خبرگزاری کار ایران

دبیر جشنواره تئاتر سوره:

یاس دانشجو در آثار صحنه‌ای دیده می‌شود/امکان بین‌المللی شدن جشنواره تئاتر سوره

asdasd
کد خبر : ۴۶۰۷۲۹

یاسمن قلی‌زاده (دبیر هشتمین جشنواره تئاتر سوره) از افت آثار رسیده به این دوره از جشنواره در بخش صحنه‌ای خبر داد و یکی از دلایل آن را یاس دانشجو خواند که در کارها هم دیده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هشتمین جشنواره دانشجویی تئاتر سوره با نگاه ویژه به آثار خلاقانه و مینیمال با هدف حمایت از تئاتر دانشجویی در بخش‌های صحنه، مونولوگ، نمایشنامه‌نویسی (نمایشنامه‌خوانی) بخش کارگاه مونولوگ‌نویسی، نمایش عروسکی و رپرتوآر کلاسی برگزار می‌شود.

یاسمن قلی‌زاده با بیان اینکه سطح کارهای صحنه‌ای امسال پایین است؛ گفت: اما در بخش‌های مونولوگ، عروسکی، نمایشنامه‌نویسی و رپرتوار شاهد نقاط قوت بیشتر و بهتر شدن آثار رسیده به دبیرخانه بودیم.

او با اشاره به ارزیابی خود از دلیل افت سطح کیفی آثار صحنه‌ای گفت: فکر می‌کنم یاسی در دانشجو هست که این در کارها دیده می‌شود. اتفاق دیگری که می‌افتد این است که دانشجویانی که کار تئاتر می‌کنند احساس حرفه‌ای بودن می‌کنند در صورتی که اینطور نیست و هنوز دانشجو  و در حال تجربه کردن هستند.

قلی‌زاده ادامه داد: متاسفانه خیلی احساس حرفه‌ای بودن می‌کنند و این درست نیست و به نظر من این یکی از دلایلی است که باعث شده کیفیت آثار صحنه‌ای دانشجویی پایین بیاید. اگر دانشجویان کمی پیش خودشان فکر کنند که ما داریم تجربه می‌کنیم کیفیت آثار را ارتقا می‌دهد. اینکه احساس حرفه‌ای بودن به آنها دست می‌دهد کمی از سطح کیفی کارها کم می‌کند.

دبیر هشتمین جشنواره تئاتر سوره با بیان اینکه این مشکلات در جشنواره‌های دیگر دانشجویی تئاتر هم به چشم می‌خورد، به مثالی اشاره کرد و گفت: اشتباهی که امسال در جشنواره تجربه رخ داد این بود که رویکرد اقتباسی خود را اعلام نکرد و متن‌های دیگر پذیرفته نشد و بنابراین مشکل از دبیرخانه هم هست. چون آنها هم دانشجو هستند و این مسائل در جشنواره‌های دیگر هم دیده می‌شود.

قلی‌زاده با بیان اینکه «اما در کل به عقیده من امسال سطج کیفی همه جشنواره‌های دانشجویی تئاتر بالاتر بوده است»، دلیل اصلی این این افزایش سطح کیفی را پشت سر گذاشتن آزمون و خطای چند دوره برگزاری جشنواره‌ای مانند جشنواره دانشجویی تئاتر سوره دانست.

او با اشاره به ویژگی‌های دوره هشتم جشنواره تئاتر سوره گفت: این دوره از جشنواره برای اولین بار سراسری و دانشجویی شده است؛ یعنی الزاما دانشجویان شرکت کننده نباید رشته هنر باشند بلکه از هر رشته‌ای توانسته بودند شرکت کنند و ما از کل کشور در فراخوان شرکت‌کننده داشتیم.

دبیر هشتمین جشنواره تئاتر سوره ادامه داد: در این دوره سالن نمایش دانشگاه تعمیر و بازسازی شد و یکی از پلاتوها را تبدیل به پلاتو اجرا کردیم و کارگاه عروسکی به اسم استاد صدیق و پلاتو اجرا به نام داود فتحعلی‌بیگی نام‌گذاری شد.

قلی‌زاده همچنین یادآور شد: قائم مقام ریاست دانشگاه به ما مژده داده است که امکان دارد از سال‌های آینده جشنواره دانشجویی تئاتر سوره بین‌المللی شود و این اتفاق مثبتی است.

او یادآور شد: هشتمین جشنواره تئاتر سوره تا سوم اسفند ادامه دارد؛ در این دوره هشت کار صحنه، شش مونولوگ، 11 رپرتوار کلاسی و 4 نمایشنامه اجرا می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز