خبرگزاری کار ایران

ماتیاس اِنار، برنده جایزه نمایشگاه کتاب لایپزیگ شد

asdasd
کد خبر : ۴۷۲۷۲۸

برگزیدگان نمایشگاه کتاب لایپزیگ معرفی شدند.

به گزارش ایلنا، سایت نمایشگاه کتاب لایپزیک نوشت: ناتاشا وودین، باربارا استولبرگ-ریلینگر و اوا لودی کونگ به عنوان برندگان بخش داستان، غیرداستانی/ مقاله و ترجمه انتخاب شدند.

گروه داوران امسال به ریاست کریستینا میت-سینکه از میان ۳۶۵ اثر از ۱۰۶ ناشر، سه کتاب را به‌عنوان برنده انتخاب کردند.

ناتاشا وودین با کتاب «او از ماریوپول آمد» موفق به کسب جایزه بخش ادبی نمایشگاه شد. او در این کتاب زندکی مادر اوکراینی خود را دنبال کرده است که سال ۱۹۴۳ ربوده شده بود. این نویسنده که متولد ۱۹۴۵ است از سال ۱۹۸۱ به عنوان خالق آثار ادبی فعالیت دارد و جوایز متعددی دریافت کرده که جایزه آلفرد دوبلین از جمله آن‌هاست.

باربارا استولبرگ-ریلینگر نویسنده متولد ۱۹۵۵ نیز با کتابی با عنوان «ماریا ترزا» زندگینامه زنی هامبورگی در قرن هجدهم روایت کرده که به عنوان شاهزاده باواریا شناخته می‌شد و از چهره‌های مشهور دنیای موسیقی و مادر ۱۶ فرزند بود.

جایزه بخش ترجمه نیز به اوا لودی کونگ برای ترجمه کتاب «سفری به منطقه غرب» تعلق گرفت که از کتاب‌های پرطرفدار چینی است. این مترجم که سال ۱۹۶۸ در سوییس به دنیا آمده در رشته ادبیات و هنر چینی تحصیل کرده و ۲۵ سال در این کشور زندگی کرده است.

این جوایز به ارزش ۶۰ هزار یورو برای سیزدهمین بار اهدا شدند.

در عین حال ماتیاس انار نیز با آخرین کتاب خود با عنوان «قطب‌نما» موفق به کسب جایزه ۲۰ هزار یورویی نمایشگاه برای اثر برتر ادبی به خاطر «تفاهم اروپایی» شد.

هیات داوران این نویسنده را واسطه‌ای منحصر به فرد در رابطه میان فرهنگ‌ها خوانده است.

ماتیاس اِنار سال‌ها در دمشق، بیروت و تهران که به ترتیب پایتخت‌ سوریه، لبنان و ایران‌اند زندگی کرده است. او در پاریس، پایتخت فرانسه زبان‌های عربی و فارسی را آموخته و مترجم این دو زبان بوده است. او در سال‌های اخیر در شهر دمشق سوریه زندگی کرده است.

در رمان «قطب‌نما» که جایزه ادبی گنکور ۲۰۱۵ را نیز از آن خود کرد، شخصیت اصلی کتاب؛ فرانتس ریتر شیفته شرق است و در آپارتمان خود در شهر وین به بررسی خاطراتش در استانبول، حلب و دمشق می‌پردازد.

انتظار می‌رود نمایشگاه کتاب لایپزیگ که از ۳ فروردین  ۲۳ مارس شروع به کار کرده و امروز(یکشنبه ۲۶ مارس) به کار خود پایان می‌دهد، امسال میزبان حدود ۲۶۰ هزار نفر بازدید کننده باشد. امسال ۲۵۰۰ غرفه از ۴۳ کشور جهان در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند.

مهمان امسال نمایشگاه کتاب لایپزیگ کشور کوچک لتونی است که در شمال اروپا واقع شده و یکی از سه کشور حوزه بالتیک است. این کشور با ۶۰ برنامه در این نمایشگاه حاضر است. به همین مناسبت ۲۶ اثر جدید ادبی از زبان لتونیایی به آلمانی ترجمه شده است.

در نخستین روز نمایشگاه آلکساندر اسکیپیس، مدیر نمایشگاه کتاب لایپزیگ سال گذشته میلادی(۲۰۱۶) را سالی از نظر اقتصادی پربار ارزیابی کرد. او در این باره گفت: پس از سه سال پیاپی سرانجام فروش کتاب در سال ۲۰۱۶ میلادی در آلمان افزایش یافت.

او گفت: فروش کتاب‌های کودکان و نوجوانان در این سال در آلمان حدود ۹ درصد افزایش یافت، اما فروش کتاب‌های الکترونیکی در همان حد ۶/۴ درصد ثابت باقی ماند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز