خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان به ایلنا خبر داد:

نامه رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس به وزیر ارشاد برای پیگیری مطالبات اهالی چاپ/ درخواست کاهش مالیات بر ارزش افزوده حوزه چاپ از ۹ درصد به ۳ درصد

asdasd
کد خبر : ۴۶۱۸۶۱

غلامرضا شجاع خواسته مالیاتی نمایندگان حوزه چاپ و نشر را کاهش مالیات بر ارزش افزوده حوزه چاپ از ۹ درصد به ۳ درصد اعلام کرد.

غلامرضا شجاع (مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به یکسان‌سازی تعرفه کاغذهای بسته‌بندی و کارتنی که از ۵ تا ۱۰ درصد شناور بود، و حالا تبدیل به ۱۰ درصد شده است، گفت: ما حتی یک سانت تولید کاغذ پشت سفید برای مواد غذایی و دارویی نداریم و  شدیدا نیازمند این نوع کاغذ و مقوا برای بسته‌بندی تمامی مواد غذایی و بهداشتی هستیم. مقواهای پشت طوسی اصلا قابل استفاده برای کالاهای غذایی و بهداشتی نیستند. همین مقواها هم با توجه با حجم تولید در خوشبینانه ترین حالت ۱۵ تا ۱۶ درصد میزان مصرف مورد نیاز کشور را تامین می‌کنند و  بقیه نیاز ما در این حوزه از خارج وارد می‌شود.

وی افزود: اشتباه سال گدشته کمیسیون فرهنگی مجلس و حمایت از این اقدام باعث شد واردکنندگان این حوزه  از ارز مبادلاتی محروم شوند و تعرفه واردات مقوای پشت طوسی  و سایر مقواها گران شود. حالا مقواهای پشت طوسی کمتر از ۲۰ درصد در کشور تولید می‌شود اما وقتی مقواهای پشت سفید و مقواهای بهداشتی اصلا به هیچ عنوان در کشور ما تولید نمی‌شود و امکانات تولید آن را هم نداریم باید حتما تعرفه‌اش صفر باشد. این مسئله با سلامتی و جان مردم در ارتباط است.

نماینده اصناف چاپ سراسر کشور در موضوع تعرفه کاغذ درباره سرانجام مبلغ تعرفه واردات کاغذ نیز اظهار داشت: پرونده افزایش تعرفه کاغذ هم هنوز کاملا بسته نشده ولی از دستور کار کمیسیون ماده یک خارج شده است. مراجع عظام هم هم در دیداری‌ که با آن‌ها داشتیم گفتند که نسبت به افزایش تعرفه عکس‌العمل نشان خواهند داد و هم «آیت‌الله مکارم شیرازی» و هم «آیت‌الله جوادی‌آملی» با توجه به اشراف بسیار خوبی که بر حوزه مصرف کاغذ دارند با افرایش تعرفه کاغذ شدیدا مخالف هستند. چون این بزرگواران به درستی می‌دانند که وقتی چنین اتفاقی بیفتد فقر مطالعه، تیراژ پایین کتاب‌ها بیشتر خودشان را نشان می‌دهند و محصولات فرهنگی از سبد خرید خانواردهای ایرانی به کل خارج خواهد شد.

شجاع ادامه داد: کمیسیون فرهنگی هم مخالف افزایش تعرفه کاغذ است و آقای پژمان‌فر (رئیس کمیسیون فرهنگی) در تائید اقدامات بنده به عنوان نماینده تشکل‌های چاپ سراسر کشور در امور کاغذ نامه‌ای به تاریخ ۲۶ بهمن‌ماه به آقای صالحی‌امیری نوشتند و خواستار توجه وزیر ارشاد به درخواست‌ها و مسائل ما شدند. مسائلی که در دو حوزه با کمیسیون فرهنگی در میان گذاشته شده بود، یکی همین مسئله تعرفه کاغذ و دیگری در ارتباط با کاهش فشارهای مالیاتی از اهالی صنعت چاپ.

مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان سپس در توضیح بیشتر مشکلات مالیاتی صنف چاپ و اقداماتی که برای رفع آن‌ها صورت گرفته است، بیان کرد:  وقتی صنعت چاپ و لیتوگرافی مجبور می‌شود مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند این تحمیل هزینه نهایتا به هزینه‌های چاپ و انتشار کتاب و روزنامه سرریز می‌شود. طبیعی هم هست که وقتی ناشر و مطبوعاتی مجبور می‌شود برای کار چاپ و لیتوگرافی ۹ درصد به پدیدآورندگان آن کتاب و روزنامه پرداخت کند، دیگر در ظاهر این حوزه از پرداخت مالیات ارزش افزوده معاف است ولی در واقعیت آن‌ها هم مشمول این مالیات می‌شوند. به همین دلیل هم آقای آموزگار (رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران) در جلسه‌ای که با وزاری اقتصاد و فرهنگ داشتیم صراحتا اعلام کرد این پرداخت و فشار مالیاتی که به صنعت چاپ می‌شود مستقیم بر نشر و کتاب هم تاثیر دارد.  آقای طیب‌نبا هم قوب دادند در کارگروهی که تشکیل خواهد شد ان‌شاءالله مسئله ۹ درصد مالیات ارزش افزوده در صنعت چاپ هم بررسی می‌شود.

این فعال صنعت چاپ درخواست مشخص مالیاتی این صنف را کاهش مالیات بر ارزش افروده حوزه چاپ به ۳ درصد اعلام کرد و گفت: خواسته ما نمایندگان حوزه چاپ و نشر این است که ۹ درصد مالیات ارزش افزوده به ۳درصد کاهش پیدا کند، مثل صنف طلا و آهن و سنگ‌برها. تازه ادله چنین کاهش دریافت مالیاتی در صنف چاپ و نشر قابل قبول‌تر است. مثلا صنف آهن با این ادله که سود در معاملات آهن تنها ۳ درصد است پس باید مالیات بر ارزش افزوده‌ای که از اهالی آن دریافت می‌شود نیز باید تنها همین اندازه باشد، اما در چاپ و نشر و کاغذ این سود کمتر از ۱درصد است. کاغذی که در بازار آزاد مثلا ۸۰ هزار تومان است با ۵۰۰ تومان و کمتر از یک درصد سود خرید و فروش می‌شود. پس حاشیه سود گردش مالی کاغذ کمتر از یک درصد است. با همین استدالال از وزیر اقتصاد درخواست کردیم که مالیات ارزش افزوده چاپخانه‌داران و لیتوگرافان از ۹ درصد به ۳ درصد کاهش داده شود.

شجاع تاکید کرد: همچنین از آقای طیب‌نیا خواستیم تا آمار گمرکات را بررسی کند. وقتی هرساله کاهش وارات کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه داشته‌ایم؛ وقتی هرسال کاهش تیراژ روزنامه و کتاب داریم؛ وقتی چاپخانه تا ۵۰درصد کاهش سفارش و کاهش مصرف نیرو داشته چرا باید هزینه پرداخت مالیاتش افزایش پیدا کند.

مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان همچنین با اشاره به تفاهم‌نامه وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تفکیک بخش‌های صنتعی و محتوایی حرفه چاپ و در پاسخ به این سوال که آیا تفاهم‌نامه مذکور می‌تواند به پیگیری سریع‌تر و جدی‌تر خواسته‌های مالیاتی و ... فعالین حوزه چاپ منجر شود؛ یادآور شد: آروزی سه ده‌ه‌ای اهالی صنعت چاپ بود که از زیرمجموعه وزارت ارشاد به زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت منتقل شوند. طبق قانون و مصوبات مجلس هم وزارت ارشاد تنها باید مسئولیت نطارت بر محتوا و مجوز تاسیس چاپخانه‌ها را بر عهده داشته باشد. خب در سال‌های اول انقلاب نگاه به صنعت چاپ به نوعی نگاهی امنیتی بود و همیشه با دید بدبینانه به این صنعت نگاه می‌کردند ولی خوشبختانه دیگر امروز چنان دیدگاهی وجود ندارد و بازرسی‌ها هم حذف شده و تمام چاپخانه‌داران مجوزدار هم در سلامت قانونی فعالیت می‌کنند. اگر هم تخلفی ۱ درصدی در بحث چاپ وجود داشته باشد شما مطمئن باشید واحدهایی هستند که از وزارت ارشاد، اصناف و اتحادیه‌ها مجوز ندارند و چاپخانه‌های زیرزمینی هستند.

وی افزود: تفاهم‌نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت هم دقیقا در حوزه تفیک بحث محتوا و مقولات صنعتی حرفه چاپ است. اصولا چاپ هم یک صنعت شهری است و هم تولید فرهنگ می‌کند. یعنی با اینکه صنعت چاپ هم بالاخره زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار می‌گیرد، چاپخانه‌های بزرگ و واحدهای خیلی بزرگ شهری مشمول محدودیت ۱۲۰ کیلیومتری نخواهند شد. واحدهای کوچک‌تر و لیتوگرافان هم همچون گذشته زیرمجموعه اتاق اصناف و اتحادیه‌ها خواهند ماند. وقتی یک چاپخانه کوچک با ۱۰۰ متر فضا هم طبعا شرایط عضویت در فضای صنعتی را ندارد. منتها قرار است حمایت‌هایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت از سایر صنایع انجام می‌دهد شامل حال چاپخانه‌ها، لیتوگرافی‌ها و بخش‌های متخلف صنعت چاپ هم بشود.

شجاع به برخی تداخل‌های مشکل‌آفرین در حیطه وظایف وزارتخانه‌های ارشاد و وزارت صنایع که با تفاهم صورت گرفته میان آن‌ها تا حدود زیادی برطرف می‌شود نیز گریزی زد و گفت:  واقعیت هم این است که در حال حاضر هم برخی واحدهای چاپی مجوزهای خود را از وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گیرند ولی وزارت ارشاد مزاحمت‌هایی برای آن‌ها داشته است. مثلا در زمان واردات ماشین‌آلات باید از وزارت ارشاد مجوز را می‌گرفتند که رویه‌ای اشتباه است. چرا باید چاپخانه‌ای که مجوز خود را از وزارت صنعت، معدن و تجارت گرفته و با ۲۰ ماشین چاپ مشغول چاپ است برای تکمیل کار خود نیاز به ماشین جدید دارد از وزارت ارشاد مجوز بگیرد. وزارت ارشاد باید تنها بر محتواهای اقلام چاپی نظارت داشته باشد تا مخالف موازین فرهنگی، دینی و عرفی ما نباشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز