خبرگزاری کار ایران

حمید جبلی؛ مشاور اولین موسسه تئاتری تماشاگان شد

asdasd
کد خبر : ۴۸۱۱۱۷

آیین گشایش تماشاگان کودک و نوجوان روز جمعه اول اردی‌بهشت ۱۳۹۶ در محل این مؤسسه برگزار شد.

به گزارش ایلنا، احترام برومند، رضا بابک، اسماعیل خلج، حمید جبلی، اصغر همت (مدیرعامل خانه تئاتر)، یاسر موحد فرد (دبیرکل بنیاد فردوسی) و همچنین بسیاری از دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته تئاتر و نمایش عروسکی از جمله مهمانان این مراسم بودند.

این آیین با سخنان رحمت امینی درباره مؤسسه هنرهای نمایشی تماشاگان آغاز شد و در ادامه ایشان رسمیت تماشاگان کودک و نوجوان را اعلام کرد.

امینی افزود :شما در حال حاضر در ساختمان تماشاگان کودک و نوجوان هستید، تماشاگان موسسه ای است که حدود یک سال و اندی از تولدش میگذرد، معنی کلمه آن یا اصطلاحش به پیشنهاد دکتر ناظرزاده در مورد جانشینی کلمه تئاترون برمی گردد ، ایشان کلمه تماشا را جایگزین کردند که، از مصدر تماشا یعنی دیدن مشتق شده است. ما با همکاری و لطف و بزرگواری آقای جِبلی هنرمند دوست داشتنی، سال گذشته در 7 فروردین، قطعاً می‌توانم بگویم برای اولین بار بعد از انقلاب ، روز جهانی تئاتر را در ایران و تهران با نامِ کودک و نوجوان برگزار کردیم ، جشنی که دبیر آن آقای جبلی بود و دانشگاهیان، دانشجویان و دانش آموختگان رشته تئاتر برای برگزاری هرچه بهتر آن تلاش کردند.

امینی در ادامه گفت: امروز می‌خواهیم پیرو سیاست‌ها و تعریفی که از تماشاگان داریم، کمک کنیم تا برای به جریانِ افتادن حضور جوان‌ها به ویژه دانشگاهیان در عرصه تئاتر قدمی برداریم، تماشاگان نهادی کاملاً غیردولتی و خصوصی است و تلاش می کند فاصله ای را که بین دنیای دانشگاه و محیط حرفه ای تئاتر ایجاد شده کمتر کند. ما در تماشاگان اعتقاد داریم که هر چقدر به دنیای کودک و نوجوان و در اینجا خصوصا تئاتر آنها بپردازیم آینده کشور و فرهنگمان را ساخته ایم. و امید داریم که بتوانیم سیاستگذاری مناسبی در این زمینه طبق اساسنامه تماشاگان کودک و نوجوان داشته باشیم و این سیاست ها را به مرحله اجرا برسانیم.

او در ادامه حامد زحمتکش را به عنوان مدیر این مرکز معرفی کرد.

پیش از صحبت‌های حامد زحمتکش نمایش عروسکی «فوبیای پنکه» به کارگردانی امیرحسین پارسا برای حاضران به اجرا درآمد.

پس از آن حامد زحمتکش حمید جبلی را به عنوان مشاور تماشاگان کودک و نوجوان معرفی کرد و گفت: تماشاگان کودک و نوجوان از دوم اردیبهشت فعالیتش را به صورت رسمی آغاز می‌کند،  اولین رویداد ما در تماشاگان کودک و نوجوان جشنواره نمایشی است به نام «چرخ و فلک» که مخصوص کودکان 3 تا 7 سال است، برای خردسالانی که  به مدرسه نرفته‌اند، این جشنواره در 3 بخش  برگزار میشود،  یکی از بخش های آن «ستاره کوچولو» است که مخصوص نمایشهای تک پرسوناژ است، یعنی کودک 3 تا 7 ساله می تواند یک استندآپ کمدی، شاهنامه خوانی یا نقالی برای ما اجرا کند.  

وی ادامه داد: تاکنون 220 نفر برای بخش نقالی اعلام آمادگی کرده‌اند، این نشان می‌دهد چه تعداد خردسال زیر 7 سال داریم که توانایی نقالی دارند و این اتفاق جالبی است. بخش دوم بخش «اَتل متل» است که مخصوص خانواده‌هاست و بخش سوم به نام «باغ آرزوها» به مراکز آموزشی مربوط می‌شود، مانند مهدکودک‌ها، فرهنگسراها، خانه‌های فرهنگ و موسساتی از این دست. البته می‌توانید اطلاعات بیشتر را در فراخوانی که برای جشنواره منتشر خواهر شد کسب کنید.

وی در پایان حمید جبلی را به عنوان مشاور تماشاگان و بخصوص در امور برگزاری جشنواره چرخ و  فلک معرفی کرد و گفت دبیر این جشنواره را هم به زودی اعلام خواهیم کرد.

در ادامه مراسم محمد لقمانیان و علی اعتصامی‌فر به همراه دو عروسک نمایشی، نمایشی موزیکال اجرا کردند و در پایان ابوالفضل باران‌طلب، مدیر پلاتوپیچ، محل استقرار تماشاگان کودک و نوجوان معرفی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز