خبرگزاری کار ایران

تحلیل یک رسانه آمریکایی از عدم حضور عوامل فروشنده در اسکار؛

فیلم‌های فرهادی راه خوبی برای شناخت ایران درمقابل لفاظی‌های آمریکاست

asdasd
کد خبر : ۴۵۶۴۲۸

یک پایگاه خبری آمریکایی در گزارشی با بیان اینکه فیلم فرهادی نشان می‌دهد بعضا قانون برای قضاوت احساسات بشری کافی نیست؛ با اشاره به فرمان اجرایی ترامپ مبنی بر عدم صدور ویزا برای تابعان هفت کشور مسلمان به ویژه ایران نوشت: به نظر می‌رسد در زمانه‌ای هستیم که قانون و احساسات بشری در جدال با هم قرار گرفته‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری «وکس» آمریکا؛ سایت خبری وکس در مقاله‌ای با عنوان «جدایی نادر از سیمین یکی از بهترین فیلم‌های دهه اخیر است» نارضایتی خود را عدم حضور اصغر فرهادی در مراسم اسکار امسال ابراز کرده و نوشت: با این حال باید از اینکه فیلم‌های او در آمریکا اکران می‌شود، خوشحال باشیم.

در بخشی از این مقاله نوشته شده: اصغر فرهادی؛ کارگردان فیلم «جدایی نادر از سیمین» که سال گذشته برنده جایزه اسکار در بخش فیلم‌های خارجی شد، برای فیلم فروشنده نیز نامزد اسکار امسال شده است. اما باتوجه به ممنوعیت صدور ویزا برای ایرانی‌ها طبق فرمان اجرایی ترامپ، فرهادی احتمالا اجازه ورود به آمریکا و شرکت در برنامه اسکار را پیدا نخواهد کرد.

در ادامه این مقاله آمده است؛ هفته گذشته اصغر فرهادی خود در مصاحبه‌ای که با نیویورک‌تایمز داشت؛ گفت در این برنامه حتی اگر می‌توانست هم شرکت نمی‌کرد و این امر در اعتراض به ممنوعیت صدور ویزا برای هموطنانش است. او این اقدام ترامپ را تندروی خوانده و گفته است؛ تحقیر یک ملت به بهانه حفظ امنیت یک ملت دیگر پدیده جدیدی در تاریخ نیست. 

در جای دیگری از مقاله آمده: «ترانه علیدوستی» بازیگر فیلم «فروشنده» نیز اعلام کرده؛ در مراسم اسکار شرکت نخواهد کرد.

«فروشنده» هفته گذشته در آمریکا اکران عمومی شد. این فیلم اقتباسی از نمایشنامه مرگ فروشنده آرتور میلر است و روایت خودش را از این داستان در متن زندگی در تهران بیان  می‌کند. 

نیویورک تایمز در یک نقد فیلم نوشت کنترل فرهادی و مدل بازیگرانش عجیب است. دیدن صحنه آخر سخت است. همه توجه بیننده باید جلب فیلم باشد.

اما فرهادی به فیلم «جدایی نادر از سیمین» معروف است. فیلمی که به گفته بسیاری از افراد جزو برترین فیلم‌های دهه اخیر سینمای جهان است. این فیلم اسکار فیلم خارجی سال ۲۰۱۲ را برنده شد. این فیلم ترکیبی از یک بیانیه سیاسی و یک درام خانودگی است. مانند فیلم «فروشنده»، فیلم «جدایی نادر از سیمین» نیز داستان یک زوج ایرانی است. در «جدایی نادر از سیمین»، سیمین قصد جدایی از همسرش نادر را دارد چراکه او به خروج از کشور رضایت نمی‌دهد. سیمین می‌خواهد از دخترش در برابر سختی‌ها حمایت کند اما نادر نگران سلامتی پدرش است. دادخواست طلاق در دادگاه مطرح شده و بعد از طلاق قرار است سیمین کشور را به همراه والدینش ترک کند. همزمان نادر یک زن باردار را برای کمک در کار خانه استخدام کرده که قرار است از پدرش نگهداری کند. 

فرهادی بر تاثیر سیاست‌ها بر مردم در کشورش تمرکز کرده که محل تلاقی دو وجه زندگی خصوصی و اجتماعی افراد است. این فیلم نمایش توانایی خاص فرهادی در روایت داستان و در هم آمیختن آن با کاراکترها با پیچیدگی‌های اخلاقی است.

روجر ابرت منتقد فیلم آمریکایی گفته که فیلم فرهادی راه خوبی برای شناخت ایران در مقابل لفاظی‌های متعددی است که علیه ایران می‌شود. 

او گفته برخی اظهارنظرهای سیاسی آمریکایی‌ها، ایران را کشوری معرفی می‌کند که به دنبال جنگ هسته‌ای است. بیشتر آمریکایی‌ها از ایران می‌ترسند و ایران را کشوری تصور می‌کنند که همچنان شترسواری می‌کند. اما این فیلم وجهه دیگری از ایران را نشان می‌دهد و می‌گوید کاراکترها به دنبال انجام کار درست هستد. این فیلم نمایش یک چالش اخلاقی است. من دوست دارم این فیلم را با قضات باهوش دادگاه‌های طلاق آمریکا تماشا کنم و نظر آنها را در این باره بدانم. بعضا قانون برای قضاوت احساسات بشری ناقص است.

به نظر می‌رسد این نقد در سال ۲۰۱۷ نیز مفید باشد درست زمانی که قانون و احساسات بشری در جدال با هم قرار گرفته‌اند.

در پایان این مقاله آمده است: فرهادی برای مراسم اسکار امسال به لس‌آنجلس نخواهد آمد اما خوشبختانه فیلم‌های او اینجا حضور خواهند داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز