خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری هفته دوستی ایران و استرالیا مطرح شد؛

فرهنگ ایران را کیلویی به استرالیا نمی‌بریم

asdasd
کد خبر : ۴۵۳۰۷۰

مدیر مسئول برگزاری هفته دوستی ایران و استرالیا با بیان اینکه قصد نداریم فرهنگ ایرانی را کیلیویی به دنیا معرفی کنیم؛ گفت: امیدواریم مشکلات سیاسی شهرداری شده و بتوانیم در هفته دوستی ایران و استرالیا موضوع خواهرخواندگی این دو شهر را که از سال ۲۰۰۸ در حال پیگیری آن هستیم؛ مطرح کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ نشست خبری هفته دوستی ایران و استرالیا با حضور سعید محمدزاد اکبری (مدیرمسئول برگزاری هفته دوستی ایران و استرالیا)، حاتمی‌پور (رئیس انجمن دوستی ایران و استرالیا)، گیلانی (رئیس فدراسیون چوگان ایران)، میرحسینی (مدیر بخش هنری و فستیوال سینمایی و تجسمی این رویداد) امروز شنبه نهم بهمن‌ماه برگزار شد.

سعید محمدزاد اکبری با بیان اینکه هفته دوستی ایران و استرالیا اردیبهشت سال ۹۶ برگزار می‌شود؛ اظهار کرد: براساس کارشناسی‌های صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که پس از دوران تحریم و در دوران پسابرجام برای ایجاد روابط اقتصادی، فرهنگی، هنری و ارزشی کشور استرالیا و اقیانوسیه مناسب‌ترین گزینه است. مهم‌ترین هدف ما در این هفته روابط دیپلماسی، امور فرهنگی و هنری و ورزشی است.

او با اشاره به اینکه اهداف ما در این هفته به چهار بخش عمده تقسیم می‌شود؛ گفت: یکی از مهم‌ترین اتفاقات برگزاری نمایشگاه اقتصادی ۶ هزار متری است و با حضور صنایع منتخب ایران که با استرالیا روابط صادرات و واردات دارند در چهار روز برگزار می‌شود. همچنین در بخش فرهنگی هفته موسیقی با حضور بزرگان موسیقی سنتی ایران ازجمله شهرام ناظری و حسین علیزاده و یک گروه از موسیقی نواحی و دو نفر از خوانندگان پاپ نیز در این هفته اجرا خواهند داشت.

محمدزاد اکبری با بیان اینکه خوانندگان موسیقی پاپ رویه و منش خوانندگان سنتی را یاد نگرفته‌اند؛ ادامه داد: استادان بزرگ سنتی ما بدون هیچ ادعایی در طرح ما شرکت کردند اما خوانندگان موسیقی پاپ باتوجه به مدیران متعدد برنامه‌شان ناملایماتی را برای ما ایجاد کردند و مبالغ بسیار سنگینی در حد چهره‌های بین‌المللی از ما برای حضورشان در این هفته درخواست می‌کردند که برای ما بسیار خنده‌دار بود.

او با اشاره به اجرای مشترک ارکستر سمفونیک سیدنی با شهرام ناظری گفت: ارکستر سمفونیک سیدنی قطعات آتش در نیستان را تمرین می‌کند و از استاد ناظری خواسته‌اند که همزمان با حضورشان در این برنامه اجرایی مشترکی با این ارکستر داشته باشد. همچنین ما سه شب در ملبورن و سه شب در سیدنی برنامه داریم که به ترتیب در شب اول استاد ناظری و استاد علیزاده با هم اجرای مشترک دارند، در شب دوم از بخش موسیقی نواحی گروه لیان به سرپرستی محسن شریفیان و در شب سوم دو نفر از خوانندگان موسیقی پاپ اجرا خواهند داشت. اجرای مشترک ارکستر سمفونیک سیدنی و شهرام ناظری نیز در یکی از این سه شب برگزار خواهد شد.

او با اشاره به حضور چهره‌های مطرح موسیقی و سینمایی گفت: از دیگر برنامه‌های این هفته حضور لوریس چکناواریان در استرالیا و دیدار با ایرانیان مقیم آنجاست. ما پیش‌بینی کرده‌ایم که ۷۵ درصد ایرانیان حاضر در استرالیا از این برنامه استقبال کنند.

او با بیان اینکه در بخش ورزشی نیز ورزش چوگان را انتخاب کردیم؛ گفت: بخش ورزشی این هفته اختصاص دارد به مسابقه دوستانه چوگان بانوان ایران و استرالیا. چوگان ورزشی که می‌توان آن را از جنبه‌های سیاسی، حقوق بشری و فرهنگی بررسی کرد و از همین‌رو برای این هفته انتخاب شده تا چهره به ناحق مخدوش شده جمهوری اسلامی ایران را برطرف کند و ما قصد داریم تصور دنیا را از ایران تغییر دهیم.

او خاطرنشان کرد: مذاکرات پیشرفته‌ای برای صاحبان صنایع در این هفته دوستی در نظر گرفته شده تا صاحبان صنایع ایرانی و استرالیایی بتوانند با هم ارتباطات بیشتری برقرار کنند. در دوران پسابرجام موقعیتی را ایجاد کنیم تا این افراد بدون واسطه با هم در ارتباط باشند.

او با اشاره به تاریخ برگزاری هفته دوستی ایران و استرالیا گفت: این هفته از هفتم تا دهم اردیبهشت در شهر ملبورن و از چهاردهم تا هفدهم اردیبهشت در شهر سیدنی برگزار می‌شود.

او با بیان اینکه در این هفته سه تابلو از استاد فرشچیان را برای نمایش انتخاب کرده‌ایم؛ گفت: معمولاً در هفته‌های فرهنگی که برگزار می‌شود کامیون کامیون تابلو می‌برند که هیچ استقبالی از آن نمی‌شود اما ما سعی داریم به اختصار آنچه که در کشورمان اهمیت دارد و با ارزش است مطرح کنیم تا فرهنگ ایران را به مردم استرالیا بشناسانیم و حجمی و کیلویی اثر با خودمان نمی‌بریم. همچنین کلکسیونرهای ما در بخش اقتصادی در نمایشگاه با ما همکاری دارند که این برنامه ارزآوری خوبی می‌تواند برای کشور ما داشته باشد.

محمدزاده با بیان اینکه ارتباط مفصلی بین دانشگاه ایران و استرالیا صورت گرفته و تبادل کارشناس و دانشجو و ارتباطات علمی داریم، تصریح کرد: با ارتباطاتی که با تورارگانیزهای استرالیا و انجمن صنفی گردشگران داریم و از آنجا که حوزه اقیانوسیه جز اولویت های سازمان گردشگری است ما نیز برنامه‌های مفصلی در این باره داریم.

او با بیان اینکه یکی از مهمترین برنامه‌های ما بحث خواهرخواندگی تهران و ملبورن است؛ گفت: از سال ۲۰۰۸ ما پیشنهاد خواهرخواندگی را به شهردار ملبورن داده بودیم که آنها با این موضوع موافق نبودند. در حال حاضر کارهای کارشناسی انجام شده و به مرحله اجرا رسیده‌ایم و شهردار ملبورن نیز با این موضوع موافق است اما به خاطر حادثه پلاسکو و مشکلات سیاسی که در این باره در شهرداری وجود دارد مشکلاتی در این باره ایجاد شده که باتوجه به اینکه ما حتی مشکل اسپانسر را هم برطرف کردیم امیدوارم بتوانیم برنامه خواهر خواندگی را پیگیری کنیم.

او ادامه داد: از دیگر برنامه‌های ما حضور ۴۰۰ شهردار در ملبورن و آشنایی با توسعه شهری و جمع‌آوری پسماندها و آبهای سطحی و بازدید از این شهر است که متاسفانه با وضعیتی که در شهرداری پس از حادثه پلاسکو ایجاد شده همه این برنامه‌ها متوقف شده است. همچنین از دیگر برنامه‌های ما تقدیر از رسانه منتخب است و از رسانه‌ای که پوشش خبری بهتری از این رویداد داشته باشد؛ تقدیر خواهد شد.

گیلانی رییس فدراسیون چوگان در ادامه نیز گفت: چوگان ورزش ارزشمندی است و بعدهای مختلفی ارجمله فرهنگی هنری تاریخی و جاذبه توریستی دارد. مردم استرالیا با حضور تیم چوگان بانوان به توانمندی بانوان ورزشکار ایران پی برده و متوجه می‌شوند بانوان ما در کنار مردان چوگان‌باز این ورزش را در ایران زنده نگه داشته‌اند.

او با بیان اینکا چوگان در مینیاتورهای ما دیده می‌شود؛ گفت: میدان نقش جهان از قدیمی‌ترین میادین چوگان در جهان است و بسیاری از چوگان بازان آرزو دارند تا در اصفهان بازی کنند و میادین بسیاری با استفاده از الگوی میدان نقش جهان در چوگان ساخته شده است و خوشبختانه هنرمندان این ورزش را در هنرشان حفظ کرده‌اند.

رییس فدراسیون چوگان با بیان اینکه چوگان قدمت ۲۵۰۰ ساله در ایران دارد؛ گفت: در سال آینده نیز ورزش چوگان در ایران به ثبت جهانی می‌رسد و ما قصد داریم در این بازی دوستانه نشان دهیم که چوگان همچنان در ایران زنده است. با حمایت‌های سازمان ورزش و میراث فرهنگی آینده روشنی خواهیم داشت و باعث می‌شود توریست‌های زیادی به ایران بیایند.

او با بیان اینکه صداوسیما تاکنون از ما حمایت چندانی نداشته است،‌ گفت: مذاکراتی با صداوسیما داشته‌ایم تا پخش زنده مسابقات چوگان از شبکه سه یا ورزش را داشته باشیم البته هنوز مشخص نیست کدامیک از این شبکه‌ها این مسابقه دوستانه را پوشش می‌دهند.

در ادامه حاتمی‌پور با بیان اینکه ذات انجمن‌های دوستی نشات گرفته از دیپلماسی عمومی است؛ گفت: در راستای سیاست‌های دولت انجمن‌های دوستی که انجمن‌های مردمی هستند تشکیل شده و مهم‌ترین اهدافشان برقراری ارتباطات فرهنگی، هنری، رسانه‌ای، اقتصادی و فنی با کشورهای هدف است. حضور ما هرچقدر در کشورهای هدف گسترده‌تر شود می‌تواند گردشگران بیشتری را به کشورمان در پی داشته باشد.

او ادامه داد: امیدواریم پس از برجام بتوانیم صدایی به حق از چهره ایران به گوش جهانیان برسانیم. انجمن دوستی در کنار برنامه‌هایی که ذکر شد تا جایی که توان دارد به برگزاری هفته دوستی ایران و استرالیا کمک می‌کند از همین رو خوشحالیم که از ورزش بانوان بخش‌هایی در این برنامه قرار داده شد تا حضور قدرتمند بانوان در عرصه بین‌المللی دراین بازی دوستانه را شاهد باشیم.

او با بیان اینکه ذات فعالیت انجمن دوستی ما فعالیت‌های گردشگری است؛ گفت: ازجمله برنامه‌های ما در این هفته برگزاری سفرهای خانوادگی ایرانی است که می‌توانند به دیدار اقوامشان بروند و یا خانواده‌های علاقه‌مند به بازدید از کشور استرالیا دراین سفر همراه ما باشند. ما برای توسعه تورهای گردشگری به کشورمان باید به کشور هدف رفته و با رفتار صحیح جامعه مقصد را ترغیب کنیم تا در ایران حضور یابند و معتقدم اگر این اتفاق با یک تور خانوادگی در کنار این هیات فرهنگی برگزار شود می‌تواند سفیر بسیار مناسبی برای معرفی ایران در استرالیا باشد.

میرحسینی مدیر بخش هنری و فستیوال سینمایی و تجسمی نیز در ادامه این نشست گفت: با رییس سازمان سینمایی فارابی در این باره مذاکراتی داشتیم که از سوی آن‌ها با استقبال روبرو شد همچنین پروپزال‌هایی در این باره به آن‌ها ارائه شده است اما هنوز اینکه چه فیلمی در هفته دوستی ایران و استرالیا به نمایش در می‌آید مشخص نیست و ما قصد داریم پس از پایان جشنواره فیلمی را که هنوز در شبکه خانگی ارائه نشده را انتخاب کنیم تا با استقبال بیشتری از مخاطبان در آن‌جا روبرو شود.

او ادامه داد: همچنین مذاکراتی با امیر پلنگی نیز داشتیم و بهترین گالری‌ها را برای ارائه آثار تجسمی درنظر گرفته‌ایم تا با تبلیغات مناسب بتوانیم فرهنگ ایران را به خوبی نمایش دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز