خبرگزاری کار ایران

اپرای عروسکی صاحب موزه شد/مدیران فرهنگی اگر بخواهند کاری کنند؛ می‌توانند

asdasd
کد خبر : ۴۷۲۸۶۸

مراسم افتتاح و رونمایی از موزه اپرای عروسکی عصر امروز (دوشنبه هفتم فروردین ماه) با حضور مسئولین معاونت هنری و جمعی از هنرمندان هنرهای نمایشی در پردیس هنرهای نمایشی بنیاد رودکی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بهروز غریب پور در این مراسم با اشاره به ایام نوروز گفت: در روزهای گذشته که بیشتر مردم درگیر سفره هفت سین بوده‌اند، یاران گروه تئاتر عروسکی آران و بنیاد رودکی شبانه‌روز تلاش کردند تا تالار فردوسی بازسازی و موزه اپرای عروسکی افتتاح شود. این اتفاق نوید روزهای خوب برای تئاتر است.

این کارگردان تئاتر سپس با اشاره به نیاز به سرمایه‌گذاری در هنرهای نمایشی بیان کرد: سررشته امور و مدیریت در دست کسانی است که توانایی مالی دارند و هنر تئاتر و هنرمندان آن بیش از این ها توقع توجه به این هنر را دارند.

وی افزود: ظرفیت‌های هنر تئاتر در کمتر حرفه‌ای وجود دارد و در حال حاضر هنرمندان تئاتر تنها از عشق به این هنر نیرو می‌گیرند و سر پا ایستاده‌اند. کمبود سالن‌ها و نامناسب بودن وضعیت بودجه‌ای هنرهای نمایشی واقعا نیاز به توجه دارد. از مدیرعامل بنیاد رودکی و آقای شفیعی هم تشکر می‌کنم که در سه چهار ماه گذشته حمایت‌های معنوی و حضور لحظه به لحظه در شکل گیری موزه اپرای عروسکی داشته‌اند.

غریب پور یادآور شد: واقعا کاری را دیگر مدیران در چهار سال به اتمام می‌رسانند آقایان در 8 ماه قابل بهره برداری کردند. علی‌رغم همه مشکلات اهالی تئاتر قلب‌هایشان با هم یکی است و در بزنگاه‌ها به داد یکدیگر می‌رسند.

او همچنین گریزی به ابتدای بازگشت خود به ایران در سال 58 زد و اظهار داشت: وقتی سال 58 به ایران بازگشته بودم پروفسور پن پنو نامه‌ای به دبیرخانه جشن هنر شیراز نوشته بود و در آن نسبت به از بین رفتن عروسک‌ها، آلات موسیقی و هر آنچه به فرهنگ و هنر ارتباط دارد در جریان انقلاب ابراز نگرانی کرده بود. وقتی برادر میرحسین موسوی که آن زمان مدیر بخش آموزش تئاتر عروسکی کانون بود درباره این نامه با من صحبت کرد گفتم که اصلا جای نگرانی نیست و اهالی فرهنگ دلشان برای فرهنگ و هنر مملکت می‌تپد. بلافاصله به باغ فردوس رفتم و آنجا با این صحنه مواجه شدم که عده‌ای حراج اشیاء موزه را راه انداخته بودم. عصبانی شدم و با فریاد به آنها گفتم آیا می‌خواهید مهر تاییدی بر نامه مذکور بزنید؟ بعد اشیا را برای نگهداری به کاخ سعدآباد بردند. یعنی دغدغه موزه از خیلی قدیم در کشور ما وجود داشته است و مخصوصا خانم برومند بسیار بر آن تاکید دارند.

این کارگردان تئاتر در توضیح اجمالی درباره موزه اپرای عروسکی نیز گفت: هر شی و عروسکی که در نمایش اپرا مورد استفاده قرار می‌گیرد به این موزه منتقل می‌شود تا هم حفظ و نگهداری شود و هم قابل بازدید باشد. افتتاح موزه اپرای عروسکی نشان داد مدیران فرهنگی و هنری اگر بخواهند کاری را به سرانجام برسانند موفق می‌شوند و امیدوارم راه‌اندازی موزه نمایش‌های عروسکی هم پیگیری شود.

غریب پور ادامه داد: مخاطبان با بازدید از این موزه هم شیوه بازی عروسک‌ها آشنا می‌شوند و هم دکورها و عروسک‌ها حفظ می‌شوند. 14 سال پیش تعداد عروسک‌ها کم بود ولی در حال حاضر 6000 عروسک به دست همکاران ما همچون مریم اقبالی و علی پاکدست ساخته شده‌اند. همچنین از امروز مکتب آران نیز افتتاح می‌شود. این مکتب دو سال است که هنرجو می‌گیرد و در حال جذب نیرو هستیم. امیدوارم به قول گوته راه رفتن روی صحنه مثل راه رفتن روی طناب بندبازی بود که به مهارت، عشق و جسارت نیاز داشت تا هر کسی روی صحنه ظاهر نشود.

علی اصغر کاراندیش (معاون مالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) نیز در این مراسم ضمن تبریک روز ملی هنرهای نمایشی گفت: درباره هنر بسیار صحبت شده و می‌شود. زبان هنر بهترین زبان برای انتقال مفاهیم است و باید این واقعیت را بپذیریم، هرچند که ممکن است برخی آن را قبول نداشته باشند. مردم هنرمندان هنرهای نمایشی را واقعا دوست دارند و این یک افتخار است.

کاراندیش درباره بودجه هنرهای نمایشی نیز بیان کرد: در این سالها وزارتخانه سعی کرده تا بودجه هنرهای نمایشی را افزایش بدهد و اقداماتی هم در این رابطه صورت داده است، اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم. در سطح کشور و نه فقط در تهران کمبودهای زیادی در حوزه زیرساخت و سالن نمایش داریم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر 800 مجتمع فرهنگی در کشور فعال است و 300 مجتمع نیز در حال ساخت داریم. 69 پروژه در متراژ بزرگ از 14هزار تا 23هزار متر مربعی نیز برای اجرای موسیقی، تئاتر و استقرار انجمن‌های هنری در حال احداث است. متاسفانه در مورد حفظ و نگهداری همین فضاهای فرهنگی محدود فعلی هم مشکلاتی داریم. اما علی‌رغم کاهش درآمد نفتی دولت به زیر 30 میلیارد دلار بودجه ارشاد دو برابر شد و ما هم بودجه هنرهای نمایشی را افزایش داده‌ایم.

این مدیر فرهنگی سپس با اشاره به ظرفیت استان‌های مختلف کشور در حوزه هنرهای نمایشی گفت: به 29 استان کشور سر زدیم و رو در رو با اهالی فرهنگ و هنر آنها صحبت کردیم. واقعا استعدادها و ظرفیت‌های بسیار خوبی در استان‌ها داریم چه آماتور و چه حرفه‌ای.  یکی از وظایف ما هم فراهم آوردن فرصت‌های آموزشی برای افراد مستعد و افزایش منابع انسانی حوزه هنر است تا خلا نیروهای هنری را در آینده پر کنند. به همین دلایل بخش قابل توجهی از اعتبارات را به سمت استان‌ها سوق داده‌ایم.

کاراندیش در پایان تاکید کرد: امروز افتتاح موزه اپرای عروسکی اتفاق خجسته‌ای است و برای موزه تئاتر هم دو سالی می‌شود که پیگیری صورت می‌گیرد که امیدوارم با همت خود اهالی تئاتر و معاونت هنری این مهم هم به سرانجام برسد.

اصغر همت، مرضیه برومند، کاظم هژیرآزاد و هما جدی کار ازجمله هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.

در ابتدای مراسم نیز پیام علی مرادخانی به موزه هنرهای نمایشی قرائت شد.

متن پیام مرادخانی بدین شرح است :

هنگام خجسته‌ای است که در عطر بهار و نسیم نوروز، با شما در شادی نخستین جشن ملی روز هنرهای نمایشی شریک باشم. امروز هفتم فروردین است، میعاد جان های جویایی که  نیکبختی و نیک فرجامی مردم را در هر کجای جهان بر صحنه های نمایش، آرزو می کنند. انتخاب روزی به نام تئاتر نه صرفا یک انتخاب و رویدادنمادین، که  نتیجه ی تاکید بر نقش اجتماعی واثرگذار تئاتر و ثمره ی ممارست هنرمندانی است که به امید بهبود امروز و به شوق فردایی بهتر دست از تلاش نکشیدند. فرصت بهنگامی است که در موسم بهار و در روزگار بلوغ تئاتر، آیینه گردان هنری باشیم که می تواند هویت و اصالت ایرانیان را آرش وار به فراسوی مرزها رهنمون شود. این ذوق و شوق، حتما از مژده ی افتتاح موزه اپرای عروسکی دوچندان خواهد شد چرا که حفظ میراث دیروز و امروز تئاتر، همواره از دغدغه های جدی اینجانب و مطالبه ی به حق هنرمندان بوده است. با اعتقاد و ایمان قلبی، تئاتر را گنجینه ای می دانم که بیش از مخاطبان روزگار خویش، روشنگر و رهنمای ناظران وشاهدان فردا است. با شادباش افتتاح این موزه که محصول زمان اندیشی وتدبیرهنرمندانه استاد بهروز غریب پور است، دیگررویداد ارزشمنداین روزها، یعنی تمهید وراه اندازی موزه ی ملی تئاتر را شاکر هستم که قطعا در روزهای آتی عملیات طراحی و اجرای آن آغاز خواهد گردید و فروتنانه آن را پاسخی اندک به همت بسیار هنرمندان صدیق تئاترونیاز موکد هنر نمایش این سرزمین می‌دانم.                                                                                 ‌

شایسته است از اهتمام همکاران کوشای خود در اداره کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و خانه تئاتر سپاسگزاری نمایم و با امید به توجه جدی تر به هنر ارزنده تئاتر ، از درایت و لطف اعضای محترم شورای فرهنگ عمومی وشورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی نمایم. تا باد چنین باد...                                                            

علی مرادخانی              

معاون امور هنری            

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز