خبرگزاری کار ایران

درنشست نمایشگاه عکس‌های رضا کیانیان مطرح شد؛

افزایشِ قیمتِ عجیب آثار تجسمی در سال ۱۴۰۰/می‌گویند عکس‌هایم را به خاطر شهرتم می‌فروشم

asdasd
کد خبر : ۴۵۴۶۲۳

نشست خبری نمایشگاه دچار آبی بیکران با حضور رضا کیانیان و وحید ملک؛ عصر روز سه‌شنبه (12 بهمن ماه) در آرت سنتر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا کیانیان در ابتدای این نشست با بیان اینکه از سال سوم دبیرستان عکاسی را شروع کرده، گفت: سوم دبیرستان که بودم پول‌هایم را جمع کردم و دوربین و پایه آن را خریدم و از آن زمان جهان به تسخیر من درآمد و در آن زمان دیگر هیچ آرزویی نداشتم.

وی افزود: معتقدم هنر ذهن انسان را آبستن می‌کند. پس از آن باید یک فرزند کامل زاییده شود من کارهای متفاوتی در زمینه هنر ازجمله نویسندگی، بازیگری و کار روی چوب را انجام می‌دادم اما عکاسی را هیچ وقت به‌طور جدی پیگیری نکرده بودم. چندین سال پیش به مدت 4 سال در آمریکا از پوست درختان عکاسی می‌کردم و در همین زمان بود که دریچه‌ای به روی ذهنم باز شد و در حین عکاسی از پوست درختان مختلف ازجمله اکالیپتوس و کاج حیرت عجیبی در من به وجود آمد و از پوست اکالیپوتوس رنگین کمان عکس‌های بسیاری گرفتم و اولین نمایشگاهم را برگزار کردم اما خیلی‌ها بعد از برگزای نمایشگاه به من خرده گرفتند و گفتند عکس‌هایم را به خاطر شهرتم می‌فروشم.

یک کلکسیونر به خاطر شهرت از کسی اثر نمی‌خرد

او ادامه داد: من همیشه به کسانی که به من خرده می‌گیرند می‌گویم یک کلکسیونر به خاطر شهرت از کسی اثر نمی‌خرد و اگر آن اثر تداوم داشته باشد کلکسیونر آن را می‌خرد و خوشبختانه هنر عکاسی من تا به امروز تداوم داشته است و تا الان 16 نمایشگاه گروهی و 2 نمایشگاه انفرادی برگزار کردم اما قرار بود هر دو سال یک بار این نمایشگاه‌های انفرادی برگزار شود که باتوجه به مسائلی که پیش آمد مدت زمان آن طولانی شده و هر شش سال یک بار یک نمایشگاه انفرادی برگزار کردم.

این هنرمند با بیان اینکه هر فیلم 120 هزار فریم عکس دارد، گفت: من در فیلم‌هایی که بازی کردم اگر به‌طور میانگین حساب کنیم در هر فیلم در 20 هزار فریم عکس حضور داشتم پس به تمام تکنیک‌های عکاسی آشنا هستم و خودم هم از نوجوانی عکاسی می‌کردم و این باعث شده که امروز نیز این کار را ادامه دهم. یادم می‌آید روزی مرحوم کیارستمی به یکی از اساتید عکاسی می‌گفت این رضا به خاطر شهرتش در سینما عکس‌هایش را می‌فروشد کیارستمی در پاسخ به او گفت رضا شهرت سینمایی‌اش را از توی جوی آب به دست نیاورده بلکه 35 سال کار کرده و در طول این 35 سال یک نگاه نسبت به هنر در او ایجاد شده است.

طبیعت را با عکس شکار می‌کنم

او با بیان اینکه عکاسی‌ام بیشتر از طبیعت است، ادامه داد: دوبار در استودیو کار عکاسی کردم اما آن چیزی که می‌خواستم نشد. من در طبیعت شکار عکس می‌کنم و آن چیزی که کمتر دیده می‌شود را می‌بینم و در حقیقت این خود طبیعت است که به من ایده را می‌دهد و مرا صدا می‌زند.

او با اشاره به نمایشگاه «دچار آبی بیکران» گفت: در این نمایشگاه 12 اثر به اسم مرداب در اندازه 180 در 130 و 12 اثر به اسم کهکشان در اندازه 2 در 130 ارائه داده‌ام من از نوجوانی عاشق کهکشان بودم. تابستان‌ها که در حیاط می‌خوابیدیم وقتی آسمان‌ها را می‌دیدم از وحشت آن گریه می‌کردم اما یک روز در اشیای دور و برم کهکشان را دیدم و متحیر شدم و از آن عکس گرفتم اینجا بود که کهکشان به سراغ من آمد و در واقع مرا به خودم دعوت کرد.

کیانیان درباره آثار مرداب نیز گفت: اهواز این سال‌های بعد از جنگ اهواز غمگین است کارون لایروبی نشده و سرچشمه‌اش به جای دیگری هدایت می‌شود. وقتی در کنار رود کارون قدم می‌زنیم می‌بینیم که در کارون غم جریان دارد و در همین کارون غمگین یک روز دو تا قایق را روی آب دیدم در همان لحظه جادویی در ذهنم گفت که به سمت من بیا و زیبایی مرا ببین و من از در هم آغوشی قایق و آب که بسیار زیبا بود عکس‌های زیادی گرفتم و آن را در نمایشگاه شاگردان آقای کیارستمی که در گالری چهارسو برگزار شده بود ارائه دادم چراکه کیارستمی عاشق زندگی بود.

او در ادامه گفت: پس از این نمایشگاه حس کردم تمام مرداب‌های ایران مرا به سوی خود می‌خوانند برای همین به انزلی و چند مرداب دیگر رفتم و عکس‌های زیادی از آن مکان‌ها گرفتم که 12 عکس آن را در این نمایشگاه ارائه می‌دهم.

کیانیان در بخش دیگری از این نشست با اشاره به فروش آثارش در سه حراجی گفت: آثار من در سه حراجی رولندز، کریستی و حراج تهران به فروش می‌رسد در 2 حراجی رولندز و کریستی رضا کیانیان را به عنوان یک بازیگر نمی‌شناسند بلکه من را از روی آثاری که در حوزه تجسمی در آنجا ارائه داده‌ام؛ می‌شناسند.

او ادامه داد: وقتی از من خواستند چکش حراج تهران را به عهده بگیرم به عنوان فردی که دوست دارد در محیط‌های ناشناخته شیرجه بزند وارد این مراسم شدم و این کار برایم یک پرفورمنس بود.

این بازیگر افزود: معتقدم حراج تهران یکی از معتبرترین حراج‌های خاورمیانه است سه اثر من در سه سال پیاپی در حراج تهران با قیمت‌های خوبی به فروش رفت اما در سال چهارم در حالی که خودم چکش حراج را می‌زدم اثرم را روی 60 میلیون نگه داشتم چراکه دوست نداشتم قیمت آثارم به‌طور حبابی بالا برود. همانطور که دوست دارم در سینما اول جایزه نقش دوم را بگیرم و بعد جایزه برای بازی نقش اول بگیرم؛ در حوزه تجسمی نیز دوست دارم پله پله بالا بروم تا هرچه رشته‌ام به یکباره پنبه نشود. در آن حراج هم خیلی‌ از کلکسیونرها به من اعتراض کردند اما به عقیده من قیمت حراج واقعی نیست و خیلی بالاتر از قیمت‌های گالری آثار در آنجا عرضه می‌شود.

او در ادامه با بیان اینکه ما باید از یک اثر هنری لذت ببریم، گفت: معتقدم یک اثر هنری نباید در مخاطب اضطراب و ترس ایجاد کند چراکه ما در جامعه پر از مسائل مضطرب و تنش‌زا هستیم من یک فرد رمانتیک هستم و این لطافت در آثارم نیز دیده می‌شود. از طرف دیگر معتقدم در آثار ما رنگ خیلی کم دیده می‌شود و از همین رو دلم برای خودم و نسل جوان جامعه‌ام می‌سوزد که چرا این قدر در زندگی‌شان رنگ کم دارند به همین دلیل به سراغ رنگ‌ها رفتم.

این بازیگر سینما در ادامه با بیان اینکه در سال‌های اخیر در کشور ما اتفاقات فرهنگی خیلی خوبی افتاده؛ گفت: این اتفاقات امیدوارکننده است و من را به آینده مردم کشورم امیدوار می‌کند یکی از این اتفاقات ایجاد گفتمان‌های مدنی در جامعه است. گفتمان مسئولیت اجتماعی در گذشته در کشور ما وجود نداشت اما این روزها به این موضوع پرداخته می‌شو د و این جای بسی خوشحالی است.

کیانیان با اشاره به اینکه در گذشته تنها یک گفتمان داشتیم آن هم امر خیر، تصریح کرد: کار خیر خیلی خوب است و از قدیم در ایران بوده اما معتقدم کار خیر فردی است و به یک فرد یا تعداد محدودی تعلق می‌گیرد همچنین باید مخفیانه باشد در حقیقت کار خیر حسابی است بین ما و خدا و نباید جایی گفته شود برخلاف برخی‌ها که می‌گویند باید کار خیر را علنی کرد و این موضوع اصلا به ریا ربطی ندارد.

او ادامه داد: امروز کار خیر جدیدی در جامعه ما ایجاد شده به عنوان گفتمان مسئولیت اجتماعی این گفتمان یعنی ایجاد کار در جامعه یعنی نشان دادن راه به خیل جوانان بیکار. در سال حدود 1000نفر فارغ‌التحصیل رشته تئاتر داریم که به لشکر بیکاران این حوزه اضافه می‌شود در حوزه تجسمی سیمنما و موسیقی نیز وضعیت به همین منوال است. مسئولیت اجتماعی ما ایجاب می‌کند که اگر می‌توان در جامعه کاری برای این افراد ایجاد کنیم آن را علنی کنیم تا بقیه هم بدانند و یاد بگیرند. همچنین موسسات نباید فقط به این مساله فکر کنند که کالایشان را به مشتری بفروشند بلکه باید مشتری را پرورش دهند. موسسات فقط قرار نیست از مردم پول بگیرند بلکه مسئولیت اجتماعی نیز در برابر مردم دارند. وزارتخانه‌ها نیز در کنار حوزه مسئولیت‌شان باید به مسئولیت اجتماعی خود در قبال مردم بها دهند.

این هنرمند با بیان اینکه مردم نیز باید به دولت کمک کنند، گفت: در همه جای دنیا کارهای بزرگ و سیاسی و ارتباطات بین‌المللی در حوزه سیاست با دولت است و بقیه کارها را ملت انجام می‌دهند دولت‌هایی که جلوی ملت را می‌گیرند و می‌گویند مردم هیچ کاری نکنند می‌خواهند مردم را گدا کنند اما دولتی که به ملت اجازه فعالیت می‌دهد در حقیقت بار مسئولیت اجتماعی خود را کم می‌کنند درست است که وظیفه دولت ایجاد شغل است اما ما هم در این زمینه وظیفه داریم.

کیانیان خاطرنشان کرد: مسئولیت اجتماعی از آنجا آغاز می‌شود که مردم می‌فهمند کودک نیستند و سرپرست نمی‌خواهند و خودشان می‌توانند حضور مستقلی در اجتماع داشته باشند و وظیفه مردم از دولت جدا است و زمانی این اتفاق می‌افتد هر کاری که مردم می‌کنند نگویند سیاسی است و نباید آن را انجام دهیم بلکه آنچه که انجام می‌دهند در حوزه شهروندی است که از حوزه سیاست جداست.

او با اشاره به حادثه پلاسکو گفت: یک نمونه از وظیفه شهروندی ما انتخاب اعضای درست برای شورای شهر است متاسفانه ما کسانی را در شورای شهرمان منتخب کردیم که تخصصی شهری ندارند زمانی برخی از این جریان‌ها به خود من پیشنهاد می‌دادند کاندیدا شوم اما قبول نکردم چراکه من به عنوان یک شهروند باید در امر خود دخالت کنم و باید از خودم شروع کنم و فردی را انتخاب کنم که تخصص داشته باشد و نباید همه چیز را گردن دولت انداخت.

او ادامه داد: خوشبختانه گفتمان مسئولیت اجتماعی در جامعه ما ایجاد شده است و جای امیدواری است که شرکت‌ها و موسسات مختلفی در این زمینه فعالیت می‌کنند البته تا جا انداختن این بحث در جامعه راه زیادی باقی است.

پیشنهاد موسسه ببن هایمز برای اسپانسری را رد کردم

کیانیان با اشاره به موسسه ببن هایمز گفت: این موسسه به من پیشنهاد داد تا اسپانسر نمایشگاهم شود اما من قبول نکردم چراکه معتقد بودم آثارم را در نمایشگاه برای فروش عرضه می‌کنم. اما این موسسه پیشنهاد داد بخشی از آثار من را خریداری می‌کند و این مساله باعث می‌شود که بازار برای آرتیست هنرمندان تجسمی ایجاد شود چراکه قرار نیست کار این موسسه با نمایشگاه من پایان یابد بلکه تازه شروع شده و این کار به رونق بازار تجسمی کمک می‌کند.

او با تاکید بر اینکه زمین و ملک تنها موجودی نیست که قیمت‌شان بالا می‌رود؛ گفت: آثار هنری نیز همین ویژگی‌ را دارد و آهسته و پیوسته بالا می‌رود بانک پاسارگارد یکی از موسساتی است که در زمینه هنری سرمایه‌گذاری می‌کند قطعا این بانک می‌تواند با نمایش آثار فاخری که در گنجینه خود دارد مشتری‌های عمده خود را تسلیم و مشتری‌های خرده خود را جذب کند. در گذشته کار خیر طوری بود که باید پول می‌دادی و خدا در آخرت جبران می‌کرد اما این کار خیر در همین دنیا جبران می‌شود چراکه امید در جامعه ایجاد می‌شود.

او ادامه داد: قبل از حراج تهران جامعه تجسمی ما هیچ امیدی نداشت اما بعد از حراج تعداد گالری‌ها افزایش پیدا کرد معتقدم ما خودمان باید رونق را ایجاد کنیم و همیشه نباید از دولت انتظار داشته باشیم. هرچه بیشتر مسئولیت اجتماعی را در جامعه پررنگ‌ جلوه دهیم این فرهنگ در جامعه ایجاد می‌شود و در مقابل باعث ایجاد شغل می‌شود.

ما فقط بلدیم غر بزنیم و ایراد بگیریم

او ادامه داد: ما فقط بلدیم غر بزنیم و ایراد بگیریم نابود کردن ساده است اما ساختن بسیار سخت است باید فرهنگ غرزدن را در جامعه از بین ببریم چگونه تلاش می‌کنیم که آلودگی هوا از بین ببریم و وقتی هوا پاک است حالمان خوب است باید هوای ذهنمان نیز پاک باشد تا حالمان خوب شود. باید از خودمان شروع کنیم تا این فرهنگ درجامعه رشد کند در آن زمان است که کشورمان به رشد و شکوفایی خواهد رسید که حیرت‌انگیز است.

او با بیان اینکه در دنیا چند نوع تولید داریم؛ گفت: در همه کشورهای دنیا تولید در زمینه‌های مختلفی ازجمله صنعت، علم و فرهنگ صورت می‌گیرد ما در مسائل صنعتی رشد ناموزون داریم و نسبت به جهان معاصرمان عقب هستیم اما در تولید فرهنگ ایران جزء پیشروترین کشورهای جهان معاصر است. آثار تجسمی ایران در تمامی حراج‌های مختلف در سطوح بالایی قراردارد به‌طور مثال در حراجی کریستی هم می‌آیند که آثار ایرانی بخرند. این به معنی است که آثار ایرانی در دنیای معاصر حرف برای گفتن دارد.

376 جایزه جهانی متعلق به سینمای ایران است

او با بیان اینکه 376 جایزه جهانی متعلق به سینمای ایران است؛ گفت: هیچ کشوری در سال این همه جایزه جهانی ندارد برخی معتقدند سینمای ما این جوایز را به خاطر سیاه‌نمایی که از کشور دارد می‌گیرد اما من معتقدم سینمای ما خیلی سفیدنماست ما سیاه‌هایی جامعه‌مان را نشان نمی‌دهیم.

وقتی سینمای ما را به اسکار راه می‌دهند یعنی همه جهان توطئه‌گر نیستند

وی افزود: سینمای ما در حوزه‌های مختلف از جمله انیمیشن، داستانی، نیمه بلند و بلند جوایز جهانی دارند و این نشان می‌دهد که اتفاق مهمی است در سینمای ما صورت گرفته که ما به اینجا رسیدیم. قطعا همه جهان توطئه‌گر نیستند وقتی سینمای ما را به اسکار راه می‌دهند به این معناست که در حد اسکار بوده است که راهش داده‌اند و خوشبختانه ما در سینما هرچه قله در جهان است را فتح کرده‌ایم.

عده‌ای همیشه مخالفند

او ادامه داد: در تئاتر نیز همینطور است تئاتر ما هرجا رفته جایزه گرفته باید ببینیم چه چیزی در تئاتر ما وجود دارد که همه آن را می‌خواهند درحالیکه ما خودمان همیشه فکر می‌کنیم خیلی عقب هستیم این اتفاق در معماری و موسیقی نیز افتاده است. من نمی‌دانم چرا اینها پرنگ نمی‌شوند و عده‌ای همیشه هستند و مخالفند و همچنین مخالفت آنها پررنگ می‌شود ما به لحاظ فرهنگی در قله هستیم و حرف برای گفتن داریم.

تاریخ کسانی را که دوست ندارند جریان‌های سینمای به وجود آید؛ کنار خواهد گذاشت

کیانیان گفت: امروز در سینمای دنیا دو جریان فعال سینمایی وجود دارد یکی هالیوود است و دیگری سینمای ایران که از سال 45 تا الان قطار آن بر موج نو سینمای ایران ادامه دارد. و این قطار به هیچ کارگردان و بازیگری وابسته نیست. متاسفانه جریان‌هایی هستند که دوست ندارند که اینها به وجود آید تاریخ این جریان مخالف را کنار خواهد گذاشت و این جریانی که به وجود آمده جریان عمیقی است که ادامه دارد.

او با بیان اینکه اوایل قرن بیستم در فرانسه افرادی به آفریقا رفتند و هنر آفریقا به فرانسه آوردند؛ گفت: جنبشی در اروپا که متاثر از هنر سنتی آفریقا شکل گرفت و این داستان در ژاپن و چین و هند هم ادامه داشت و هنرهای سنتی آنها به عنوان یک جریان تا مدتها ادامه داشت. الان نیز این جریان در ایران شکل گرفته اما خوشبختانه این هنر مدرن ما است که برای جهان با ارزش شده و این خیلی مهم است که سرمایه‌داران پولشان را برای هنر مدرن ما خرج می‌کنند و امیدوارم این موج ادامه پیدا کند.

او در بخش پایانی این نشست با بیان اینکه نمایشگاه دچار آبی بیکران گفت: همه کارها یک ادیشن دارد و بر روی بوم مانند نقاشی چاپ شده است. چند سال فکر می‌کردم که چطور می‌توانم آثار عکاسی‌ام را به افرادی که از امکانات مالی فراوانی برخوردار نیستند نیز بدهم از همین رو آنها را روی کاغذ کوچک چاپ کردم و در اندازه 70*50 در همین نمایشگاه ارایه می‌دهم تا از این طریق آثار بیشتری در اختیار علاقمندانم قرار بگیرد. این کار به کلکسیونرها نیز کمک می‌کند چراکه باعث تبلیغ برای آنها نیز می‌شود. به همین دلیل کلکسیون‌ها به من اجازه دادند که آثار قبلی‌ام را با این روش به فروش برسانم و امیدوارم این اتفاق بیفتد.

او همچنین در پایان گفت: نمایش «حرفه‌ای» را نیز 17 بهمن ماه در تماشاخانه پالیز روی صحنه می‌برم و خوشبختانه سه روز آخر فروخته شده و می‌خواهیم برای اجرای دوم نیز در تیوال اعلام داشته باشیم. این تئاتر پس از سال‌ها اولین تجربه کارگردانی من است.

سال 1400 آثار تجسمی با افزایش قیمت عجیب و غریب روبرو خواهد شد

در ادامه این نشست وحید ملک با بیان اینکه در هنرهای تجسمی در سال‌های اخیر اتفاقات خوبی افتاده، گفت: تلفیق حوزه‌های مختلف هنری برای ما اهمیت دارد چراکه هم‌افزایی ابعاد مختلف هنر می‌تواند مخاطبان هنر را بیشتر کند و معتقدم هنرمندان حوزه‌های دیگر می‌توانند به عنوان چهره‌های شاخص مخاطبان حوزه تجسمی را گسترش دهند و این نوعی فرهنگسازی است.

او با بیان اینکه ما در گذشته نیز دوئت کالیگرافی با دنگ شو را برگزار کردیم؛ گفت: خوشبختانه در این مدت شاهد افزایش مخاطبان بسیاری در عرصه تجسمی هستیم و معتقدم این جای گسترش دارد و هنرهای تجسمی پتانسیل بیشتری دارد تا مخاطبان بیشتری از عموم جامعه را جذب کند.

او در پایان گفت: معتقدم در سال 1400 آثار نسل یک هنرمندان تجسمی با یک افزایش قیمت عجیب و غریب روبرو خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز