خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر مجامع و تشکل‌های ارشاد:

ناشر و کشور محروم در بخش بین‌الملل نداریم/60 روادید برای خارجی‌ها صادر شد

asdasd
کد خبر : ۴۷۷۵۳۲

تاکنون 60 روادید صادر شده. ناشر محروم نیز در بخش بین‌الملل نداشتیم. وزارت امور خارجه براساس پروتکلی که دارد اقدام می‌کند ولی خوشبختانه تاکنون در این مورد هم مشکلی وجود نداشته است.

علی فریدونی (مدیرکل دفتر مجامع و تشکل‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره آخرین روند بررسی کتاب‌های بخش بین‌الملل سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ گفت: با هماهنگی خوبی که میان مجری بخش بین‌الملل نمایشگاه و کمیته ارزشیابی وجود دارد، برنامه‌ریزی ابتدایی مثلا در مورد چگونگی ورود ناشران خارجی از پیش از عید آغاز شده است و جزوه مقررات و آیین‌نامه هم تصویب و نهایی شد. داده‌ها و اطلاعاتی هم که قرار بود بین ما و مجری بخش بین‌الملل تبادل شود انجام گرفت. در حال حاضر هم با توجه به ورود محموله‌های کتب خارجی؛ ارزیاب‌های ما که کارشناسان فرهنگی و مخصوصا کتاب‌های عربی و لاتین هستند به همین زودی در محل گمرک نمایشگاه حاضر می‌شوند و با ورود کتاب‌ها ارزیابی فیزیکی و محتوایی هم انجام می‌شود.

فریدونی ادامه داد: اکنون برای محموله‌های رسیده یک نظارت مقدماتی بر عنوان کتاب و ناشر صورت گرفته است. نظارت تکمیلی بر محتوا هم از امروز کلید می‌خورد و همچون سال‌های گذشته توجه به عدم موارد تفرقه‌افکن قومی و مذهبی یا ترویج افراطی‌گری و فرقه‌های انحرافی از اهمیت زیادی برخوردار است. نهایتا هم اسامی کتاب‌هایی که قرار است در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شوند؛ در اختیار مدیر کمیته بین‌الملل نمایشگاه آقای موسایی قرار می‌گیرد.

او سپس آماری از میزان کتاب‌های خارجی رسیده برای عرضه در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب ارائه و بیان کرد: حدود 100 هزار کتاب لاتین و احتمالا در همین حدود هم کتب عربی تا سیزدهم اردیبهشت به گمرک می‌رسند که بعد از نظارت و ارزشیابی در نمایشگاه عرضه می‌شوند. اصولا نظارت و ارزشیابی معمولا ملاک‌های مشخصی دارد. گاهی در یک سال برخی موارد اضافه می‌شود ولی اصول کلی همان است.

مدیرکل دفتر مجامع و تشکل‌ها همچنین در پاسخ به اقدامات صورت گرفته در حوزه صدور روادید برای ناشران و اینکه آیا ناشر یا کشور خاصی محدودیتی برای دریافت روادید دارد، اظهار داشت: اسامی برای درخواست روادید ازسوی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی و کمیته بین‌الملل نمایشگاه به ما اعلام می‌شود و ما تنها کارهای اداری و تشریفاتی را برای آن‌ها پیگیری می‌کنیم. تاکنون 86 درخواست دریافت روادید دریافت شده و 60 روادید هم صادر شده است. تا زمان آغاز نمایشگاه هم هر درخواستی به دست ما برسد به سرعت تشریفات اداری آن انجام می‌شود. ناشر محروم در بخش بین‌الملل نداشتیم و در مورد کشورها هم وزارت امور خارجه براساس پروتکلی که دارد اقدام می‌کند ولی خوشبختانه تاکنون در این مورد هم مشکلی وجود نداشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز