خبرگزاری کار ایران

در نشست مسئولان با نشریات دانشجویی مطرح شد؛

دخالت قوه قضائیه در نشریات و انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌ها خلاف مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی‌است/نظارت قبل از چاپ نشریات دانشگاهی ممنوع است/برگزاری اردوهای علمی مختلط اشکالی ندارد

asdasd
کد خبر : ۴۸۱۸۷۹

اولین نشست خبری مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با نشریات دانشجویی کشور امروز دوشنبه چهارم اردیبهشت‌ماه در باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا فراهانی (معاون فرهنگی و دانشجویی وازت بهداشت درمان و آموزش پزشکی) در این نشست در پاسخ به درخواست دانشجویان مبنی بر برگزاری نشست‌های تعاملی با نشریات دانشجویی دیگر کشورها گفت: در حوزه نشریات دانشجویی و رسانه علی‌رغم اینکه شاهد پیشرفت و توسعه‌های کمی و کیفی بوده‌ایم اما هنوز هم رشد قابل قبولی نداشته‌ایم و برای حضور در نشست‌های جهانی و تعامل با دیگر کشورها نیازمند آماده‌سازی بیشتری هستیم. زمانی که به درجه‌ای از استاندارد بین‌المللی برسیم قطعا تعاملات بین‌المللی هم می‌تواند در دستور کار قرار بگیرد.

فراهانی درباره روند داوری‌ها در جشنواره تیتر 10 نیز یادآور شد: آثار ارسالی به این دوره از جشنواره تیتر رشد کمی زیادی داشته و به دلیل حجم بالای ارسال آثار نتوانستیم به برگزاری اختتامیه در اسفندماه برسیم. نزدیک به 400 میلیون تومان فقط برای داوری آثار رسیده به جشنواره تیتر 10 هزینه شده است.

او در پاسخ به موضع مسئولان آموزشی نسبت به برگزاری اردوهای علمی مختلط نیز بیان کرد: اردوهای علمی از اردوهای دیگر جدا هستند و در بخش‌نامه هم آمده که این اردوها مشکلی برای برگزاری مختلط ندارند و در اصل حکم یک کلاس درس را دارند. بازدید علمی و فوق برنامه و خارج از نظام درسی اما می‌تواند مشمول بخشنامه‌های مرتبط با عدم برگزاری اردوهای مختلط شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی وازت بهداشت درمان و آموزش پزشکی همچنین در پاسخ به انتقادها از فضای امنیتی دانشگاه‌‌ها و برخوردهایی که با دانشجویان و نشریات دانشگاهی می‌شود، اظهار داشت: در جمهوری اسلامی ایران ساختار قدرت خاص و متکثر است. یعنی کانون‌های قدرت مختلفی در کشور وجود داد که گاهی با یکدیگر هماهنگ و گاهی هم در حال نزاع هستند. باید قبول کنیم که جامعه ما یک جامعه متکثر است و هیچ راهی جز رسیدن به درک و فهم مشترک و مدارا و بخشش نداریم. در این دولت سعی کردیم به جای تعارض و بگومگو تعامل و گفت‌وگو را جایگزین کنیم و به جای سیاسی‌کاری شفاف‌کاری کنیم.

فراهانی ادامه داد: پس از انقلاب اسلامی شاهد یک فضای باز و آزاد بودیم. سال‌های 57 تا 60 پیک آزادی در ایران بود. منتها زمانی که بخشی از گروه‌ها قلم‌ها و نشریات را رها کردند و دست به اسلحه بردند و ترور کور کردند رویه‌ای دیگر پیش‌ گرفته شد و فضای سنگینی بر جامعه حاکم شد. دوم خرداد مجدد شاهد یک دوره آزادی دیگر بودیم اما دوباره برخی با اقدامات خود احساسات مردم متدین را جریحه‌دار و به اعتقادات توهین کردند و نتیجه‌اش شد رسیدن به دولت‌های نهم و دهم. این برخوردها از نظر من هدفمند است تا نتوانیم به یک دموکراسی دائمی برسیم. سال 88 هم دوباره چنین رویکردهایی که به آزادی ضربه می‌زند را شاهد هستیم. عده‌‌ای برای کسب قدرت و اینکه فلان جناج را ناکارآمد نشان بدهند و برخی دیگر به این تصور که آزادی به نظام ضربه می‌رند فضای امنیتی ایجاد می‌کنند.

او تاکید کرد: تمام اقداماتی که پیش‌تر برای رفع فضای امنیتی صورت گرفته بود چون براساس تعامل نبود؛ برگشت‌پذیر بود. دولت دهم اما اگرچه داشته‌هایش در این حوزه به اندازه انتظارات نیست و آرام آرام جلو می‌رود ولی چون اقداماتش براساس عقلانیت است؛ اقداماتش غیرقابل بازگشت است. در فضای دانشگاه هم باید عقلانیت را حاکم کنیم تا بر احساسات و هیجانات غلبه کند. در این صورت است که آرام آرام و طی یکی دو دهه می‌توانیم به نقطه آرمانی مورد نظر خود برسیم. ما نگاه دوگانه به آزادی و امنیت نداریم و معتقدیم اگر آزادی باشد هیچگاه امنیت ما را به خطر نمی‌اندازد. اصولاً کنترل ژن 2500 ساله دیکتاتوری که در تمام افراد جامعه ما وجود دارد به زمان نیاز دارد و اگر تغییر اجتماعی واقعی و ماندگار می‌خواهیم باید صبر کنیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی سپس دخالت دیگر نهادها در دست نشریات دانشگاهی و کنترل بیش از چاپ را غیرقانونی خواند و گفت: هرگونه دخالت قوه قضائیه در نشریات دانشجویی و انجمن های اسلامی دانشگاه‌ها  را خلاف مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌دانیم. مصوبات این شورا به عنوان قانون پذیرفته می‌شوند و در آنها رسیدگی به تخلفات نشریات دانشگاهی و انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌ها به شورای انتظامی داخل دانشگاه ارجاع داده می‌شود. پس هرگونه برخورد قوه قضائیه و نهادهای دیگر با اینها خلاف قانون است و بارها به خودشان هم اعلام کردیم. به خود اعضای شورای انقلاب فرهنگی نیز گفته‌ایم اگر به مصوبات شما به این صورت توهین می‌شود خب شورای انقلاب فرهنگی را تعطیل کنید. اصولاً برخوردهای اینچنینی را به ضرر نظام جمهوری اسلامی و ایران می‌دانیم. اگر مفهوم قدرت و حفظ قدرت را به درستی درک کنیم دیگر شاهد اینگونه برخوردها نخواهیم بود.

فراهانی سپس گریزی به عدم اختیارات لازم مدیران آموزشی کشور زد و گفت: اختیار تام‌الاختیار دانشگاه دست دولت نیست و بعضاً حتی رئیس دانشگاه را تنها می‌تواند پیشنهاد دهد. در شورای فرهنگی دانشگاه نیز چه تعداد از ساختار خود سیستم دانشگاهی و آموزشی ما حضور دارند؟ این یعنی دانشگاه ما مشارکتی اداره می‌شود که تنها بخشی از اختیارات آن دست وزیر و رئیس دانشگاه است منتها زمان پاسخگویی که می‌شود تنها ما باید جوابگو باشیم هم به شما، هم به دیگر دوستان. متاسفانه حتی علاوه بر سیستم موجود کسان دیگری هم به این روند وارد می‌شوند که قدرت پنهان هستند. فکر می‌کنم معاونت فرهنگی – دانشجویی این وزارتخانه نیازمند احقاق حقوق قانونی خود است و رفع خیلی از مسائل و مشکلات دست ما نیست.

او در پایان تاکید کرد‌: در جوامعی که گذشته تاریخی استبدادی دارند به دست آوردن حقوق مدنی ساده نیست و باید برای رسیدن به آنها تلاش کرد. یعنی شما خودتان اول باید به قانون اشراف داشته باشید و از آن برای تحقق حقوق خود استفاده کنید. به عنوان مثال نظارت قبل از چاپ نشریات دانشگاهی ممنوع است و ما حتی برای متخلفان این حوزه توبیخ هم نوشته‌ایم. اگر کسی نظارت قبل از چاپ انجام داد به ما اطلاع دهید تا با او برخورد کنیم. خودتان باید مجاهده کنید تا از این حقوق بهره‌مند شوید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز