خبرگزاری کار ایران

کارگاه‌های آموزشی فیلمنامه‌نویسی با حضور هنرجویان 32 کشور

asdasd
کد خبر : ۴۸۰۲۶۵

کارگاه‌های دو روزه فیلمنامه‌نویسی بخش دارالفنون جشنواره جهانی فیلم فجر صبح چهارشنبه 30 اردیبهشت ماه در کاخ جشنواره آغاز به کار کرد.

به گزارش ایلنا، کارگاه‌های دو روزه فیلمنامه‌نویسی بخش دارالفنون جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور فرهاد توحیدی، فریدون جیرانی، مهران کاشانی، احمدرضا معتمدی و 110 هنرجو از 32 کشور صبح چهارشنبه 30 اردیبهشت ماه در کاخ جشنواره آغاز به کار کرد.

مهران کاشانی، فیلمنامه‌نویس در سالن دو ابتدا از هنرجویانی که در کارگاه فیلمنامه‌نویسی با موضوع «صلح» شرکت کرده بودند خواست طرح‌های خود را در این کارگاه مطرح کنند. او سپس توضیح داد: وقتی به عنوان هنرمند می‌خواهید حرف یا موضوعی را روایت کنید یا حتی مهم‌تر از آن، هر چه در دل یا ذهنتان هست را روایت کنید، باید به این موضوع بیاندیشید که آن را در چه مدیا و با چه ابزاری بیان کنید. کدام یک از آنها انتخاب بهتری خواهند بود.

کاشانی افزود: برخی از موضوعات را باید در قالب فیلم مطرح کرد، برخی را به شکل رمان، نمایشنامه‌، داستان کوتاه، شعر یا حتی بعضی را به شکل موسیقی. این به تشخیص خود شما بستگی دارد. اینکه چطور متوجه تفاوت این قالب‌ها شویم نیاز به مطالعه دارد. سعی می‌کنم به برخی نکات در این‌باره اشاره کنم تا سوالی در ذهن شما شکل بگیرد و خودتان به دنبال یافتن جواب آن بروید.

نمایش بخش‌هایی از مهم‌ترین فیلم‌های کلاسیک دنیا

در ادامه این کارگاه های آموزشی، در کارگاه فیلمنامه نویسی «مهاجرت» با حضور فریدون جیرانی سکانس‌هایی مهم از آثار برجسته کلاسیک جهان همچون کازابلانکا، دکتر ژیواگو برای شرکت کنندگان به نمایش درآمد.

زاویه دید در پیدا کردن ایده بسیار موثر است

 احمدرضا معتمدی کارگاه فیلمنامه‌نویسی «عشق» را با طرح مساله «مفهوم ایده و چگونگی ایده‌پردازی» آغاز کرد. او گفت: ایده را نباید محدود به ذهن دانست. گاهی شما ممکن است از درون با آن ارتباط برقرار کنید. ما نمی‌دانیم ایده کجا زندگی می‌کند. باید به کجا کشتی خودمان را ببریم تا بتوانیم آن را بهتر صید کنیم.

او افزود: زاویه دید در پیدا شدن ایده بسیار موثر است. مثلا ببینید که چطور از بین این همه انسان، این نیوتون بود که هم افتادن سیب را دید  و هم «جاذبه» را درک کرد. این همان چیزی است که ما به آن نیاز داریم و می‌خواهیم راجع به چگونه دیدن صحبت کنیم.

کلیدی برای انبار ذخیره داستانی خودتان بیابید

فرهاد توحیدی، که دیگر کارگاه فیلمنامه‌نویسی را با عنوان «محیط زیست» هدایت می‌کرد، گفت: ژان کلود‌کریر می‌گوید فیلمنامه‌نویس باید ماجراجو و فضول باشد. اگر شما دوست ندارید خانه همسایه را دید بزنید فیملنامه نویس نخواهید شد.جرقه‌ای وجود دارد که از بین ما و محیط آغاز می‌شود؛ از یک نوشته کوچک، از یک تصویر، از یک گفت و گو؛ و همان به منبعی در درون ما وصل می‌شود که من نامش را «انبار ذخیره داستانی» می‌گذارم. این داستان‌ها در طول زندگی شما از هر طریقی، از فیلمی که می‌بینید،‌کتابی که خواندید همه این‌ها در جایی ذخیره می‌شود و کافی است که شما پلی را به این انبار وصل کنید. کلید پیدا کنید و به داخل آن بروید و برداشت کنید.  

آدرس سایت رسمی جشنواره جهانی Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Film@Fajriff.com است.

سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز