خبرگزاری کار ایران

در مراسم تشییع پیکر فیروز زنوزی جلالی مطرح شد؛

زنوزی از فتنه سال ۶۰ در حوزه سربلند بیرون آمد/ادعای طلبکار بودن از نظام و مردم برای انجام کار هنری صحیح نیست+عکس

asdasd
کد خبر : ۴۸۲۷۵۰

مراسم تشییع پیکر فیروز زنوزی جلالی (نویسنده مدرس داستان‌نویسی و داور جایزه ادبی جلال آل‌احمد) صبح امروز پنجشنبه 7 اردیبهشت ماه با حضور اهالی کتاب و قلم و همچنین همکارانش در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در مراسم تشییع پیکر فیروز زنوزی جلالی، راضیه تجار (نویسنده و از همکاران و هم‌دوره‌ای زنوزی جلالی) گفت: دکتر فیروز زنوزی جلالی ناخدای یکم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نویسنده، منتقد، مدرس داستان‌نویسی و دوست عزیز سلام و خداحافظ، سلام به تو که می‌دانیم هم اکنون اینجا هستی و نظاره‌گر، سلام به تو که سال‌های دور به حوزه هنری آمدی، نوشتی و به نسل بعدی آموختی. سلام به تو که دوستدار ادبیات بودی و در کشمکش واژگان آثاری خلق کردی که مانا می‌ماند.

تجار سپس خطاب به زنوزی جلالی ادامه داد: تو هم مرد خانواده بودی و دل‌نگران آنها و هم دل نگران ادبیات و داستان و فرهنگ برای همین هم بود که با آموختن آنچه که می‌دانستی و تجربه کرده بودی به کمک نسل جوان آمدی. امروز همه جمع شده‌ایم تا بگوییم تو تنها نیستی و تمام دوستان و شاگردانت تا آخرین دم پا به پایت آمده‌اند. مردم قدرشناس کسانی هستند که آثار ماندگار برایشان خلق کرده‌اند.

این نویسنده همچنین تاکید کرد: اینک زمان خداحافظی است. برای تو و روح عزیزت غفران الهی آرزومندیم و برای فرزندان داغدار و دوستدارانت صبر و شکیبایی. از حوزه هنری و آقای مومنی نیز متشکریم که از ایام بیماری کنارت بودند. مردم هم همیشه حرمت‌نگهدار کسی هستند که حرمت قلم را نگه می‌دارد.

محمدرضا سرشار (نویسنده) نیز در این مراسم با اشاره به اینکه سرانجام زنوزی جلالی به ایستگاه آخر رسید و همه ما دیر یا زود به او خواهیم پیوست، اظهار داشت: زنوزی جلالی پس از تحمل ماه‌ها رنج بیماری همچنان نویسنده پرانگیزه‌ای بود که حالا از این التهاب و کشمکش و تلاش فارغ شده است و اکنون در عالمی دیگر به این روزمرگی‌های سرگرم‌کننده می‌نگرد. اکنون دست او از هر اقدام و عملی کوتاه شده و تنها آنچه که کاشته است همراه او است.  به فرزندان و نوادگانش و آثار داستانی که از خود به جای گذاشته با هر کتابی که به یاد خدا و در راه خدا نوشته و همچنان خواننده دارد ثوابی برایش انگاشته می‌شود.

سرشار افزود: او از روشنفکرنمایی، مخالف انگاری و حتی خنثی نویسی برای جلب بیشتر خواننده دور بود و هیچ گاه ندیدیم با ژست مخالفت‌نمایی و روشنفکری علیه نظام و اسلام حرفی بزند یا چیزی بنویسد. البته کارهایش مثل هر نویسنده دیگری از لحاظ محتوا قابل نقد است و این هیچ منافاتی با علاقه به شخصیت او ندارد.

این نویسنده تاکید کرد:‌ فرزندان او باید خوشحال باشند که طی 39 سال که از انقلاب اسلامی می گذرد علی‌رغم همه فراز و نشیب‌ها و افت و خیزهای رفتاری در حرکت او هرگز پای بیانیه‌ای علیه نظام و انقلاب را امضا نکرد و سخنی با این محتواها نگفت. البته او با همه تفکرات و اندیشه‌ها، مکالمه و مراوده داشت و هرگز اهل کشمکش‌ها و دعواهای سیاسی نبود. زنوزی جلالی با وزارت ارشاد همه دولت‌ها با هر مش سیاسی همکاری کرد و او همیشه اندیشه استوار خودش را داشت و بهترین محفل برایش محافل ادبی مثل حوزه هنری بود.

او سپس از دو فتنه یاد کرد که زنوزی جلالی از آنها سربلند بیرون آمد و گفت:‌ در محک تجربی روزگار شخصاً شاهد بودم که او چگونه از تجربه دو فتنه بزرگ سربلند بیرون آمد و به ارزش‌هایش پایبند ماند. اولین فتنه سال 60 در حوزه هنری و دیگری را هم لزومی ندارد اشاره کنم این پایبندی‌ها علاقه من را به او بیشتر کرد چراکه دیدم در هر دو مورد او پای حق ایستاده و فریب دام‌ها و نیرنگ‌ها را نخورد. مسئله‌ای که شاید در نسل امروز کمرنگ شده باشد.

سرشار تاکید کرد: بازماندگان وفرصت‌طلبانی که می‌خواهند میراث‌دار اندیشه و شخصیت او باشند دست از کار خود بکشند. هیچ متوفایی وکالتی برای بهره‌بردای از شخصیتش به دیگران نداده است. اجازه بدهید آثار و گفته‌های او ملاک سنجش اندیشه‌هایش و قضاوت درباره آنها باشد.

این نویسنده تاکید کرد:‌ هنرمندان نیز مانند خیلی از اقشار وظیفه دارند به انقلاب و نظام خدمت کنند. انجام این وظیفه حقی برای کسی ایجاب نمی‌کند. هر هنرمندی که تا وقتی که زنده است بابت همه فعالیت‌هایی که انجام داده و آثاری که خلق کرده اجرتش را گرفته است و ادعای طلبکار بودن از نظام و مردم برای انجام کار هنری صحیح نیست.

در این مراسم همچنین پیامی ازسوی فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران (دریادار سیف‌الله سیاری) قرائت شد و حجت‌الاسلام والمسلمین قیاس بر پیکر او نماز خواند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز