خبرگزاری کار ایران

در افتتاحیه مشهد ـ پایتخت فرهنگی جهان اسلام مطرح شد؛

وزیر ارشاد: دنیای اسلام دچار محنت‌های بزرگی است/به وحدت و انسجام نیازمندیم

asdasd
کد خبر : ۴۵۱۶۱۹

وزیر ارشاد با بیان اینکه در این جمع برای هدف بزرگ‌مان یعنی وحدت و همدلی و برگزاری مراسم رسمی پایتخت فرهنگی جهان اسلام گردهم آمده‌ایم؛ گفت: متاسفانه در دل جهان اسلام برخی‌ با قرائت متحجرانه از چهره دین اسلام، این دین را خشن معرفی می‌کنند. دشمنان خارجی نیز که در راس آن‌ها شجره خبیثه صهیونیست قرار دارد به تفرقه‌افکنی در دنیای اسلام دامن می‌زند.

سیدرضا صالحی‌امیری در مراسم افتتاحیه "مشهد ـ پایتخت فرهنگی جهان اسلام" که در حرم مطهر امام رضا(ع) و در شهر مشهد برگزار شد؛ گفت: ما امروز برای هدف بزرگ‌مان یعنی وحدت و همدلی و برگزاری مراسم رسمی پایتخت فرهنگی جهان اسلام گردهم آمده‌ایم.

او ادامه داد: امروز، روز مهمی برای مشهد، ایران و جهان اسلام است. از امروز در سراسر جهان اسلام گفتمان رضوی که همان گفتمان فضیلت است؛ از منارهای مقدس مشهد ندای وحدت و اخلاق اسلامی سَرداده می‌شود و دنیا بداند مکتب امام(ع) مکتب گفتگو، معنویت و اخلاق علوی  ونبوی است و شهر مشهد می‌تواند محل جذب عالمان، فرهیختگان و هنرمندان باشد همچنان که امام رضا(ع) مردم را جذب معرفت و سیره علوی کرد و راستی چرا ما امروز نتوانیم در عالم اندیشه و معرفت جذب حداکثری داشته باشیم درحالی‌که کتاب آسمانی همه ما قرآن و پیامبر ما حضرت محمد(ص) است.

وزیر ارشاد با بیان اینکه هدف سازمان آی‌سس‌کو نیز ایجاد اتحاد و همدلی است، گفت: متاسفانه در دل جهان اسلام  برخی‌ با قرائت متحجرانه از چهره دین اسلام، این دین را خشن معرفی می‌کنند و از طرف دیگر دشمنان خارجی ما که در راس آن‌ها شجره خبیثه صهیونیست قرار دارد؛ به تفرقه‌افکنی در دنیای اسلام دامن می‌زند.

صالحی‌امیری تاکید کرد: ما  ازسوی دو جبهه در تنگنا و فشار قرار داریم و نیازمند وحدت، همدلی، انسجام و همگرایی هستیم. بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) با طرح ایده هفته وحدت پرچم‌دار همدلی و همزبانی مسلمانان شد و رهبر انقلاب نیز همواره بر ضروت وحدت تاکید دارند. ایشان می‌فرمایند امروز دنیای اسلام دچار محنت‌های بزرگی است و راه‌حل نجات از این محنت‌ها اتحاد اسلامی است.

او با اشاره به اتحاد بین کشورهای اسلامی توضیح داد: وحدت، انسجام، کمک به یکدیگر و پرهیز از خشونت راه‌حل این اتحاد و نجات از این محنت‌هاست. ریاست دولت تدبیر امید از همان شروع دولت یازدهم وحدت و همدلی را در دنیای اسلام آغاز کرد. مسائلی مانند فقر و توزیع ناعادلانه ثروت از جمله مشکلات دنیای اسلام است که از رهگذر وحدت می‌توانیم به اقدامات مشترک برسیم.

او ادامه داد: این نشست‌ها می‌تواند ما را به سر منزل مقصود برساند و باید در این نشست‌ها به احیای تمدن نوین اسلامی وگسترش آن بیاندیشیم. بسترسازی برای گسترش درجهان اسلام برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی، هنری و هم‌اندیشی دانشجویان نخبگان جشن‌ها و آیین‌های مشترک مسابقات فرهنگی و استفاده از رسانه و تولید محتوای مناسب در رسانه‌های ملی، منطقه‌ای و جهانی از مسیرهایی است که می‌تواند ما را در این مسیر رهنمون کند.

وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: جهان بیش از هر زمان دیگر از تفرقه و خشونت رنج می‌برد و ما به وحدت و انسجام نیازمندیم. همه مردم از هر رنگ و نگاه و فرقه می‌توانند در سایه فرهنگ رضوی زیست مسالمت‌آمیز داشته باشند فرهنگ رضوی فرهنگ گفتگو و همدلی است و خراسان محل تلاقی این فرهنگ‌ها و کانون پیدایش اندیشه‌های نو ازدیرباز تاکنون بوده است. این جمع ارزشمند می‌تواند به گفتگوی فرهنگی در جهان اسلام تبدیل شود و طرحی نو براندازد تا خورشید تابان اسلام بر تاریکی جهل و خشونت برتابیده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز