خبرگزاری کار ایران

در نشست‌خبری فیلم آباجان مطرح شد؛

معتمدآریا: دوره شمشیر از رو بستن تمام شده/علیمردانی: آباجان فیلم جناح‌بندی‌ها نیست

asdasd
کد خبر : ۴۵۵۰۳۱

نشست‌خبری فیلم سینمایی آباجان با حضور عوامل این فیلم در کاخ جشنواره برگزار شد.

به گزارش ایلنا، نشست‌خبری فیلم سینمایی آباجان به نویسندگی و کارگردانی هاتف علیمردانی با حضور فاطمه معتمدآریا، شبنم مقدمی، حمیدرضا آذرنگ، سعید آقاخانی، ملیسا ذاکری و جمعی از عوامل این فیلم در کاخ جشنواره برگزار شد.

کسانی که می‌گفتند سینمای ایران بد است، رفته‌اند

فاطمه معتمدآریا گفت: سال‌گذشته با گبرلو پیمان دوستی بستیم که شاید لازم باشد این پیمان دوستی را به اطلاع همه برسانیم که سینما نشانه‌های دوستی در آن موج می‌زند. اگر سالیانی از هم دور شدیم به هم اعتراض کردیم یا شمشمیر برای هم از رو بستیم، الان زمان آن نیست. کسانی که باید می‌رفتند تا بگویند سینمای ایران بد است، رفته‌اند و کسانی که از سینما دفاع می‌کنند هستند. امروز نوبت دوستی و رفاقت است.

معتمدآریا با بیان اینکه شادی و غم ما هم‌پای هم زیست می‌کنند، گفت: ما داغدار سه فاجعه هستیم؛ سیل بلوچستان، پلاسکو و کول‌برها. هرجای دیگری این اتفاق می‌افتاد شاید معضلات و مشکلات سه فاجعه هر چیز دیگری را از بین می‌برد اما ما همزمان با آن جشنواره برگزار می‌کنیم و این خاصیت کشور ماست که همواره شادی و غم را با هم داریم.

او اظهار امیدواری کرد این نابسامانی‌ها و نابخردی‌ها و این بلایایای طبیعی و آسمانی از سر کشورمان برود.

هنر را به وزارت ارشاد برگردانید

حمیدرضا آذرنگ دیگر بازیگر فیلم آباجان گفت: در ادامه صحبت‌های خانم معتمدآریا باید بگویم خیلی در ذهنم با واژه‌ها درگیرم؛ بعد از واقعه پلاسکو خیلی فکر کردم که واژگان ما از معنی افتاده و قهرمان‌ها با چهره‌هایی مانوس شده که شأن قهرمانی را می‌شکنند.

آذرنگ ادامه داد: دوست دارم از این به بعد هرکسی فعل شریفی انجام می‌دهد را آتش‌نشان خطاب کنیم به جای واژه قهرمان چون قهرمان‌های ما فیک شده‌اند. روح بلندبالایی که باعث می‌شود کسی داخل آتش شود، لیاقتش بالاتر از قهرمانی است.

این بازیگر تئاتر و سینما با بیان اینکه بغضی در گلویم مانده، یادآور شد: سال‌ها منتظر فرصتی برای گفتن این بودم که از مسئولان و متولیان فرهنگی استدعا کنم واژه هنر را به لوگوی وزارتخانه برگردانند.

او ادامه داد: استدعا دارم اجازه ندهند ما آدم‌هایی باشیم که دائم باید حس کنیم نیازمند ارشاد هستیم. با ارشاد مشکلی نداریم اما کمی این واژه آن‌طرف‌تر برود و ما را با ارشاد یکی نکنند تا نگاه‌های غلط مداوم آسیب نزند.

آذرنگ با اشاره به رابطه تئاتر و سینما گفت: باید بگویم این تئاتر است که دارد خود را به سینما حقنه می‌کند، مثل همه جای دنیا؛ هر چقدر هم راهش را سد کنند این اتفاق می‌افتد، همانطور که در ایران هم این اتفاق هرچند دیر اما افتاده است.

هاتف علیمردانی(کارگردان) نیز در این نشست با بیان اینکه فیلم آباجان را با تمام وجود ساختیم، گفت: این فیلم در شهر زنجان تولید شد و زمانی طولانی برای پیش‌تولید آن و پیدا کردن لوکیشن مناسب صرف کردیم تا بتوانیم دهه 60 را با راکورد کم بسازیم.

معتمدآریا: با زبان آذری آشنا بودم

فاطمه معتمدآریا (بازیگر)هم گفت: در مرحله اول باید برای هاتف علیمردانی کلاه از سر برداشت که یک نفری این فیلم را تهیه کرد و دریغی از ساخت و ساز و فراهم کردن امکانات نداشت.

معتمدآریا درباره صحبت به زبان آذری و ادای درست لهجه در این فیلم گفت: من کار زیادی نکردم. کلمات ترکی را که علیمردانی مثل یک معلم به من می‌گفت تکرار می‌کردم. نمی‌گویم تلاشی نکردم اما کاری را انجام دادم که دوست داشتم. به‌خصوص که من زبان آذری را به دلیل یک تجربه تقریبا بلد بودم و فقط روی لهجه تمرین کردم.

وی درباره ترکیب فارسی و ترکی در این فیلم گفت: در زنجان همه همین‌طور حرف می‌زنند. به‌خصوص نسل قدیمی وقتی با بچه‌های خود صحبت می‌کنند فارسی و ترکی را با هم مخلوط می‌کنند.

علیمردانی(نویسنده و کارگردان) در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: جنس کار من به شکلی است که به بازیگری خوب نیاز دارد. بنابراین من همه سعی‌ام را کردم تا از بازیگرانی استفاده کنم که توانایی بالایی در بازی دارند و شانس آوردم که خانم معتمدآریا بازی در آباجان را قبول کرد.

فیلم برگرفته از داستان واقعی بمباران مدرسه ام بود

علیمردانی خاطرنشان کرد: زنجان شهری است که من در آن زندگی کرده‌ام و مدرسه‌ای که در این فیلم بمباران می‌شود هم همان مدرسه‌ای است که من در آن درس خوانده‌ام و 83 دانش‌آموزش شهید شدند.

او ادامه داد: ثانیه‌ها باعث شد من اینجا باشم و فیلم بسازم و دوستانم یک‌قدم عقب‌تر زیر خاک خوابیده باشند. با این فیلم و یادآوری خاطره جنگ می‌خواستم گوشه کوچکی از دینی را که دارم ادا کنم.

در روایت از دهه 60 نمی‌توانی از عشق‌های ممنوع نگویی

علیمردانی در پاسخ به سوالی مبنی بر قصه فرعی عشق دو شخصیت جوان قصه گفت: در فضای طبیعی که یک زندگی را روایت می‌کند خیلی نمی‌توانید به این فکر کنید که آن اتفاق در قصه تو نقش مهمی دارد یا نه، چون آنچه اتفاق افتاده را روایت می‌کنید.

او ادامه داد: قصه‌های کوچک، قصه‌های بزرگ را می‌سازد و اگر دوباره فیلم را ببینید متوجه می‌شوید همه چیز به هم متصل است.

این کارگردان و نویسنده با بیان اینکه مساله عشق در سال‌های دهه 60 مهم بود، گفت: وقتی دهه 60 را تصویر می‌کنید نمی‌توانید از عشق‌های ممنوع آن دوره حرفی نزنید.

هیچ ثانیه‌ای از آباجان حذف نشد

علیمردانی با بیان اینکه با ممیزی موافق نیستم، ادامه داد: گاهی لازم است چیزهای خوب را بگویید. دبیر این دوره از جشنواره فیلم فجر کاری درباره فیلم ما انجام داد که سال گذشته انجام نشد و متاسفانه پارسال سر فیلم ما بریده شد و به بخش خارج از مسابقه رفت.

این نویسنده و کارگردان خاطرنشان کرد: آباجان فیلم جناح بندی‌ها نیست و شیطنت ندارد. من به عنوان کسی که دهه 60 را دیده‌ام و زندگی کرده‌ام برایم مهم بود که واقعیت‌ها را درست بنویسم.

علیمردانی ادامه داد: هیچ ثانیه‌ای از فیلم من حذف نشد. آباجان را در مرزی از تولید سینمایی ساخته بودم که اگر دقیقه‌ای از آن حذف می‌شد آن را به‌طور کل کنار می‌گذاشتم.

او یادآور شد: معتقدم عقلانیتی در وزارت فرهنگ و ارشاد هست که می‌شود با آن تعامل کرد و حرف زد و به نتیجه هم رسید و من برای این عقلانیت ارزش قائلم.

معتمدآریا: در بازیگری تسلیم کارگردانم

فاطمه معتمدآریا در پاسخ به سوالی مبنی بر موفقیت‌اش در ایفای نقش‌هایی متفاوت از مادران در سینما گفت: فکر می‌کنم به وسعت زنان جهان، مادر وجود دارد و من هم فقط یک مادرم.

او با بیان اینکه بازیگرم و هر باری بخورد می‌روم، گفت: من هیچ ویژگی ندارم، جز اینکه تسلیم کارگردانم و آن کاری را می‌کنم که کارگردان می‌خواهد، فقط کمی از تجربیات قبلی‌ام استفاده می‌کنم. شاید برای همین نقش‌هایم با هم متفاوت است؛ کارگردان هدایت می‌کند و من می‌پذیرم که هدایت شوم.

این بازیگر ادامه داد: بازیگر باید این را بپذیرد که خدای مطلق در یک فیلم کارگردان است.

معتمدآریا با بیان اینکه بازیگر باید قبل از انتخاب این حرفه پژوهش کرده و تعلیم ببیند، گفت: حیطه بازیگری گسترده است اما در یک موضوع واحد است و آن تحصیل این رشته به صورت آکادمیک است چراکه اگر بازیگری این رشته را به صورت آکادمیک فرابگیرد می‌تواند جای هر کسی بازی کند چون اصول اولیه را درست یاد گرفته است.

اگر معتمدآریا نقش را قبول نمی‌کرد فیلم را نمی‌ساختم

علیمردانی(کارگردان) در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: قبل از اینکه فیلمنامه را برای دریافت پروانه ساخت بدهم با خانم معتمدآریا تماس گرفتم که کار را بخواند چون اگر او بازی در فیلم را قبول نمی‌کرد ساخت آن را تا زمانی دیگر منتفی می‌کردم.

او ادامه داد: بازیگر توانا زیاد داریم اما اگر خانم معتمدآریا کار را قبول نمی‌کرد آباجان را نمی ساختم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز