خبرگزاری کار ایران

احیای سنت‌ها در کالیگرافی آهن و چوب

asdasd
کد خبر : ۴۶۳۷۳۹

نمایشگاه «کالیگرافی آهن و چوب» علی اشرف‌پور و رضا پژوهش در گالری شکوه افتتاح شد.

به گزارش ایلنا، در آخرین روزهای زمستان، گالری شکوه نمایشگاه «کالیگرافی آهن و چوب» علی اشرف‌پور و رضا پژوهش را به‌نمایش گذاشته است. در این نمایشگاه، ۵۰ اثر تلفیقی خوشنویسی و آهن و چوب به چشم می‌خورد که اشعاری از مولانا، حافظ، سعدی، فردوسی، احمد شاملو و سهراب سپهری روی آن خودنمایی می‌کند.

تعداد آینه دیواری، ساعت دیواری و رومیزی بیش‌تر از سایر آثار است، چند کنسول، جاشمعی، میز، قاب عکس، تابلو از دیگر آثاری است که در این نمایشگاه وجود دارد. میزهایی با ترکیب آهن و چوب که می‌تواند به‌عنوان میز پذیرایی و یا میزهای کناری در خانه استفاده شود، جلوه و روح خاصی دارند طوری که مخاطب را برای دقایقی با خود همراه می‌کند.

طراحی کلمه «عشق» روی میزها و شعرهایی از شاعران بزرگ روی آثار دیگر، نمادی از فرهنگ و هنر ایرانی است که می‌تواند ما را به سنت‌های خود برگرداند.

در گوشه‌ای از نمایشگاه، تابلویی به‌نمایش گذاشته شده که طراحی حرف «و» روی آن به‌شکل خاصی است و تنها اثر در این نمایشگاه است که تنها یک حرف روی آن طراحی شده است.

رضا پژوهش درباره شکل‌گیری همکاری با علی اشرف‌پور گفت: رشته تحصیلی اشرف‌پور معماری است و به طراحی صنعتی نیز اشراف کامل دارد و من سال‌ها در زمینه دکوراسیون فعالیت داشتم. بنابراین تصمیم گرفتیم با یکدیگر کاری مشترک انجام دهیم و معماری و طراحی صنعتی را با دکوراسیون داخلی ترکیب کنیم.

او ادامه داد: همیشه برایم سوال بود که چرا ایرانی‌ها باید از دکوراسیون کشورهای دیگر استفاده و به آن افتخار کنند، باید هنر ایرانی وارد خانه‌ها شود تا بتوانیم به هنر کشور خودمان افتخار کنیم. کالاهایی که از کشورهای دیگر وارد می‌شود هویت خودشان را دارند و متاسفانه ما هویت ایرانی در دکوراسیون داخلی نداشتیم بنابراین تصمیم گرفتیم خط خوشنویسی را به‌عنوان نمادی از فرهنگ ایرانی وارد آثارمان کنیم.

این طراح دکوراسیون گفت: ما دو نفر، خوشنویس نیستیم و از این هنر به شکل فرم در کارها بهره گرفتیم. تعداد محدودی از کارها با همکاری چند خوشنویس انجام گرفت، اما بیش‌تر خوشنویسی‌ها دیجیتالی است. بنابراین آثار این نمایشگاه صنایع دستی محسوب می‌شود، زیرا حدود ۶۰ درصد از هر اثر صنعتی است.

پژوهش با اشاره به‌ این‌که آثار با ادیشن محدود تولید می‌شود، اظهار کرد: بهره‌گیری از خوشنویسی در خلق آثار در هنرمندان پیشین نیز به چشم می‌خورد با وجود این‌که الهام گرفتن در هنر انکارناپذیر است، اما تمام سعی ما در این بود که آثارمان به هنرمند دیگری شباهت نداشته باشد.

او ادامه داد: تمام آثار به‌صورت اشتراکی خلق شده و ممکن است طراحی متعلق به یک نفر از ما باشد؛ اما در نهایت با اتفاق نظر یک اثر را تولید کردیم.

این هنرمند بیان کرد: روند خلق آثار ترکیبی ادامه پیدا خواهد کرد. در نظر داریم این آثار را وارد دکوراسیون خانه کنیم، طوری که این طراحی‌ها به جای این‌که یک وسیله کاربردی در خانه باشد، بخشی از خانه باشد.

در انتهای نمایشگاه، تابلویی از حرف «و» خودنمایی می‌کند، درباره توضیح این تابلو علی اشرف‌پور گفت: این تابلو جزو نخستین کارهای ما بود آثار این نمایشگاه مانند همین تابلو «و» شاید با اصول نگارش و خوشنویسی مطابق نداشته باشد، زیرا می‌خواستیم تنها برداشتی از شکل کلمات داشته باشیم. تابلویی که به آن اشاره شد به خط فارسی نیست بلکه خط ثلث است. تمام شیارهایی که روی تابلو دیده می‌شود، داده مستقیم نرم‌افزار است که به‌صورت تصادفی روی حروف قرار می‌گیرد.

این هنرمند درباره وجه تمایز آثار ترکیبی این نمایشگاه توضیح داد: تاکید ما بر نگاه دکوراتیو آثار است، ما در کالیگرافی و حروف فارسی، نوآوری می‌کنیم. برای مثال میزی که با حروف عشق طراحی شده، هیچ پایه‌ای در آن دیده نمی‌شود و تمام اجزای میز با حروف فارسی ایجاد شده است.

او درباره دلیل استفاده از چوب و آهن در آثار گفت: کاملا تصادفی به سمت چوب و آهن رفتیم. براساس سفارش یک مشتری از آهن استفاده کردیم و تصمیم گرفتیم در خلق یک اثر از ویژگی‌های مثبت چوب و آهن بهره ببریم.

اشرف‌پور درباره آینه‌ها و ساعت‌هایی که در نمایشگاه وجود دارد، اظهار کرد: آینه و آینه‌کاری جزو علاقه شخصی‌ام بود و خلق آثار ترکیبی هم با یک آینه شکل گرفت. تمام ساعت‌های رومیزی این نمایشگاه نیز ساختار ساده‌ای دارد و سعی شده در نهایت سادگی، نتیجه‌ای دلخواه و مطلوبی بدهد.

او افزود: شعرها براساس ارتباط ذهنی و نزدیکی آن شعر با یک اثر انتخاب شده است تا شعر و اثر با یکدیگر هم‌خوانی پیدا کنند.

نمایشگاه «کالیگرافی آهن و چوب» تا ۱۱ اسفند در گالری شکوه برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند هر روز (به‌جز پنجشنبه‌ها) از ساعت ۱۶ تا ۲۰ از این آثار در خیابان فرمانیه، بلوار اندرزگو، کوچه سلیمی شمالی، کوچه امیرنوری شماره ۱۹ گالری شکوه دیدن کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز