خبرگزاری کار ایران

یادداشت محمدرضا مرزوقی بر کتاب «دریا قرمز نیست»

متفاوت بودن یعنی به کار مهمی آمدن

asdasd
کد خبر : ۴۸۲۵۶۰

کتاب «دریا قرمز نیست» نوشته مایکل هال با ترجمه آناهیتا حضرتی با تازگی توسط نشر پرتقال منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار کتاب مصور «دریا قرمز نیست» که به تازگی توسط نشر پرتقال به بازار نشر کودک عرضه شده، حاوی یک پیام مهم برای تمام کودکان و البته آدم‌ بزرگ‌هایی است که با دیگران تفاوت دارند و از تفاوت داشتن خود رنج می‌برند. پیام مهم «دریا قرمز نیست» این است: از متفاوت بودن نترسید.

پیام کتاب شاید کوتاه اما بسیار مهم است. البته در کنار راهکاری که مایکل هال به عنوان نویسنده و ایده‌پرداز اصلی کتاب به مخاطبان می‌دهد. مایکل هال همچنین تصاویر درخشانی برای کتابش طراحی کرده است. تصاویری که در حد یک فیلم سینمایی صامت می‌توانند گویا باشند و همان اندک جملات کتاب کافی است تا مقصود و منظور خود را به حد کمال به مخاطب انتقال بدهد. موضوع کتاب دریا قرمز نیست خیلی ساده است؛ یک مداد شمعی آبی که به اشتباه روکش قرمز رنگ دور آن پیچیده‌اند در تشخیص هویت خود دچار مشکل است. طبعا انتظار دارند این مداد شمعی بتواند توت فرنگی بکشد یا مثلا آلبالو و هر چیزی که قرمز باشد. اما او تمام این چیزهای قرمز را آبی نقاشی می‌کند. طبیعی است که باقی مداد شمعی‌ها به هویت او و به کارش شک می‌کنند. چون تکلیف‌شان را با این مدادشمعی که همه چیز را آبی می‌کشد، در حالی‌که روی آن نوشته قرمز، نمی‌دانند. بنابراین مداد شمعی ما تنها می‌ماند. تنها و بلاتکلیف چون نمی‌داند دلیل موجودیتش در جهان هستی برای چیست و قرار است چه نقشی در میان باقی مداد شمعی‌ها داشته باشد. در واقع او نقش اصلی خود را نمی‌داند اما سرانجام کسی سر راه او قرار می‌گیرد و تازه آن‌جاست که می‌داند او می‌تواند چیزهایی را نقاشی کند که با رنگ خودش جور هستند. مثلا یک دریا که طبعا نمی‌تواند قرمز یا سبز باشد و باید حتما آبی رنگ شود. یا یک آسمان. یا هرآنچه که در جهان به رنگ آبی دیده می‌شود. حالا که مدا شمعی ما به نقش خود در میان باقی مداد شمعی‌ها واقف شده دوباره از طرف جامعه‌ی مداد شمعی‌ها مورد پذیرش قرار می‌گیرد و او هم به اعتماد به نفسی که از دست داده می‌رسد. اعتماد به نفسی که با شناخت از خود به آن می‌رسد.

«دریا قرمز نیست» درسی به مخاطبان خود، که می‌توانند در هر طیف سنی قرار بگیرند می‌دهد که در کنار تصاویر جذاب و ساده و از همه مهم‌تر خلاقانه‌اش برای همیشه در یادشان می‌ماند؛ این‌که وقتی خودت را به عنوان آن‌چه هستی می‌پذیری دیگر کسی نمی‌تواند شما را نادیده بگیرد. مهم‌ترین شناختی که از شما وجود دارد شناخت خودتان از خودتان است. وقتی خودتان را به هر شکل و رنگ و در هر جایگاه و درصد هوشی و شمایل ظاهری که هستید به رسمیت بشناسید، کم‌کم جایگاه خود را در جامعه‌ای که به آن وابسته هستید پیدا می‌کنید. بنابراین هیچ‌‌کس به اندازه‌ی خود ما نمی‌تواند به ما جا و مرتبه و مقام بدهد و برای‌مان جایگاه تعریف کند. این خود ما هستیم که برای دیگران تعریف می‌کنیم که هستیم و در چه جایگاهی قرار می‌گیریم. فقط کافی است گاهی اوقات یک راهنما سر راه مان قرار بگیرد و ما را به خودمان بشناساند و به ما بگوید چه کارهایی از دست‌مان برمی‌آید.

«دریا قرمز نیست» را نشر پرتقال در قطع خشتی چهار رنگ با جلد سخت و کاغذهای روغنی در ۴۲ صفحه چاپ و و با قیمت ۱۹ هزار تومان به بازار نشر کودک عرضه کرده است.

نشر پرتقال با طرح تخفیفی ۱۰٪+۲۰٪ در نمایشگاه کتاب حضور دارد که کتاب‌هایش را با ده درصد زیر تخفیف معمول نمایشگاه کتاب به مخاطبان و دوستداران آثارش عرضه کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز