خبرگزاری کار ایران

در مراسم تودیع و معارفه مدیران سابق و جدید کتابخانه ملی مطرح شد؛

آشنا: اجرای قانون دسترسی آزاد اطلاعات بدون داشتن یک سازمان اسناد شجاع میسر نیست

asdasd
کد خبر : ۴۷۶۵۲۶

مراسم تودیع و معارفه مدیران سابق و جدید سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران صبح امروز دوشنبه (21 فروردین ماه) با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر، شهین‌دخت مولاوردی، علاءالدین بروجردی و دیگر مدیران دولتی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در مراسم تودیع و معارفه مدیران سابق و جدید سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران؛ حسام‌الدین آشنا (مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور)؛ کتابخانه ملی را یکی از مهم‌ترین نهادهای تمدنی جدید در کشور خواند و گفت: سرآغاز مفهوم ملی شدن کتابخانه در کشور ما به سال 1316 برمی‌گردد. اینکه هویت خود را با کتاب‌های منتشر شده تعریف کنیم بسیار مهم است پس تاریخچه کتابخانه ملی تاریخ فرهنگ ما است. پس از انقلاب نیز تلاش‌های ارزشمندی در این نهاد صورت گرفته است.

آشنا ادامه داد: شناخته‌شده ترین مدیر این کتابخانه که از وزارت ارشاد به کتابخانه ملی آمده بود امروز در این جلسه حضور ندارد ولی همه ما قدردان این مرد بزرگ می‌مانیم. پس از او نیز شخصیت فرهنگی و اندیشمند مسئولیت را برعهده گرفت و این کتابخانه را برای ما به یادگار گذاشت. نام بروجردی همواره در تاریخ کشور ما خواهد ماند. نه فقط به خاطر ساختمان کتابخانه ملی و یادگاری‌های ساختاری که به جای گذاشته است بلکه امروز دایره‌المعارف اسلامی نیز از همراهی او بهره‌مند بوده است. یک روز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رئیس کتابخانه ملی شد و روز دیگر رئیس کتابخانه ملی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور سپس به دو اقدام مهمی که در دوره صالحی امیری در کتابخانه ملی اتفاق افتاد؛ اشاره و بیان کرد: تبدیل شدن کتابخانه ملی به یک موسسه جدی فرهنگی دولتی همانطور که در اساسنامه آن ذکر شده اتفاق خوشایندی بود که در این سه سال افتاده است. امروز دیگر کتابخانه ملی محلی است برای حضور و ظهور بزرگان قلم و فرهنگ کشور و جایی است برای قدردانی از آنهایی که شاید دیگران کمتر قدر آنها را بداند. فراموش نمی‌کنیم که کتابخانه ملی اهالی فرهنگ و قلم را از کنج ازلت بیرون آورد و البته که هزینه آن را هم پرداخت.

آشنا افزود: تاکید صالحی‌امیری در گردش آزاد اطلاعات در حوزه اسناد کتابخانه ملی بسیار قابل توجه است. سازمان اسناد تنها وجهه حفظ و نگهداری اسناد ملی را ندارد و باید آنها را در دسترس جامعه قرار دهد. اجرای قانون دسترسی آزاد اطلاعات بدون داشتن یک سازمان اسناد کارا و شجاع میسر نیست بر همین اساس امروز سایت مرکز اسناد همسو و هم‌پا با معتبرترین مراکز اسنادی دنیا در حال خدمت‌رسانی به پژوهشگران است.

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در پایان تاکید کرد: به خانم اشرف بروجردی هم خوشامد می‌گوییم. او بانویی انقلابی است که تربیت شده شهیده بنت‌الهدی صدر است. بروجردی یک فعال سیاسی شناخته شده است. یک فعال اجتماعی کاملا مطرح در فضای بعد از انقلاب است، همسر و خواهر شهید است. پژوهشگر مطرح حوزه مطالعات زنان، اسلام‌پژوهشی در حوزه مسائل اجتماعی و مدیر دولتی صاحب سبک و بنیانگذار است. معاونت امور اجتماعی و شورایی کشور را او در دوره وزارت دولت اصلاحات بنیانگذاری کرد و مادر سازمان‌های مردم نهاد ایرانی است. حضور چنین شخصیتی در محیطی فرهنگی در سطح ملی خوشامدگویی دارد و امیدوارم که قدر این حضور را بدانیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز