خبرگزاری کار ایران

فرهاد تیمورزاده مطرح کرد؛

معاونت فرهنگی آرامش و امنیت نشر را تامین کرده/مزاحمت‌های خارج از مسئولیت ارشاد همچنان ادامه دارد

asdasd
کد خبر : ۴۸۰۸۴۵

فرهاد تیمورزاده تاکید کرد: تنها بخشی از اقدامات دولت جدید که برای ناشران آرامش به ارمغان آورده، مسئولیت‌هایی است که برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به ویژه معاونت فرهنگی بوده است.

فرهاد تیمورزاده (مدیر انتشارات تیمورزاده) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره وضعیت فعالیت در حوزه کتاب و نشر در دولت یازدهم گفت: به نظرم کار کردن در فضای نشر و کتاب در دولت فعلی در تعامل با ارشاد بسیار راحت‌تر شده است. از این رو می‌توان گفت تنها بخشی از اقدامات دولت جدید که برای ناشران آرامش به ارمغان آورده، مسئولیت‌هایی است که برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به ویژه معاونت فرهنگی بوده است. در طول سال‌‌های فعالیت‌ خود در حوزه نشر، هیچ دوره‌ای را همانند این دوره که با حضور معاون فرهنگی صبور، متین، صدیق، دلسوز و بادانش مانند آقای دکتر سیدعباس صالحی مدیریت شده، ندیده‌ایم. منش و رفتار دکتر صالحی به بدنه معاونت فرهنگی هم تسری پیدا کرده و تلاش این بخش از دولت در جهت شناسایی و رفع مشکلات ناشران و صنعت نشر به‌طور واضحی آشکار است. انصافا با وجود بودجه ناچیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدامات ارزشمندی در این حوزه صورت گرفته که جای تقدیر دارد. اقداماتی مانند: اصلاح سازوکارهای دریافت مجوز پیش از چاپ و اعلام وصول به شیوه الکترونیکی و بدون مراجعات متعدد حضوری، تسهیل امور اداری، منطقی‌تر شدن روند بررسی کتاب‌ها و دورتر شدن از رفتارهای سلیقه‌ای در این بررسی، واگذاری امور صنفی به تشکل‌ها و حرکت به سوی نقش نظارتی به‌جای تصدی‌گری و تحقق اصل 44 قانون اساسی، تکریم ارباب رجوع، ایجاد فضای گفتمان با اصحاب فرهنگ و اندیشه و...

او افزود: باید فکری شود تا در صورت تداوم دولت تدبیر و امید، نظر مساعد دکتر صالحی برای ادامه این مسئولیت جلب شود. معاونت فرهنگی با مدیریت  ایشان، مشکلات فراوانی را در حوزه نشر برطرف کرده که به نظر می‌رسد از این پس شاهد ثمرات بیشتر آن خواهیم بود و به تجربه باید گفت مشخص نیست در نبود ایشان در دوره بعد به چه مسیری کشیده شود. در هر صورت حتی تصور عدم حضور آقای دکتر صالحی برای فعالان نشر چندان خوشایند نیست.

تیمورزاده سپس به برخی مشکلات ناشران که همچنان حل نشده است، اشاره و بیان کرد: باید گفت که دولت در ارزیابی و حل معضلات دیگر مرتبط با نشر دچار غفلت شده و به توفیق چندانی دست نیافته است. مهم‌ترین معضل لاینحل فعلی و آینده نشر نگاه اشتباه و رفتارهای سلبی و فراقانونی سازمان تأمین اجتماعی است که کماکان یکی از مسببین اصلی سلب آرامش از ناشران و فضاهای دیگر کسب و کار است.

او در ادامه افزود:‌ دفاتر نشر از آسیب‌های رفتارهای دارایی، تعزیرات و وزارت نیرو (گاز و آب و برق) در امان نمانده‌اند. در مواردی ورود این سازمان‌های دولتی به حوزه کتاب در شرایط فعلی کتاب و کتاب خوانی و بحران نشر بی‌معناست. ایجاد تکالیف پرهزینه بر دوش ناشران ازسوی دارایی و یا  جریمه ناشران و کتابفروشان به بهانه‌های متفاوت از سوی تعزیرات، به نوعی نبض غرض قانون گذار در حمایت از این صنف آسیب پذیر محسوب می‌شود. متاسفانه دولت برای این موارد فکری اساسی  نکرده و چهارسال گذشته با وجود همه تقاضاها و هشدارهای فعالان نشر بدون هیچ تغییر مثبت قابل توجهی گذشت.در بدنه دولت حتی به” فایده – هزینه”  اقدامات بازرسی و حسابرسی از دفاتر ناشران و کتابفروشان و آثار مخرب اینگونه برخوردها در فضای کسب و کار توجه نشد. جایی که کل گردش مالی یک ساله آن کمتر از یک روز بازار موبایل کشور است (کمتر از 1000 میلیارد تومان)!

این فعال حوزه نشر همچنین حفظ ثبات و آرامش فضای کسب و کار برای بهبود شرایط این حرفه فرهنگی را بسیار مهم دانست و اظهار داشت: آرامش فضای کسب‌وکار بسیار مهم است و گشایش اقتصادی در هر حرفه و شغلی زمانی اتفاق می‌افتد که آرامش، ثبات و امنیت برای فعالان آن‌ها محقق شود. در این چهارسال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نه تنها این سه عامل را تهدید نکرد، بلکه تلاش فراوان در ایجاد و حفظ آن داشت. و اگر بقیه سازمان‌های ذیربط نیز اجازه می‌دادند، فعالیت‌های ما می‌توانست منتهی به گشایش اقتصادی و توسعه فرهنگی شود. ایجاد گشایش اقتصادی در یک حرفه به صورت مستقیم وظیفه دولت نیست بلکه دولت باید بستر لازم برای فعالیت‌ها را در چارچوب قوانین صحیح پدید آورد و هرجا این قوانین و آئین نامه‌های اجرایی و بخشنامه‌های سازمانی را مزاحم فعالیت‌های معمول صنف‌های مختلف دانست طبق وظیفه ذاتی خود با ارائه طرح به مجلس و تغییر آن‌ها و با توبیخ و تغییر کارگزاران متخلف خود نسبت به اصلاح امور اقدام کند.

 ادامه داد: مواد متعددی از قوانین تأمین اجتماعی، تعزیرات و مالیاتی، برای زمان فعلی نامناسب بوده و نیاز به تغییر و تحویل دارد. گرچه به اشتباه خواست تولیدکنندگان و کارآفرینان کشور و حتی ناشران را دریافت یارانه و تزریق سرمایه قلمداد کردند. این در حالی است که چند سال پیش ناشران فعال کشور از دولت درخواست قطع یارانه کاغذ را کردند. نیاز بازار کار کشور، فعالیت در محیطی آرام، باثبات و امن است که فراهم آوری آن وظیفه دولت است. در این بستر رونق بخشی اقتصادی و فرهنگی به فعالیت‌های حرفه‌ای را وظیفه خود می‌دانیم.

تیمورزاده در پایان یادآور شد: در حالی که سطح انتظارات ما در کف انتظارات منطقی فضاهای کسب و کار -آرامش، ثبات و امنیت- قرار دارد به زعم من نه فقط در حوزه نشر که در حوزه کار و کارگری هم در مجموع این اتفاق صورت نگرفت و در این حوزه برای دولت کارنامه خوبی قائل نیستم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز