خبرگزاری کار ایران

مدیرکل ارشاد بوشهر:

تخفیف مجازات برای زندانیان کتابخوان در بوشهر

asdasd
کد خبر : ۴۸۸۱۲۷

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در نشست «بوشهر پایتخت کتاب ایران» گفت: در یکی از طرح‎های کتابخوانی ما کتاب به زندان‌ها هدیه می‌دهیم و زندانیانی که کتاب‌های بیشتری بخوانند و در رفتارشان تغییراتی بوجود بیاید بین 3 تا 6 ماه تخفیف در مجازاتشان اعمال می‌شود.

به گزارش ایلنا، سیدرضا صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست «بوشهر پایتخت کتاب ایران» گفت: من بوشهر را دوست دارم نه به خاطر منابع اقتصادی آن بلکه به خاطر مردم باصفای این استان فرهیخته.

صالحی‌امیری با بیان اینکه استان بوشهر دارای جغرافیای خاص و دارای مردم بااخلاق و مبانی قوی در حوزه‌ی فرهنگی است، افزود: مردم بوشهر به این دلیل که در کنار دریا قرار گرفته‌اند، دریادل هستند و چون از هوای سالم برخوردارند دارای بینش قوی می‌باشند. بوشهر همچون نگین درخشان در دریای خلیج فارس می‌درخشد و بوشهری‌ها هم در هر کجای این کشور قرار گرفته‌اند، منشا خدمت بوده‌اند.

وی اضافه کرد: پرچم پایتخت کتاب ایران در بلندای بوشهر برافراشته شد تا همه بدانند بوشهر مهد فرهنگ است.

فعالیت 508 باشگاه کتابخوانی در بوشهر

در ادامه‌ی این نشست، حمیده ماحوزی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر درباره‌ی طرح پایتخت کتاب ایران گفت: طرح بوشهر پایتخت کتاب ایران با همکاری آقای صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر مطالعات وزارتخانه از سال 93 به اجرا درآمده و بوشهر به عنوان سومین شهر، این امتیاز را کسب کرده است. سال اول در این طرح اهواز و سال دوم نیشابور به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شد.

وی با بیان اینکه ما به خود می‌بالیم که در این استان فرهنگ‌دوست هستیم، ادامه داد:. بوشهر بواسطه‌ی طرح‌های خوب در حوزه‌ی کتابخوانی طی سال‌های 93 تا 95، افتخار کسب عنوان پایتخت ایران را به دست آورد. ما 70 طرح در حوزه‌ی کتاب عملی کردیم درحالیکه در سال 95 به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شدیم. ضمن اینکه در بین 1500باشگاه کتابخوانی، 508 باشگاه در بوشهر قرار دارد.

تخفیف مجازات برای زندانیان کتابخوان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با اشاره به بعضی از طرح‌هایی که در پایتخت کتاب ایران مطرح شده است، گفت: در یکی از طرح‌های این برنامه ما کتاب به زندان‌ها هدیه می‌دهیم و زندانیانی که کتاب‌های بیشتری بخوانند و در رفتارشان تغییراتی بوجود بیاید بین 3 تا 6 ماه تخفیف در مجازاتشان اعمال می‌شود.

ماحوزی افزود: ما در طرح سرباز دانش هم به پادگان‌های بوشهر با هدف ترویج کتابخوانی، کتاب هدیه می‌دهیم و سربازان از طریق خواندن کتاب تشویق می‌شوند. همچنین از سه سال گذشته به مادرانی که فرزند به دنیا آورده‌اند، یک کتاب به مادر و یک کتاب به کودک هدیه داده می‌شود.

ماحوزی اضافه کرد: ما با همکاری اهالی فرهنگ توانسته‌ایم 200 تفاهم‌نامه‌ی همکاری با NGO، شرکت‌ها و کارخانه‌های مختلف منعقد کنیم و همکاری آنها را طلبیدیم. شهرداران و بخشداران شهرهای شهرستان‌های استان و نمایندگان مجلس و ملی‌پوشان فوتبال و فوتبال ساحلی هم حمایت خود را اعلام کردند.

راه‌اندازی اولین کتابخانه‌ی کتاب‌های تعاملی در بوشهر

مرتضی عباسی تولیدکننده‌ی اولین کتابخانه‌ی کتاب‌های تعاملی (زنده) هم که طرحش در این نشست رونمایی شد، درباره‌ی آن گفت: در طرح کتاب الکترونیکی، ناشران می‌توانند با مراجعه به این طرح، کتاب خود را طی سه روز به کتاب تعاملی تبدیل کنند. من چند سال قبل در فنلاند دیدم که چند شرکت آمریکایی در زمینه‌ی کتاب‌های زنده کار می‌کنند. من بعد از چهار سال پلت‌فرمی را طراحی کردم که طی سه روز، کتاب داستان کودک را به کتاب زنده یا تعاملی تبدیل می‌کند.

وی افزود: آمریکا 120 عنوان کتاب زنده را تولید کرده است که دو میلیارد بار در طی دو سال به فروش رسیده است. ما در پلت‌فرمی که طراحی کرده‌ایم این امکان فراهم آمده که کتاب‌های زنده را به تمام کشورهای دنیا بفروشیم. ما سفارش تهیه‌ی کتاب را از کشور دیگری داشتیم که در یک ماه ده هزار بار فروخته است.

ماحوزی نویسنده و عضو هیئت علمی دانشگاه دیگر سخنران این نشست نیز گفت: اگر بپذیریم فرهنگ پدیده‌ای است که درهم‌تنیده از آداب و رسوم، اندیشه و هنر و شیوه‌ی زندگی است که در خلال زندگی اقوام و ملل‌ها شکل می‌گیرد و به نسل‌های بعد منتقل می‌شود، می‌توان در این صورت جایگاه ایران را در مقایسه با فرهنگ دیگر کشورها، مانند خورشید در برابر منظومه‌ی شمسی دانست.

این نویسنده افزود: کمتر فرهنگی در جهان مانند ایران پیدا می‌شود که در همه‌ی ادوار تاریخی، منزلت و تبار انسانی را معنی بخشیده باشد و با همه‌ی مراتب خلیفه‌اللهی، هرگز سابقه‌ی بت‌پرستی نداشته است.

در این مراسم از کتاب «فرهنگ‌نامه بوشهر» نوشته‌ی سیدجعفر حمیدی و کتاب «همزاد دریا» نوشته‌ی محمود ابراهیمی و حسن عبدالهی و طرح پیشنهادی پایتخت کتاب ایران توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد. همچنین در این مراسم از اولین کتابخانه‌ی کتاب‌های تعاملی (زنده) با نام هزار انسان رونمایی بعمل آمد.

سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» از 13 تا 23 اردیبهشت در مجموعه‌ی نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود. مجموعه‌ی شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز