خبرگزاری کار ایران

«آندره بازن و نظریه واقع‌گرایی فیلم» پرویز جاهد منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۴۹۵۹۰۶

مجموعه مقالات «آندره بازن و نظریه واقع‌گرایی فیلم» زیرنظر پرویز جاهد منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «آندره بازن و نظریه واقع‌گرایی فیلم» مجموعه مقالاتی است که زیر نظر پرویز جاهد (نویسنده، فیلمساز و منتقد سینما) با هدف بازخوانی و شناخت دقیق‌تر آندره بازن توسط نشر اختران منتشر شده است.

در این کتاب مقالاتی از فرانسوا تروفو، سرژ دنی، کریستوفر ویلیامز، هیو گری، لورا مالوی، دوناتو توتارو، پراکاش یانگر، پرویز جاهد، محسن آزرم، میلاد روشنی پایان، رامین اعلایی و چند مقاله از خود آندره بازن به چشم می‌خورد.

پرویز جاهد در بخشی از پیشگفتار این کتاب آورده است: بیش از نیم قرن از مرگ آندره بازن، منتقد، نظریه‌پرداز و نخستین سردبیر نشریه سینمایی کایه دوسینما می‌گذرد. بازن بی‌تردید یکی از تاثیرگذارترین منتقدان سینمایی جهان بوده و اندیشه‌هایش در زمینه واقع‌گرایی فیلم همواره در میان منتقدان و نظریه‌پردازان سینمایی چالش‌برانگیز بوده است. منتقدی که رنوار درباره‌اش گفته است: «او ما را واداشت که احساس کنیم حرفه ما حرفه نجیب و اصیلی است.» بازن همانند آیزنشتین و ورتوف معتقد بود که سینما می‌تواند جهان را تغییر دهد. او نظریه‌پردازی بود که با تز واقع‌گرایی‌اش به چالش با نظریات فرمالیستی آیزنشتین و پودفکین و سینمای اکسپرسیونیستی آلمان برآمد و در نوشته‌های شورانگیزش که تاثیرشان همچنان باقی است، در اثبات نظریات افراطی خود در زمینه واقع‌گرایی فیلم کوشید. این مجموعه مقالات با هدف بازخوانی و شناخت دقیق‌تر آندره بازن فراهم شده است. هدف این است که نشان دهیم چرا آندره بازن همچنان در مطالعات سینمایی امروز اهمیت دراد و برخلاف نظریه‌پردازانی چون رُدلف آرنهایم و هوگو مانستربرگ، در تاریخ و آرشیوهای سینمایی مدفون نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز