خبرگزاری کار ایران

همایونفر در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

هر از راه رسیده‌ای وارد موسیقی متن می‌شود

asdasd
کد خبر : ۴۵۶۸۹۴

همایونفر با هشدار به محافظان هنر و متولیان آن گفت: چند سالی است داریم تلاش می‌کنیم که به محافظان هنر توضیح دهیم که با این وضعیت صنعت موسیقی فیلم متلاشی می‌شود متاسفانه هر از راه رسیده‌ای وارد این حوزه می‌شود و طبیعیتا هم وقتی تهیه‌کننده که امروز بخش نحیف شده سینمای ایران است به کم هزینه بودن و پردرآمد بودن می اندیشد؛ بعید است که شما آثاری بشنوید در موسیقی فیلم که بتواند ماندگار باشد.

کارن همایونفر که با سه اثر در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در جشنواره حضور دارد؛ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره آثارش گفت: با سه فیلم «خفه‌گی» ساخته فریدون جیرانی، «آذر» به کارگردانی محمد حمزه‌ای و «زیر سقف دودی» اثر پوران درخشنده در این جشنواره حضور دارم.

او درباره موسیقی متن فیلم «آذر» به کارگردانی محمد حمزه‌ای گفت: به و اسطه آشنایی با نیکی کریمی من وارد این کار شدم و همسو با آن اثر کار کردم. موسیقی فیلم قرار است موضوع فیلم را تشدید کند و فیلم آذر را برشی از زندگی یک زن می‌دانم که ممکن است به زعم بعضی‌ها فمنیستی و به زعم بعضی‌ها فمنیستی نباشد که البته به زعم خودم اینگونه نیست چراکه فمنیست تعریفش متفاوت است و اینکه قهرمان فیلم زن باشد به تنهایی دلیلی برای فمنیست بودن فیلم نیست.

این آهنگساز ادامه داد: این برداشت از فیلم نیز متاسفانه به دلیل تعاریف اشتباهی است که در جامعه ما جا افتاده چراکه فمنیست تعاریف دیگری دارد که حتی در آثار فیلم‌سازان خانم ما که به فیلم‌ساز فمینَنس معروف شده‌اند نمی‌بینیم و آثار آنها هم تعاریف فمنیستی ندارند.

او با بیان اینکه براساس اندیشه و رویکرد فیلم موسیقی آن را نمی‌سازد، افزود: من براساس آن چیزی که از فیلم احساس می‌کنم و برای لحظاتی از آن که موسیقی احتیاج دارد،‌ موسیقی می‌سازم و مخصوصا در فیلم‌هایی که کار کارگردانان فیلم اولی است به فلسفه فیلم فکر نمی‌کنم و به آن چه که فیلم از ما می‌خواهد توجه می‌کنم اما یک ملودرامی در آذر ساخته شده که اتفاقا یک ملودرام است و با فیلمی فلسفی مواجه نیستیم و با یک فیلم اجتماعی روبرو هستیم که معضل یک زن را بیان می‌کند.

این آهنگساز در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره فیلم «زیر سقف دودی» تصریح کرد: زیر سقف دودی یک اثر اجتماعی عمیق است یعنی عمیق تر از آثاری که می بینیم چراکه دست روی موضوعی گذاشته که همه‌گیر و بسیار حساسی است و فکر می‌کنم در طول اکران نیز بتواند موفقیت کسب کند. به هر حال فیلمی با موضوعات اجتماعی پیچیده را مطرح کردن یک مقدار سخت است اما خانم درخشنده با همه کم و کاستی ها در زیر سقف دودی این کار را کرده است.

همایونفر به همکاری‌آش با خانم درخشنده اشاره کرد و گفت: در گذشته نیز سابقه همکاری با خانم درخشنده را داشتم و آخرین همکاری ما در فیلم «هیس دخترها فریاد نمی زنند» بود بنابراین کاملا از علایق شنیداری او واقف بودم و در فیلم زیر سقف دودی هم در واقع ارتباط برقرار شد و اتودهای اولیه زده شد و خانم درخشنده شنید و آن را مرتبط با فیلم خودشان دید و کار را پیش بردیم به هر حال کارهای سینمایی معمولا آسان و سخت دارد و بعضی از کارها بسیار آسان و برخی دیگر بسیار سخت است در ژانری که خانم درخشنده کار می کرد طبیعتا با توجه به مضمونی که داشت دراماتیک‌تر است و بالتبع موسیقی تغزلی‌تری را می‌طلبد.

او با بیان اینکه سخت‌ترین کارم را برای فیلم «خفه‌گی» ارائه دادم، ادامه داد: سخت‌ترین کاری که انجام داد موسیقی فیلم خفه‌گی به کارگردانی آقای جیرانی بود چراکه این فیلم یک فیلم سینمایی از جنس سینما و از همان تعریف کلاسیک سینما بود که این کار را بسیار سخت می‌کرد و ارکستراسیون و رنگ‌آمیزی و بافت ملودی را ساختن و درآوردن و همچنین تیرگی اکسپرسیونیستی کار را درآوردن خیلی مشکل بود و خوشبختانه این از کار در آمد.

آهنگساز فیلم «آذر» ادامه داد: طبیعتا وقتی فیلم‌ساز یک چنین قابی را می‌چیند و این را در بازی از بازیگرانش می‌خواهد طبیعتا موسیقی هم نمی‌تواند مولفه‌ای باشد که ساز مخالف را بزند. این فیلم بیش از ۷۰ درصد موسیقی دارد اما این موسیقی فقط لحظاتی به گوش آمد درحالیکه این فیلم پر از موسیقی است و در حقیقت یک موسیقی فیلم در نوع استاندارد خودش است.

همایونفر درباره اقبال عمومی از این فیلم ادامه داد: کارگردان این فیلم نیز خود معترف است که ممکن است این اثر مخاطب عام نداشته باشد، اما امیدوارم اتفاق خوبی در اکران برای این فیلم بیفتد و به سرنوشت بادیگارد مواجه نشود. معتقدم آرتیست باید سلیقه داشته باشد نه اینکه بر طبق سلیقه عموم حرکت کند چراکه اگر بر سلیقه عموم حرکت کند نتیجه‌اش می‌شود همین فیلم‌هایی که امروز می‌بینیم و زیاد هم شده و فیلم‌هایی را شاهد هستیم که از ساختار و قالب سینما بدور هستند.

او افزود: یکی از مسائل مهمی که باید به آن توجه کرد این است که آیا بستر برای ساخت شاهکار در سینما فراهم است امیدوارم زمانی برسد که هر ژانری از سینما در این سرزمین ساخته شود نه اینکه فقط موضوعات اجتماعی دیده شود و علاقه مردم به سینما و سینما روها را کاملا ارضاع کند و نمی‌شود در چند ژانر محدود شد و در همین چند ژانر مدام سیاهی و مشکلات اجتماعی را نمایش داد.

این آهنگساز با هشدار به محافظان هنر و متولیان آن گفت: چند سالی است داریم تلاش می‌کنیم که به محافظان هنر توضیح دهیم که با این وضعیت صنعت موسیقی فیلم متلاشی می‌شود متاسفانه هر از راه رسیده‌ای وارد این حوزه می‌شود و طبیعیتا هم وقتی تهیه‌کننده که امروز بخش نحیف شده سینمای ایران است به کم هزینه بودن و پردرآمد بودن می‌اندیشد؛ بعید است که شما آثاری بشنوید در موسیقی فیلم که بتواند ماندگار باشد.

او تاکید کرد: ما با این خطر روبرو هستیم که در چند سال آینده چیزی به عنوان موسیقی فیلم نداشته باشیم چراکه در گذشته آدم‌های جدی در این حوزه حضور داشته باشد اما این اتفاق نمی‌افتد این مشکلی نیست که فقط در موسیقی وجود داشته باشد بلکه ما این مشکل را در همه حوزه‌های هنر می‌بینیم از طرف دیگر در حوزه موسیقی به شکل مطلق اوضاع مناسبی نداریم طبیعتا این سیر قهقهرایی می تواند خطرناک باشد.

این آهنگساز درباره موسیقی متن دیگر فیلم‌های حاضر در جشنواره گفت: متاسفانه به دلیل اینکه تا همین دوشب گذشته مشغول رساندن کارها به جشنواره بودیم فرصتی برای تماشای فیلم‌های حاضر در جشنواره نداشتم از همین‌رو تنها فیلمی که دیدم فیلم خودم بود و نمی‌توانم درباره وضعیت موسیقی‌های فیلم اظهار نظری کنم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز