خبرگزاری کار ایران

گرامیداشت «مرد سُربی» صنعت چاپ

asdasd
کد خبر : ۴۶۱۶۴۰

مدیرعامل مؤسسه خانه‌کتاب در آیین گرامیداشت اسمعیل دمیرچی گفت: همه فعالیت‌های استاد دمیرچی حاکی از علاقه مادرانه ایشان به صنعت چاپ است.

به گزارش ایلنا، در هشتمین برنامه از سلسله برنامه‌های «عصر کتاب» از خدمات اسمعیل دمیرچی، نویسنده و  پیشکسوت عرصه صنعت چاپ و نشر، در آستانه هشتاد سالگی او تقدیر شد. در این مراسم که (یک اسفندماه) در سالن کتاب موسسه خانه کتاب برگزار شد، مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه‌کتاب، غلامرضا امیرخانی، معاون کتابخانه ملی، احسان شکرالهی، مدیرکل نسخ خطی کتابخانه ملی، حجت‌الاسلام محمدرضا نورالهیان، مشاور رئیس کتابخانه ملی، امین عارف‌نیا، مدیرکل دفتر وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از پیشکسوتان صنعت چاپ حضور داشتند.

مجید غلامی‌جلیسه در این مراسم اظهار کرد: باعث افتخار ماست که در آستانه ۸۰ سالگی استاد دمیرچی که به نوعی ارادت و تشکر و قدردانی خود را به پاس خدمات بی‌وقفه‌شان در حوزه چاپ ارایه دهم و خسته‌نباشید عرض کنیم از این حیث که ما به نوعی بزرگانی همچون استاد دمیرچی نیازمند بوده هستیم و خواهیم بود.

وی ادامه داد: حدود سال ۱۳۸۳ بود‌و به لطف جناب جعفری‌مذهب با استاد دمیرچی آشنا شدم. کتاب «تاریخ چاپ سنگی ایران» به قلم استاد دمیرچی منتشر شده بود. اثر را مطالعه کردم  و دیدم  اساساً کتابی پیش از این با این ویژگی‌ها   منتشر نشده بود.

مدیرعامل مؤسسه خانه‌کتاب ادامه داد: استاد دمیرچی هوشمندانه مسیر زندگی‌اش را انتخاب کرد و به مسائلی پرداخت که خلأ آن‌ها همچنان احساس می‌شود. رمز و راز انسان‌های خردمند همین است که به کار‌هایی می‌پردازند که دیگران به آن‌ها نپرداخته‌اند و غالباً هم کارهای سختی هست.

غلامی‌جلیسه درباره کتاب «تاریخ چاپ سنگی ایران» گفت: تا آن زمان که این کتاب منتشر شود تعداد کتاب‌های این حوزه به انگشتان دست می‌رسید البته هنوز هم اندک است هرچند علاقه‌مندان و نسل جوان می‌کوشند در این حوزه آثاری را منتشر کنند.

وی بیان کرد: تأسیس موزه چاپ  ایده‌ ایشان بود. نیاز واقعی مملکت ما با این سابقه فرهنگی است. ایشان با  چاپ کتاب‌های «قبیله چاپ» و «هویت‌های پایدار» نیز خلأ‌هایی که در این حوزه بود را برطرف کردند و  همه‌ی این کار‌ها را  یک تنه انجام داده است.

مدیرعامل مؤسسه خانه‌کتاب با بیان این‌که همه فعالیت‌های استاد دمیرچی حاکی از علاقه مادرانه ایشان به صنعت چاپ است گفت: حدود دوازده سال افتخار شاگردی استاد دمیرچی را دارم در تمام این مدت تلاش ایشان را دیدم همین امسال سومین کتاب‌شان که با تلاش فراوان منتشر کردند. این آثار  نکته‌های ارزشمندی را به ما گوشزد می‌کنند، واقعاً از آن‌ها لذت می‌برم.

وی تأکید کرد: امیدوارم مسئولان کتابخانه ملی و کتابخانه مجلس همت کنند تا موزه چاپ مجدداً بازگشایی شود.

در ادامه این مراسم محسن جعفری‌مذهب، عضو هیأت ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی اظهار کرد: از استاد دمیرچی به‌خاطر مکتوب کردن تاریخ قبیله خودشان تشکر می‌کنم. امیدوارم نسل جوان ما تاریخ قبیله فرودست صنف‌شان  را بنویسند. همچنین امیدوارم همان‌طور که جناب جلیسه فرمود در آینده بسیار نزدیک شاهد راه‌اندازی مجدد موزه چاپ باشیم.

غلامرضا امیرزاده، مشاور عالی فرهنگی تعاونی لیتوگرافان نیز  اظهار کرد: استاد دمیرچی سال‌هاست با تمام تلاش به صورت شبانه‌روزی نه تنها کارهای کتاب و موزه بلکه خیلی چیزهای دیگر انجام می‌دهد. امیدوارم عمر طولانی داشته باشد، بتواند تاریخ صنعت سخت‌افزاری فرهنگ را ارایه دهد.

وی ادامه داد: دمیرچی آثاری دارد که امیدوارم به همت خانه کتاب منتشر شود. استاد دمیرچی در طول فعالیت در همه امور گویا از خدا دستوری گرفته تا آنچه در صنعت چاپ اتفاق افتاده را یادداشت کند.

امیرزاده با بیان این‌که دمیرچی تاریخ کهنه ما را بازخوانی می‌کند، بیان کرد: کتاب وی درباره موزه یک داستان غم‌انگیز درباره سرگذشت فرهنگی جامعه است که متأسفانه امروز از جایی به جای دیگر در حال نقل مکان است.

در بخش دیگر این مراسم قاسم صافی، پیشکسوت صنعت چاپ اظهار کرد: نخستین بار در موسسه نوریانی با استاد دمیرچی آشنا شدم و خوشحال بودم که با فردی آشنا می‌شوم که از تلاش بسیاری در حوزه‌ تاریخ چاپ کرده است و نه تنها در دانش تخصصی چاپ بلکه در دانش عمومی نیز سرشناس است.

وی با بیان این‌که دمیرچی در زمینه فن چاپ، حروف‌چینی و سایر رشته‌های چاپ آموزش‌های لازم را دیده است گفت: وی هر چند دانش آکادمیک ندارد اما  پهلو به پهلوی استادان حرکت می‌کند.

صافی بیان کرد: دمیرچی پژوهشگری برجسته است. ایشان  یک  مورخ و پژوهشگری بسیار برجسته‌ای در رشته  چاپ هستند.

در بخش دیگر این مراسم محمود ناظران، پیشکسوت صنعت چاپ به نقل خاطراتش با  دمیرچی پرداخت و گفت: دمیرچی  شعف بسیار زیادی برای  فعالیت‌هایش دارد و این  ریشه در روحیه جوان وی دارد. بسیار چابک  و با  پشتکار است. صراحت و امانت‌داری،  سلامت نفس و جان  از دیگر ویژگی‌های ایشان است و  هیچ‌گونه کینه و حسدی ندارد.

در پایان این مراسم، اسمعیل دمیرچی اظهار کرد: خدا را شاکرم که این فرصت را برایم پیش آورد تا به همت جناب جلیسه و سیدفرید قاسمی نوشته‌ها و پژوهش‌هایم  چاپ شدند و آن‌چه بر صنعت چاپ رفته است را برای نسل‌های آینده منتشر کنم و به یادگار بماند. سعی کردم آن‌چه که من در این خط سیر کسب کرده‌‌ام. در کتابی به نام «جاافتاده» به رشته تحریر درآورم.نسل امروز نباید ریشه‌ها را فراموش کند؛ زیرا فراموش کردن ریشه‌ها بی‌هویتی به همراه دارد و این خیلی خطرناک‌ است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز