خبرگزاری کار ایران

حمایت کامل محمدمهدی حیدریان از جشنواره جهانی فیلم فجر

asdasd
کد خبر : ۴۸۰۶۱۸

محمدمهدی حیدریان معتقد است که برگزاری جشنواره‌‌ها گذرگاهی برای رسیدن به دیپلماسی فرهنگی است.

به گزارش ایلنا، رئیس سازمان سینمایی با حضور در پردیس سینمایی چارسو و بازدید از غرفه بخش‌های مختلف اظهار کرد: همیشه برای ما طراحی مراسم و قالب‌ها بر اساس اینکه هدف چیست و چطور می‌تواند برای رسیدن به اهداف مورد نظر ما را کمک کند اهمیت داشته است. در آینده پیش روی سینما، سهم فعالیت‌های بین المللی را بسیار بیشتر از چیزی که تا امروز بوده باید ببینیم به دلیل اینکه حوزه فرهنگ قبل از بقیه عرصه‌‌ها و به عنوان پیشتاز و جلودار بقیه حوزه‌‌ها توانسته است با زبان بین المللی ارتباط برقرار کند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه سینمای ایران صاحب تفکری پایدار است، گفت: اعتقاد ما این است اگر قرار باشد اتفاقی به صورت پایدار در هر حوزه‌ای رخ دهد، ابتدا نیاز به یک کار فرهنگی دارد، پس من از تفکری حرف می‌زنم که از بالا به شرایط نگاه می‌کند و فرض این است که فرهنگ جلودار و زمینه ساز دیگر عرصه‌هاست و با تعریف نیازها می‌تواند سهم خودشان را داشته باشند.

رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر اینکه غفلت‌‌هایی در این بخش اتفاق افتاده، اظهار کرد: ما از سینما به عنوان پرچم‌دار حوزه فرهنگ در حضورهای بین المللی به عنوان پیشانی دیپلماسی فرهنگی استفاده نکردیم. اما حالا به دلیل اینکه قصد داریم در دیگر حوزه ها مشارکت فعالی در مجامع خارجی داشته باشیم می توانیم به پتانسیل سینمای ایران به عنوان یک حرکت پیش رونده توجه ویژه داشته باشیم. تفاوت عرصه‌های بین المللی امروز با گذشته در این است که قبلا چادر می‌زدند و پرچم کشورشان را هم نصب می‌کردند و همه افراد حاضر هم از همان کشور بودند، دور هم جمع می‌شدند و مشغول یک فعالیت می‌شدند. اما امروزه برای اینکه حضور در عرصه‌های بین المللی مورد پذیرش واقع شود، معمولا با ترکیبی از اعضا این اتفاق می‌افتد تا نتیجه تاثیر بهتری بگذارد. از طرفی چگونگی حضور در مجامع بین المللی هم مهم است. اینکه چه می‌خواهیم بگوییم و با چه شکلی در سطح بین‌المللی حاضر می‌شویم، این خط قرمزی است که هر فردی به آن توجه کرده تا با شخصیت و ظاهر و هویت خودش حاضر شود، اگر قرار باشد ما در پوست و قالب دیگران ظاهر شویم، نمی‌توانیم برای خودمان آورده‌ای داشته باشیم. در نهایت به بهترین شکل می‌توانیم یک کپی کار موفق باشیم و نمی‌توانیم یک محصول اصل و با هویت را ارائه کنیم.

حیدریان همچنین اضافه کرد: ما باید به خاطر حوزه فرهنگ و دیگر حوزه‌ها سینما را که تاثیر و فراگیری بیشتر دارد، به عنوان سفیر خودمان به عرصه‌های بین المللی عرضه کنیم. این سفیر باید در میان مردم حاضر شود و جشنواره‌ها به عنوان جایی که در معرفی ما نقش داشته و دارند، همچنان مورد نظر و نیاز ما هستند، اما تنها یک معبر و گذرگاه برای حضور ما در سایر جوامع است. جشنواره جهانی امکان ارتباط فرهنگی را ایجاد می‌کند.

رئیس سازمان سینمایی درباره برگزاری جشنواره جهانی فجر اظهار کرد: آئین‌ها و مراسم‌هایی مانند جشنواره‌های جهانی را باید طراحی کنیم تا موقعیتی ترکیبی از نیروها و اهل فرهنگ ایران در خارج با بخشی از فرهنگیان و هنرمندان ایران در پروسه‌ای با هم آشنا شوند؛ در این میان آن‌ها با قابلیت‌های ما آشنا می‌شوند، ما از انتظارات آن‌‌ها باخبر می‌شویم و با زبانی که می‌توان با آن‌ها ارتباط گرفت آشنا شویم تا در نهایت به انتقال منظور و مقصود بهتر بینجامد.

او ادامه داد: جشنواره جهانی این امکان را به ما می‌دهد که هنرمندانی را دعوت کنیم تا در کنار هنرمندان خودمان یک تجربه آموزشی غیر مقدماتی را داشته باشند، چون اساسا ورک شاپ یک نوع آموزش غیرمقدماتی و طبیعی است. جشنواره مجموعه‌ای از اساتید ایرانی و خارجی، دیدن فیلم‌هایی از سینمای ایران و سایر کشورها است، همه این اتفاق همان چیزی است که اشاره هم کردم، اگر جشنواره جهانی را از این منظر نگاه کنیم و این تعریف را داشته باشیم، قطعا می‌توانیم ارزیابی درست‌تری در پایان کار داشته باشیم و برای دوره‌های بعد آن را تکمیل کنیم.

رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد: جشنواره جهانی همان موقعیتی است که برای آن ماموریتی را در نظر گرفته‌ و وظیفه دارد دنیا را با فرهنگ و هنر و سینمای ما و ما را با توقع و انتظار و هنرمندان آن‌ها بیشتر آشنا کند، همچنین بازاری را پیش‌بینی کرده‌ایم که همه‌چیز صرفا جشنواره‌ای نباشد و بازار را هم هدف قرار دهد. پس مجموعه‌ای که در جشنواره پیش‌بینی شده و در دوره‌های بعد تقویت و تکمیل می‌شود، همه برای برآوردن این اهدافی است که از آن‌‌ها نام بردم.

آدرس سایت رسمی جشنواره جهانی Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Film@Fajriff.com است.

سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز