خبرگزاری کار ایران

لباس دفاع مقدس؛ نماد صلح و وصال است

asdasd
کد خبر : ۴۶۰۵۶۹

دومین نمایشگاه مفهومی لباس دفاع مقدس باحضور هنرمندان، طراحان لباس و مسئولین فرهنگی هنری، شامگاه چهارشنبه ۲۷ بهمن ماه درسال خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد.

به گزارش ایلنا، در ابتدای این برنامه مینا افروزی (مدیر مسئول موسسه یشم) اظهار داشت: لباس دفاع مقدس نشانه‌ای از حفظ و پاسداری از ارزش‌هاست، نشان از درخت صلح است، لباس دفاع مقدس تن پوش جنگ نیست نماد صُلح و وصال است.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه در سال روز عملیات فجر با شعار یا زهرا هر ساله برگزار خواهد شد و هدف آن فرهنگسازی درمد و لباس است، افزود: این لباس چیزی جز سادگی، تواضع، ایثار و شجاعت نبود و این نمایشگاه بهانه‌ای شد تا برای نخستین بار از نمادها و مفاهیم جنگ در حوزه طراحی لباس درکشور بهره مند شویم.

افروزی با بیان اینکه لباس دفاع مقدس از جنبه‌های هنری و کاربردی برخوردارست ادامه داد: می‌توان گفت جنبه کاربردی این نمایشگاه مربوط به تولید لباس می‌باشد و جنبه دیگرآن مربوط به هنر است. در حوزه تئاتر، تجسمی، سینما و موسیقی در مورد دفاع مقدس بسیار کارشده است ولی درحوزه هنری مدل ولباس نه تنها درحوزه دفاع مقدس بلکه در هیچ حوزه ای کار فرهنگی نشده است.

این طراح لباس در ادامه بیان داشت: دوست داشتم که نشان بدهم می‌توان با این هنر نیز در حوزه دفاع مقدس و روی مفاهیم آن مثل حماسه، شهادت، ایثار و شجاعت که از مفاهیم دفاع مقدس است، کارهای متفاوت و موثری انجام داد.

دیگر سخنران این برنامه سید عباس سجادی (مدیرعامل بنیادآفرینش‌های هنری نیاوران) بود. وی با بیان این که نقش فرهنگسرا در این نمایشگاه تامین فضا بوده اظهار داشت: پوشش و لباس در فرهنگ ایران جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد، اگر به سنگ نگاره‌های تخت جمشید و ایران باستان نگاه کنیم و اگر بخواهیم آنها را با سنگ نگاره‌های یونانی و سایر تمدن‌های غربی مقایسه نماییم، یکی از تفاوت‌های اصلی در  لباس است که نقش بسیار شاخصی در آن دارد، اگر تاکید نقش‌های برجسته و معماری مغرب زمین به نشان دادن عریانی در لباس است در ایران نقش‌ها به گونه دیگری است و مفاهیم ارزشمندی را بیان می‌کند.

وی افزود: باید گفت در ایران حتی قبل از اسلام نیز پوشیده بودن لباس مسئله مهمی به شمار می‌رفت. پوشش در فرهنگ ایرانی بوده و به دلیل قرابت محتوایی اسلام و فرهنگ ایرانی مردمان این سرزمین  اسلام را با افتخار پذیرفتند در حالی که پوشش در ایران باستان همیشه بوده و پس از اسلام شکل آن کمی متفاوت شده است.

وی افزود:آنچه باعث شد که ما این نمایشگاه را برای دومین بار میزبانی نماییم این بودکه مینا افروزی به همراه همکارانشان، طرح بسیار خوبی در خصوص موضوع دفاع مقدس درقالب طرح‌های مفهومی لباس به فرهنگسرای نیاوران ارائه دادند و فرهنگسرا به احترام این نام و این فرهنگ که هشت سال جوانان این کشور با استقامت از کشور دفاع کردند میزبان این نمایشگاه شده است.

علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در خصوص نمایشگاه مفهومی لباس دفاع مقدس اظهار داشت: من سال گذشته هم از این نمایشگاه بازدید کردم و باید بگویم امسال شاهد پیشرفت خوبی در کارها بودیم. به عقیده من خلاقیتی که در استفاده از لباس به عنوان یک رسانه برای انتقال مفاهیم صورت گرفته بسیار ارزشمند است هرچند هنوز هم جای پیشرفت بیشتر و ارتقای سطح این هنر وجود دارد. به نظر من و با توجه به اتفاقاتی که در جشنواره و فعالیت‌های حوزه مد و لباس شاهد بوده‌ایم پیشرفت خوبی در این بخش حاصل شده و می‌توانیم شاهد اتفاقات بسیار ارزشمندی در این بخش باشیم.

در پایان این برنامه از چهار تن از طراحان این نمایشگاه  روژان هوشیار ، ساناز مسلمى ، سپیده پارساپور و شیما شعبانى فر تقدیر شد.

 این نمایشگاه تا ۵اسفند ماه درگالری شماره ۲ فرهنگسرای نیاوران ادامه دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز