خبرگزاری کار ایران

هوشنگ مرادی‌کرمانی:

سوال کردن ذهن را به حرکت درمی‌آورد/ در خراب کردن عنوان‌ها خلاق شده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۴۴۹۶۱۰

هوشنگ مرادی‌کرمانی در نشست نویسندگی خلاق تاکید کرد: خلاقیت را نمی‌توان آموزش داد

به گزارش ایلنا، نشست نویسندگی خلاق چهارشنبه شب، ۲۹ دی ماه با حضور هوشنگ مرادی کرمانی در شهرکتاب مرکزی برگزار شد.

مرادی کرمانی در پاسخ به این سوال که چرا نوجوانان کمتر می‌نویسند یا تمایل به نوشتن ندارد، گفت: به نظر می‌رسد خلاقیت، دغدغه بسیاری از ما تبدیل شده است و گویی، همه مادران آمپول خلاقیت تزریق کرده‌اند و انتظار دارند بچه خلاق به دنیا بیاورند.

وی افزود: همین مساله هم باعث شده که بسیاری، برای کلاس‌های آموزشی یا کارهای معمولی دیگر، عناوین عجیب و غریب در نظر بگیرند. مثلا می‌گویند فیلم‌نامه‌نویسی با تمرکز بر پایان و شروع فیلم. یعنی با وسط فیلم‌نامه کاری ندارند. به این ترتیب است که در خراب کردن عنوان‌ها خلاق شده‌ایم!

نویسنده کتاب پلو خورش اضافه کرد: به عقیده من خلاقیت یک توانایی فوری و آنی است که نمی‌توان آن را آموزش داد و افراد باید در شرایط قرار بگیرند تا خلاقیت‌شان بروز و ظهور پیدا کند. به عنوان مثال، هیچکاک در یکی از فیلم‌هایش می‌خواست از زنی بازی بگیرد که بسیار زیبا بود اما چیزی از هنر و بازیگری نمی‌دانست. قرار بود خانم هنرپیشه وارد یک اتاق شود و تعجب کند و او همین کار را هم نمی‌توانست انجام دهد. بنابراین بعد از ۲۰ بار برداشت، هیچکاک لخت شد و بالای یک چهارپایه رفت و وقتی هنرپیشه دوباره وارد اتاق شد، به شدت تعجب کرد. به این ترتیب، هیچکاک با استفاده از خلاقیتش به هدف رسید؛ چیزی که نمی‌توان به کسی آموزش داد.

وی همچنین گفت: از طرف دیگر، خلاقیت زمانی بروز پیدا می‌کند که شروع می‌کنیم به پاسخ دادن. یعنی جواب دادن است که خلاقیت را تقویت می‌کند چون یک سوال، هزاران جواب می‌تواند داشته باشد. به خصوص که بچه‌ها ذهن سیال دارند و خیلی خلاقانه پاسخ می‌دهند و متاسفانه به مرور زمان، به بچه‌ها یاد می‌دهیم که هر حرفی را نزنند، خودشان را سانسور کنند یعنی اساسا سرکوب می‌شوند.

مراد‌ی‌کرمانی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: در مجموع سوال کردن است که ذهن را به حرکت در می‌آورد و باعث می‌شود ما به کنه مساله‌ای پی ببریم. این مساله درباره بچه‌ها عمیق‌تر است چون بچه‌ها برای سوال‌هایی که از آنها پرسیده می‌شود، جواب‌های بسیار زیادی دارند. به قول یکی از دوستانم کنجکاوی است که از ما انسان‌های خلاق می‌سازد و انسان تا زمانی زنده و پویاست که در ذهنش سوال داشته باشد.

وی همچنین گفت: سابقا وقتی دخترها یا پسرها می‌خواستند به همدیگر ابراز علاقه کنند، با نامه نوشتن این کار را می‌کردند و برای نوشتن هم مجبور بودند که کتاب بخوانند. بنابراین بیشتر از حالا با کتاب و ادبیات سر و کار داشتند یعنی نوشتن برایشان یک ضرورت بود؛ اما حالا همه به سمت عکس و تصویر و ابزارهای دیداری رفته‌اند بنابراین در همه جزئیات زندگی‌شان، کمتر می‌نویسند مگر اینکه اصولا آدم کتابخوانی باشند.

هوشنگ مرادی کرمانی در ادامه این نشست، داستانی از کتاب پلو خورش را خواند، حضار نیز سوالاتی را در زمینه نویسندگی، خلاقیت و تربیت مطرح کردند و در نهایت جشن امضای کتاب نیز برگزار شد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز