خبرگزاری کار ایران

معرفی گونه‌های نمایش سنتی به عنوان میراث فرهنگی؛

پیام نانسی لومان استاب برای روز جهانی نمایش عروسکی

asdasd
کد خبر : ۴۷۱۹۱۹

پیام نانسی لومان استاب برای روز جهانی نمایش عروسکی که مصادف با ٢١ مارس ٢٠١٧ است، منتشر شد.

به گزارش ایلنا، نانسی استاب اهل نیواورلئانِ ایالت لوئیزیانا در آمریکاست. او به عنوان یکی از سردبیران دائره المعارف جهانی نمایش عروسکی و مشاور علمی آن با یونیما همکاری داشته است. وی تاکنون در کمیته اجرایی یونیمای جهانی به عنوان معاون ریاست یونیما و همچنین در کمیته‌های پژوهش، نشر و میراث همکاری داشته است و هم اکنون با کمیسیون عدالت اجتماعی همکاری می‌کند.

وی در سال ١٩٨٠ جشنواره جهانی نمایش عروسکی و سیزدهمین کنگره جهانی یونیما را در مرکز هنرهای اجرایی جان اف کندی واقع در واشنگتن دی سی برگزار کرد. او به عنوان مشاور در شکل گیری بنیاد جیم هنسون در نیویورک نیز همکاری داشته و همچنین رییس انجمن نمایشگران عروسکی آمریکا (puppeteers of America) و معاون ریاست یونیمای آمریکا (UNIMA-USA) بوده است.

وی مؤسس و رئیس کمیته مشاوران مرکز نمایش عروسکی موزه آتلانتا، جورجیا است و مقالات و نوشته های بسیاری در زمینه نمایش عروسکی منتشر کرده است.

نانسی استاب سال‌ها قبل، به مدت ١٠ سال مدیریت و کارگردانی یک سالن کوچک نمایش عروسکی در نیواورلئان را عهده دار بوده است.

در پیام وی آمده است: «در سال ١٩٢٩ تنی چند از عاشقان نمایش عروسکی از ٧ کشور، اتحادیه جهانی نمایشگران عروسکی (یونیما) را به جهت ارتقا و توسعه این هنر بنیان نهادند. اکنون، به لطف اینترنت، ما به سرعت می‌توانیم با انسان‌هایی که همفکر خودمان هستند، فراسوی مرزهای ملی، مذهبی و سیاسی ارتباط برقرار کنیم. نمایش‌ها، کنفرانس‌ها، کلاس‌ها و کارگاه‌ها به صورت ضبط شده یا زنده در دسترس هستند و مقالات علمی، نشریه‌ها و تصاویر با لمس یک دکمه در برابر چشمانمان پدیدار می‌شوند. این محبوبیت فراگیر که خارج از تصورات ماست، موقعیت‌های بی‌شماری را برای شکل دادن به یک ائتلاف بین‌المللی فراهم می‌آورد تا با یک تلاش گروهی به هدف مشترکمان که همانا درک متقابل به واسطه نمایش عروسکی است، نائل شویم.

نمایش عروسکی در سراسر جهان در فضای مجازی رو به گسترش است. اکنون صدها ساعت فیلم مستند از بسیاری از نمایش‌های سنتی عروسکی روی اینترنت موجود است. یونسکو حدود دوازده نوع از این نمایش‌های سنتی را به عنوان میراث فرهنگی معنوی به دنیا معرفی کرده است و اطلاعات، تصاویر و فیلم‌های مربوط به آن میراث روی وبسایتش قابل دسترسی ست. دستِ کم  یازده میراث معنوی دیگر که نمایش‌های عروسکی را نیز شامل می‌شود روی پایگاه داده (Database) مرکز فرهنگی آسیا-پاسیفیک قابل مشاهده است. خوشبختانه، با توجه به این اطلاعات ثبت شده، مخاطبان به پیچیدگی این نمایشها و همچنین عمق ریشه‌های مشترک آنها دست می‌یابد. ما می‌توانیم از نمایش عروسکی سنتی برای آشکار ساختن جنبه انسانیت مشترکمان که در زیر تفاوت‌های فرهنگی نهفته است، استفاده کنیم.

یکی از ویژگی‌های بارز هنرهای سنتی تغییر است؛ بنابراین این مستندات نقش مهمی ایفا می‌کنند. پس از قریب به ۴٠ سال تلاشِ صدها نفر از ما عاشقان نمایش عروسکی، یونیما دائره المعارف نمایش عروسکیِ ویرایش شده را که در سال ٢٠٠٩ چاپ شد، به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی بر روی وبسایتش قرار داد. این کار، تاریخ نمایش عروسکی را در چنبره انگشتان ما قرار می‌دهد. وسیله‌ای مؤثر برای موزه‌های بسیاری در سراسر جهان که مجموعه‌های عروسکی دارند و همچنین افرادی که منحصرا خود را وقف این هنر کرده‌اند. مجموعه‌ها و کاتالوگ‌های این موزه‌ها نیز به صورت آنلاین، گاه با تصاویری سه بعدی و با اهداف آموزشی در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. این ارتباطِ اینترنتی به حفاظت از تاریخ و توسعه ی آینده کمک می‌کند.

صدها نمایشگر عروسکی معاصر در سراسر جهان، منتخبی از اجراهای زنده خود را برای جذب تماشاگران و مخاطبان خود بر روی سایتهای اینترنتی قرار می‌دهند. یونیما از اجراهای زنده، جشنواره‌ها، کنفرانس‌ها و نشریات حمایت می‌کند و بر روی وبسایتش برای آنها اطلاع رسانی می‌کند. براساس اهداف آن گروه مؤسس کوچک در سال ١٩٢٩، اکنون، اعضای یونیما از نود کشور جهان، فارغ از تمامی تفاوتها با یکدیگر همکاری می‌کنند. این توسعه فراگیر که محصولِ آن جهانی شدن است، وظیفه ما به عنوان نمایشگر عروسکی و بالطبع تماشاگرانمان را نیز افزایش می‌دهد. بیایید روز جهانی نمایش عروسکی را به همراه یکدیگر، به عنوان دوستانی که خود را وقف این هنر کرده‌ایم، جشن بگیریم و این پیام شادمانی را در فضای مجازی که به واقع ما را متحد ساخته است، انتشار دهیم.»

پیام روز جهانی تئاتر عروسکی سال گذشته را بهروز غریب پور کارگردان تئاتر عروسکی کشورمان نوشته بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز