خبرگزاری کار ایران

وزیر ارشاد در دیدار با مراجع تقلید:

سیاست نظام برقراری حج است/تلاش ارشاد گسترش فعالیت‌های قرآنی است

asdasd
کد خبر : ۴۴۹۶۸۶

ویز فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفری به قم با مراجع تقلید دیدار کرد.

به گزارش ایلنا، سیدرضا صالحی‌امیری روز پنجشنبه در دیدار با آیت الله مکارم شیرازی ضمن ابلاغ سلام رئیس جمهور به این مرجع تقلید افزود: ریشه‌ها و باورها و اعتقادات دینی ما به مبانی اسلامی برمی‌گردد که پرچمدار آن مراجع تقلید هستند.

وی ادامه داد: از روز نخستی که برای حضور بنده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طرح مساله شد، ٢ نکته ایجاد آرامش و ثبات در فضای فرهنگی کشور و پرهیز از مناقشات به خصوص در مباحث سیاسی مورد توجهم بود، چرا که کار فرهنگی باید در آرامش صورت گیرد.

وی اضافه کرد: نکته دیگر رفع دغدغه های رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید در حوزه فرهنگ بود که این مساله مورد تاکید دولت تدبیر و امید است.

صالحی امیری با تشکر از محبت‌ها، نصایح و نقدهای مراجع تقلید گفت: هویت دینی و انقلابی نظام ما مبتنی بر مبانی دینی است و جهت حفظ ارزش‌های اسلامی نهایت تلاش خود را به کار خواهیم گرفت.

وی گفت: در حوزه قرآنی مشکلی که وجود دارد وجود چندگانگی و حوزه‌های مختلف در این عرصه است که کار ساماندهی آن را با مشکل مواجه کرده است به نحوی که با وجود تصویب ٢ هزار میلیارد ریال بودجه از طرف دولت برای این بخش به دلیل عدم ساماندهی امکان جذب پیش نیامد.

وی افزود: اما خبر خوش آنکه با پیگیری‌های صورت گرفته سازمان استخدامی موافقت کرد تا حوزه فعالیت‌های قرآنی از تهران به سراسر کشور انتقال یابد و همه جا تشکیلات قرآنی داشته باشد بنابراین دولت در این زمینه قصوری نبوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه در خصوص مساله حج بیان کرد: وزیر حج عربستان با ارسال نامه ای به بنده دعوت کرد تا افرادی از ایران برای مذاکره در خصوص حج به این کشور سفر کنند در همین رابطه پنج نفر به سرپرستی آقای محمدی با لحاظ شرایطی که در چارچوب تاکیدات رهبر معظم انقلاب است با مسئولان حج عربستان مذاکره می‌کنند و اگر نتایج حاصل شود حج برقرار خواهد شد چراکه سیاست نظام برقراری حج است و در غیر این صورت عربستان مسئول «صد عن سبیل الله» خواهد بود.

وی در خصوص برنامه های فرهنگی کانون مساجد نیز گفت: ٢٣ هزار کانون مساجد در کشور با بودجه ٥٠٠ میلیارد ریالی تحت نظارت وزارت فرهنگ و راشاد اسلامی مدیریت و حمایت می شود که اقدام قابل توجهی است.

وی در خصوص فعالیت های صورت گرفته برای ساماندهی فضای مجازی گفت: از زمانی که حقیر مسئولیت برعهده گرفتم، بحث صیانت و پالایش فضای مجازی در شورای عالی فضای مجازی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با جدیت دنبال می شود. اکنون ١٦٠ هزار کانال فساد توسط کمیته منتخب دولت پالایش شده و در ماه گذشته تصویب شد تمام کانال های بالای پنج هزار نفر و بعد تمام کانال ها در سامانه ای مشخصات خود را ثبت کنند تا معین شود هر کسی در فضای مجازی چه کاری انجام می دهد و کسانی که ثبت نام نمی کنند و مسئولیت اجتماعی خود را بر عهده نمی گیرند به تدریج حذف خواهند شد.

صالحی‌امیری گفت: همچنین مقرر شد چند میلیون سیم کارتی که بدون هویت در دست مردم بود در روزهای آینده مسدود شود که این کار از انجام بسیاری از فسادها جلوگیری خواهد کرد.

وی بیان کرد: در دولت بنای صیانت فضای مجازی را داریم و تلاش می‌کنیم مشکلات در این قسمت و در زمینه ممیزی‌ها به حداقل برسد و تاکنون در این زمینه به نتایج خوبی دست یافته‌ایم.

آیت الله ناصر مکارم شیرازی نیز ضمن پاسخ گویی به سلام ریاست جمهوری که توسط وزیر ارشاد ابلاغ شد، افزود: توضیحات ارائه شده توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرامون فعالیت های صورت گرفته در حوزه فرهنگ موجب خوشبختی است؛ واقع مساله این است که نظام ما نظام جمهوری اسلامی است، اسلامیت آن وقتی درست می شود که مسائل دینی بر نظام حاکم باشد، غربی ها نظام دینی ندارند و فرهنگ آنها تضادی است بین فرهنگ دینی و لیبرالی، بنابراین باید مراقب بود نفوذ فرهنگ غربی غیر دینی در نظام ما نباشد.

وی بیان کرد: کار وزارت فرهنگ و ارشاد بسیار سخت و حساس است، توجه به حوزه کتاب، فیلم، فضای مجازی، برنامه‌های  قرآنی و مدیریت فرهنگی مساجد هر کدام سنگین و مسئولیت آفرین است.

وی ادامه داد: در مسائل فرهنگی بعضی‌ها می‌گویند در این زمان نمی‌توانیم خواسته‌های بعضی‌ها را عملی نکنیم و حد وسطی می‌گیریم میان اندیشه‌های مختلف تا همه را از خود راضی کنیم نباید فرهنگ و ارشاد سوپرمارکتی باشد که برای همه خورا ک دینی و غیردینی دارد، باید با ادبیات دوستانه افراد را به سمت ارزش‌های دینی هدایت کرد.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: از اصول و ارزش‌های دینی نباید خارج شد، الان فیلم‌ها نقش موثری دارند، صحنه‌هایی که به نمایش می‌گذارند ممکن است در جامعه طلاق و تجمل را زیاد کند یا افراد را به سمت ازدواج و زندگی ساده هدایت کند. 

وی ادامه داد: گاهی با نظارت مختصر مشکل حل می‌شود مانند فیلم های مرتبط با سیره و زندگانی ائمه معصومین (ع) که مشکل نمایش چهره آن بزرگواران با نشان دادن در هاله‌ای از نور حل می‌شود.

این مرجع تقلید گفت: کتاب‌ها هم برای هدایت بشر بسیار مهم است، گاهی اوقات افراد ناشایست کتابی می‌نویسند برای یک صفحه که در آن با ارزش‌های دینی مقابله می‌شود مانند کتابی در حوزه جامعه‌شناسی که در زمان طاغوت آموزش داده می‌شد و در صفحاتی از آن با دین و ارزش‌های دینی مقابله می‌کرد؛ بنابراین کنترل حوزه چاپ و نشر با وجود حجم بالای کتاب‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: فضای مجازی هم که مشکل عظیم و فضای فساد شده است، این که برخی از افراد گفتند ٥ یا ١٠ درصد آن دچار فساد شده، اشتباه است، فضاهایی مانند تلگرام و اینستگرام بیشتر باطل است، پالایش خوب است اما باید برای این برنامه‌ها جایگزین درست کرد تا افراد جامعه احتیاجی به  استفاده از این برنامه‌ها نداشته باشند.

وی ادامه داد: باید در برنامه‌ریزی‌های شبکه ملی فضای مجازی ویژگی‌های خوب برنامه‌های تلگرام و اینستگرام وجود داشته باشد تا افراد به سمت استفاده از آنها اشتیاق داشته باشند و این راه‌حلی است که کارشناسان این حوزه ارائه می‌دهند.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: فضای مجازی در درون خود مشکل سیاسی، اقتصادی، دینی و اهانت به مقدسات دارد و هم فساد اخلاقی ایجاد می‌کند، کارهای منسجم و گروهی باید در این زمینه انجام شود تا نتیجه مشورت‌ها و راهکارها منطقی و عملیاتی باشد.

وی افزود: دولت باید برای وزارت فرهنگ و ارشاد با توجه به مسئولیت‌های سخت آن بودجه خاصی درنظر بگیرد، نظارت بر فیلم‌ها، فضای مجازی، کتاب و دیگر بخش‌های فرهنگی هزینه‌های سنگین دارد.

سیدرضا صالحی‌امیری همچنین در دیدار با آیت‌الله جوادی‌آملی از مراجع تقلید ضمن ابلاغ سفر ریاست جمهوری به این مرجع تقلید و تسلیت رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: سیاست متولیان قرآنی کشور این است که حوزه‌های پراکنده ای که در امر فعالیت‌های قرآنی مشغول هستند با لحاظ نظرات کارشناسی و پرهیز از دولتی شدن، ساماندهی شود.

وی بیان کرد: در مسیر انجام فعالیت های قرآنی از رهنمودهای حضرتعالی که عمر شریف خود را صرف تبیین و گسترش معارف قرآنی کردید استفاده خواهیم کرد.

وی در ادامه با اشاره به تلاش‌های فراوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای گسترش امر کتابخوانی در کشور گفت: با وجود حجم بسیار بالای کتابهای پذیرش شده، دقت و توجه خاصی در زمینه نظارت بر آنها انجام می‌شود تا ممیزی‌ها با کمترین مشکل صورت پذیرد.

صالحی امیری با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در حوزه مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز مطبوعات و رسانه‌های ما با انسجامی درونی مورد نظارت و توجه قرار می‌گیرند و در این زمینه کمترین مشکل را داریم.

وی اضافه کرد: براساس سیاست‌های فرهنگی دولت تدبیر و امید جلب رضایت مراجع تقلید و وحدت و انسجام در این حوزه با جدیت دنبال می‌شود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌داند برای توسعه علوم فرهنگی و قرآنی در جامعه استفاده از نظرات مراجع و حوزه‌های علمیه از اهمیت خاصی برخوردار است و در همین رابطه تلاش می‌کنیم ارتباط خود را با بیوت مراجع تقلید گسترش دهیم.

وی با اشاره به اینکه سیاست نظام، برقراری حج و زیارت خانه خداست؛ گفت: در صورت پذیرش شرایط جمهوری اسلامی اعزام حجاج برای انجام مناسک حج در سال آینده انجام می‌شود.

صالحی امیری بیان کرد: امروز کانون‌های فرهنگی مساجد که تعداد آنها به ٢٣ هزار کانون می رسد دو میلیون جوان را به سمت مساجد بازگردانده و باعث آشتی آنها با مسجد و منبر شده است.

وی ادامه داد: حضور جوانان در مساجد آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد و به همین دلیل ما مشتاقانه به دنبال ایجاد آشتی میان جوانان با مساجد هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که دولت طرح های مناسبی برای پالایش، صیانت و سالم‌سازی فضای مجازی از فسادها تدوین کرده است؛ گفت: با مشخص شدن هویت افراد در فضای مجازی و نحوه فعالیت آنها می توان در راستای سالم‌سازی و امن شدن فضای مجازی گام برداشت و در همین رابطه نظر حضرتعالی در خصوص اینکه فضای مجازی را فضای حقیقی می‌دانید مورد توجه قرار گرفته است.

او هدف از حضور در بیت این مرجع تقلید را کسب رهنمودهای آیت الله جوادی آملی دانست و افزود: شما سرمایه ملت و دولت ما هستید و دولتمردان جمهوری اسلامی نسبت به وجود حضرتعالی علاقه قلبی دارند.

آیت‌الله حسین نوری‌همدانی نیز در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاری کنسرت را مورد اشاره قرار داد و گفت: اسلام با شادی مخالف نیست، ولی این شادی باید مطابق با فرهنگ اسلامی باشد.

وی افزود: یکی از راه‌های ایجاد شادی در کشور ایجاد اشتغال برای جوانان است. اسلام با هنر هماهنگ است و باید حقایق اسلام با هنر معرفی شود.

آیت‌الله نوری‌همدانی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دارای گسترده‌ترین وظایف در بین وزارتخانه‌های کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: فضای مجازی، حوزه فیلم و مطبوعات و نشریات فضای گسترده‌ای است که کار بسیاری می‌طلبد.

وی هم چنین ارتباط دولت با حوزه علمیه را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: روحانیت در ارشاد و راهنمایی دولت کوتاهی نمی‌کند ولی باید دولت نیز سخن روحانیان را عملی کند.

وی در ادامه، سود دیرکرد وام‌های بانکی را ربا و حرام اعلام کرد و افزود: انتظار این است که با توجه به فتوای صریح مراجع در حرام بودن سود دیرکرد وام، دولت نسبت به این موضوع اقدام عملی نشان دهد.

آیت الله نوری‌همدانی ادامه داد: ربا مخرب اقتصاد است و اسلام با پول درآوردن با پول مخالف است، بلکه راه صحیح کسب پول با کار است.

سیدرضا صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این دیدار  با بیان اینکه حضور مسئولان دولت در بیوت مراجع برای کسب راهنمایی است؛ گفت: در حوزه رسانه و مطبوعات شاهد شرایط خوب و به نسبت ایده‌آلی هستیم.

وی ادامه داد: در دولت دو حوزه امور مساجد و حوزه قرآن و عترت مورد توجه ویژه قرارگرفته و توجه به این حوزه بیشتر از گذشته خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نامه وزیر حج عربستان اظهار کرد: تیم پنج نفره ای به عربستان اعزام و شرایط هفتگانه ایران مبنی بر حفظ عزت و کرامت حجاج ایرانی و حقوق شهدای منا اعلام شده است.

صالحی امیری ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران تمایل به برقراری سفر حج دارد ولی این امر بستگی به موافقت عربستان با شرایط ایران است.

وی همچنین گفت: انگیزه و باور قلبی ما حرکت در مسیر انقلاب، اسلام و رهبری معظم است.

در این دیدار لوحی منقش به اشعار سروده شده آیت الله نوری همدانی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اهدا شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز