خبرگزاری کار ایران

گالری فرمانفرما با سال‌ها عاشقی و استراتژی آوانگارد آمد

asdasd
کد خبر : ۴۸۳۴۹۸

گالری فرمانفرما از روز جمعه هشتم اردیبهشت‌ماه به جمع گالری‌های تهران اضافه شد.

به گزارش ایلنا، خانه‌ای قدیمی در قلب شهر تهران پس از بازسازی و مناسب‌سازی برای ارائه شایسته آثار هنری از سوی یک بخش خصوصی علاقمند به سرانه فضای فرهنگی پایتخت اضافه شد؛ گالری فرمانفرما در دو طبقه و با ۹ سالن نمایشگاهی دایر شده است که این سالن‌ها برگزاری نمایشگاه‌هایی با چیدمان‌های گوناگون را امکان‌پذیر می‌کند.

علاوه بر این یک سالن مختص نمایش ویدیوآرت نیز در نظر گرفته شده که مجهز به سیستم پیشرفته است. فروشگاه آثار هنری این گالری نیز تنها به ارائه نقاشی‌های کوچک با قیمت‌های کمتر از یک میلیون تومان می‌پردازد تا امکان خرید آثار هنری را برای علاقه‌مندان فراهم کند.

تکتم فرمانفرمایی، مدیر این گالری در مورد هدف از تاسیس گالری فرمانفرما گفت: این گالری ماحصل سال‌ها عاشقی است. من همیشه نقاشی می‌کردم و افتخار شاگردی اساتیدی مانند عباس کاتوزیان، مانی پتگر و... را داشتم. تحصیلات من هم در زمینه مدیریت هنری است و سال‌ها عضو هیئت علمی دانشگاه بودم. به همین دلیل تصمیم گرفتم از دانشی که دارم استفاده کنم و وارد این عرصه شوم. امیدوارم این گالری در راستای استعدادیابی و پرورش جوان‌های با استعداد کشورمان بتواند نقشی را ایفا کند و به عنوان سفیر فرهنگی در هرچه پر رنگ‌تر کردن فرهنگ و هنر ایران تاثیرگزار باشد تا پرچم فرهنگی ایران در سراسر جهان با کمک ما نهادها و موسسات هنری هرچه برافراشته‌تر شود.

فرمانفرمایی در مورد استراتژی این گالری گفت: به نظر من زمانی می‌توانیم هویت هنرمندان و انگیزه آنها را تقویت کنیم که چرخه اقتصاد هنر را برای آنها روان‌تر کنیم. نباید این چرخه حامیان هنر محدود به افراد خاصی باشد، بلکه باید فرهنگ خرید و حمایت از آثار هنری را میان مردم نهادینه کنیم. در همین راستا سعی کردم یک استراتژی داشته باشیم که بتوانیم ارزش‌گذاری آثار هنری را با شاخص‌های علمی انجام دهیم. همچنین قصد داریم با شناسایی استعدادهای جوان بتوانیم کارهای متفاوت و آوانگارد انجام دهیم.

در نمایشگاه "پیکره و پیکره‌نمایی" آثار فیگوراتیو هنرمندانی مانند آیدین آغداشلو، ژازه تباتبایی، هانیبال الخاص، محمود جوادی‌پور، مهدی سحابی، ایرج زند، منوچهر معتبر، ناصر اویسی، پروانه اعتمادی و... به نمایش درآمده است. با گردش در میان اتاق‌های این ساختمان با آثار متنوعی از هنرمندان شناخته شده مواجه می‌شوید. مجسمه‌های ایرج زند در کنار تعدادی از نقاشی‌های او بخشی از یک سالن را پر کرده است. فیگورهای کوچک ژازه تباتبایی را می‌توانید هم روی بوم و هم به صورت مجسمه‌های فلزی ببینید. تابلوهای مدادرنگی پروانه اعتمادی در سویی قرار گرفته است و آبرنگ‌های هانیبال الخاص از پرتره فروغ فرخزاد دیوار دیگری را پوشانده است.

فرناز محمدی که گردآوری آثار این نمایشگاه را برعهده داشته در مورد دلیل انتخاب این آثار گفت: با توجه به این که خانواده فرمانفرمایان یک خانه قدیمی را تبدیل به گالری کردند و تصمیم به ادامه جریان حمایت فرهنگی هنری داشتند، برای افتتاح این گالری باید کارهای خاصی را انتخاب می‌کردم. بنابراین با توجه به قدمت این ساختمان و خانواده فرمانفرما، تصمیم گرفتیم افتتاحیه گالری را با آثاری از نسل اول هنرمندان انجام دهیم. آثار هنرمندانی که در قید حیات هستند را از خود آنها گرفتیم و آثار هنرمندان فوت شده توسط خانواده آنها یا مجموعه‌دارها در اختیار ما قرار گرفت.

در فضای گالری موسیقی خاصی پخش می‌شود که با آنچه معمولا در گالری‌ها شنیده می‌شود متفاوت است. ایمان جسمی، سازنده این موسیقی گفت: این اثر برای همین نمایشگاه ساخته شده است اما می‌تواند به عنوان یک اثر مستقل ارائه شود. این قطعه در ادامه پروژه‌ای به نام "چرنگ" است که در آن از صداهای روزمره و طبیعت استفاده می‌شود و هیچ سازی در آن وجود ندارد. با توجه به اینکه این نمایشگاه مربوط به آثار فیگوراتیو است احساس کردم می‌شود از صداهایی استفاده کرد که وجهه انسانی دارند و این قطعه با صدای آب، قطعات یخ، مالش چوب و صدای زنگ شکل گرفته است.

در افتتاحیه گالری فرمانفرما چهره‌های فرهنگی و هنری مانند سودابه فضایلی، محمدرضا اصلانی، سامان مقدم، علی قربانزاده، حمیرا ریاضی، سروش صحت، الهام پاوه نژاد و... حضور داشتند.

نمایشگاه "پیکره و پیکره‌نمایی" تا ۲۹ اردیبهشت در گالری فرمانفرما به آدرس خیابان کریمخان زند، خردمند شمالی، کوچه اعرابی ۲ برقرار است و علاقه مندان می‌توانند هر روز به جز دوشنبه‌ها از ساعت ١١ تا١٩ از این آثار دیدن کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز