خبرگزاری کار ایران

پیمان سلطانی:

"خیام‌خوانی" با اجرای ۳۴ خواننده بررسی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۴۹۱۶۰۰

آلبوم"خیام‌خوانی" که به تازگی با آهنگسازی پیمان سلطانی و با همکاری ۳۴ خواننده منتشر شده به مناسبت روز جهانی خیام مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

پیمان سلطانی در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: معرفی و بررسی آلبوم "خیام خوانی" با همکاری خانه موسیقی، خانه هنرمندان و موسسه رهگذر هفت اقلیم روز ۳۱ اردیبهشت از ساعت ۱۶ در سالن شهناز خانه هنرمندان برگزار می‌شود. در این مراسم دکتر ابو محمد، حمید‌رضا شعبانی و خود من سخنرانی خواهیم داشت.

 در ادامه افزود: همچنین در این مراسم مجتبی عسگری، مهدی امامی، رضا طیبی، اشکان کمانگری، علی‌رضا وکیلی‌منش و علی یاری‌پور به عنوان خواننده، و طینوش بهرامی، علیرضا دریایی، آرش زمانی، نوا سلیمانی، امیر شریفی، سپهر شهبازی، هوشمند عبادی، رضا صدرالدینی، میثم کشاورز‌ملکی، فرید مظفرزاده و سعید همتیان به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

وی عنوان کرد: این اثر مجموعه‌ای از آهنگسازی‌های من است که روی اشعار خیام انجام شده است. در این آلبوم ۳۴ خواننده که هر کدام یک رباعی از خیام را با همراهی یک ساز اجرا کرده‌اند با ما همکاری داشته‌اند.

این آهنگساز در ادامه افزود: بخشی از آلبوم "خیام‌خوانی" براساس نظریات خیام فیلسوف به نام "خیام هست و نیست" ساخته شده است. این اثر با نوازندگان ارکستر فیلارمونیک ارمنستان ضبط شده است. بخش دیگری از این آلبوم نیز برای آنسامبل سازهای ملی به نام "خیام رازها" تالیف شده که براساس خیام شاعر ساخته شده است.

وی همچنین عنوان کرد: ۵۵ رباعی از خیام هم در این کار دکلمه شده که این دکلمه‌ها را خودم اجرا کرده‌ام. این ۵۵ رباعی را براساس ۱۸ نسخه معتبر از خیام تطبیق داده‌ام و تصحیح مجددی از خیام را عرضه کرده‌ام.

پیمان سلطانی درمورد نحوی اجرای قطعات آوازی توسط ۳۴ خواننده این اثر گفت: من با خواننده‌ها گفتگو کردم و نگرشم را نسبت به خیام و راه و روش او را برای این دوستان شرح دادم؛ در واقع قصد داشتم خود این دوستان، مولف آوازهای‌شان در آلبوم "خیام‌خوانی" باشند. باز در مورد نحوی گزینش و انتخاب ملودی‌ها نیز با هر یک از خواننده‌ها حدود یک ساعت صحبت کردم و تفکرم در زمینه ملودی و ساختار را توضیح دادم؛ در نهایت نیز خواننده‌ها براساس توضیحات من طراحی‌های آوازهای‌شان را انجام دادند.

این آهنگساز در ادامه افزود: آوازها در دستگاه‌ها و مایه‌های مختلفی اجرا شده است؛ در بخش‌های مختلف نیز نوازنده‌های مختلفی در اجرای این پروژه همکاری کردند؛ در طول کار نیز از تونالیته‌های متفاوتی نیز استفاده شده است و هر کدام از دوستان در انتخاب دستگاه، مد و تنالیته آزاد بودند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز