا که نیاز داریم حرفه‌ای به نام کتابدار در مدرسه را مجدد در دستور کار قرار دهیم. اصولا یک مولفه مهم برای توسعه مدرسه مطلوب، توجه به کتابخانه و کتابدار در مدارس است. در همین راستا آموزش و پرورش اقداماتی را آغاز کرده و دنبال می‌کند که از جمله آن می‌توان به تدوین بسته مطالعاتی پیشنهادی برای دانش آموزان اشاره کرد.

معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: البته منظور این نیست که در انتخاب کتاب‌ها دانش‌آموز با تحمیل و اجبار مواجه شود بلکه بنا داریم برای هر پایه با توجه به اقتضائات آن پایه تحصیلی و در نظر گرفتن روحیات دانش آموز کتاب‌های مناسب به او پشینهاد بدهیم. همچنین برگزاری مستمر و مدام مسابقات کتابخوانی آن هم با اتکا به امکانات و تکنولوژی روز مثل اینترنت و گوشی‌های هوشمند نیز از جمله برنامه‌های ماست همین جا ازحمایت‌های مادی و معنوی وزارت ارشاد در مسیر تجهیز کتابخانه‌های مدارس تشکر می‌کنم.

در چهارمین تجهیز کتابخانه‌های مدارس کشور 900 کتابخانه شهرستان‌های استان تهران و 600 کتابخانه شهر تهران تجهیز می‌شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز