خبرگزاری کار ایران

مهدی محسنیان‌راد در گفت‌وگو با ایلنا:

در کشورهای مبتنی بر نظام جمهوری مناظره‌ها را زنده روی آنتن می‌برند/نباید مردم احساس کنند می‌خواهند برخی بحث‌ها را پنهان کنند

asdasd
کد خبر : ۴۸۰۹۲۹

مهدی محسنیان‌راد تاکید کرد: وقتی مناظره‌ها ضبط شده باشد حتی اگر هیچ تغییر در گفتار و واکنش‌ها صورت نگیرد به هر حال بیننده احساس می‌کند مطلبی، لحظه‌ای و بحثی بوده که از او پنهان کرده‌اند و در هنگام پخش حذف شده است.

مهدی محسنیان‌راد (جامعه‌شناس و کارشناس رسانه و علوم ارتباطات) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره تاثیر منفی پخش ضبط شده مناظره‌های انتخاباتی بر افکار عمومی گفت: در حوزه ارتباطات هر نوع ارتباطی حسب اینکه ساختارش چه باشد و در چه زمینه‌ی محتوایی اتفاق بیفتد؛ درک مفهوم از محتوای آن متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال اگر جمله‌ای ابتدا گفته شود و جمله بعدی را به دنبال آن بیان کنیم و سپس توالی آنها جابجا شود؛ حتی همین تغییر کوچک می‌تواند در درک مفهوم تاثیر بگذارد. اینکه شما گفتگویی را در صبحگاه انجام دهید یا شامگاه و اینکه این گفتگو در چه زمانی پخش شود؛ تاثیر بسیار زیادی بر آنچه که از آن استخراج می‌شود، خواهد گذاشت. گاه ممکن است برای مردم عادی این تفاوت‌ها قابل مشاهده نباشد.

محسنیان‌راد سپس با تاکید بر لزوم زنده بودن مناظره‌های انتخاباتی بیان کرد: فرق یک مناظره ضبط شده و مناظره زنده هم دقیقاً اینجاست که در برنامه زنده تمام هیجانات تصمیم‌گیری‌های آنی برای پاسخ و... همه برای مخاطب نمایش داده می‌شود. طبعاً بیننده هم احساس می‌کند در درون آن شرایط حضور دارد و اتفاقات به صورت صادقانه برای او به تصویر کشیده می‌شود و رفتاری صادقانه با او داشته‌اند. در حالی که وقتی مناظره‌ها ضبط شده باشد حتی اگر هیچ تغییر در گفتار و واکنش‌ها صورت نگیرد به هر حال بیننده احساس می‌کند مطلبی لحظه‌ای و بحثی بوده که از او پنهان کرده‌اند و حذف شده است.  در نتیجه با یک بدبینی و بدگمانی برنامه را دنبال می‌کند و در انتها هم با این سوال مواجه می‌شود که آیا بر سر من کلاه گذاشته شده و تنها آنچه که آن‌ها خواسته‌اند به من القا شده است.

این استاد علوم ارتباطات و رسانه همچنین یادآور شد: در الگوی اصلی مناظره که در تمام کشورهای مبتنی بر جمهوری پخش می‌شود برنامه زنده روی آنتن می‌رود تا بیننده احساس کند به صورت صادقانه با او رفتار شده و نه اینکه در مقابل یک برنامه القاکننده و پروپاگاندایی قرار گرفته و به اصطلاح سرش کلاه گذاشته شده است.

او در پایان اظهار داشت: تمام جدل‌ها در مورد پخش زنده یا ضبطی مناظره از نظر من مثل این است که یک متخصص جراح قلب که می‌داند شیوه و روش صحیح انجام عمل جراحی چیست و اگر به شیوه دیگری اتفاق بیفتد یعنی چه، در مقابل عده‌ای بازرگان، ژنرال و سیاستمدار که می‌خواهند به جای تصمیم‌گیری درست خودشان تصمیم‌گیری کنند؛ قرار گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز