خبرگزاری کار ایران

واکنش اتحادیه ناشران به حواشی انتخاب معاون اجرایی نمایشگاه کتاب

asdasd
کد خبر : ۴۴۹۰۱۹

سیدعباس حسینی‌نیک (بازرس قانونی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران) توضیحاتی را درباره معرفی معاونت اجرایی سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران ارائه کرد.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، سید عباس حسینی‌نیک (بازرس قانونی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و مدیر مسئول انتشارات حقوقی مجد) در پاسخ به حواشی به وجود آمده درباره معرفی معاونت اجرایی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که در این دوره برای اولین بار به تشکل‌های نشر واسپاری شده، توضیحاتی را در اختبار خبرگزاری کار ایران (ایلنا) قرار داده است

 متن کامل این توضیحات  بدین شرح است:

اینجانب از طرف هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به عنوان یکی از سه نفر نماینده منتخب اتحادیه در شورای مشترک صنفی برای برگزاری سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، در همه جلسات پنجگانه مشترک به استثناء جلسه آخر که تصمیمات غیرقانونی گرفته شده، حضور داشتم.

ابتدا لازم است نگاهی به سوابق این موضوع داشته باشم. طی دو سال گذشته ، شورای تشکل های نشر با محوریت اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و مشارکت  شرکت تعاونی آشنا، شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران، انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان، انجمن فرهنگی ناشران آموزشی و مجمع ناشران انقلاب اسلامی مسئولیت برنامه ریزی و اجرای نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را بر عهده داشته است. البته در هردو سال، قرارداد برگزاری نمایشگاه توسط اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امضا شده و این امر مورد موافقت همه تشکل های نشر بوده است.

امسال آغاز مباحث مربوط به نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با طرح موضوع واسپاری کلیه امور صنفی از جمله واسپاری موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران همراه بوده است. متأسفانه این موضوع موجب اختلافات زیادی در حوزه نشر شده و به نظر می رسد منشأ بخشی از این اختلافات لزوماً در درون صنف نباشد.

یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت تعاونی آشنا طرحی را به شورای تشکل های نشر ارائه داده و اکثریت شورای تشکلها نیز با آن موافقت کرده است. خلاصه آن طرح این بوده که مدیریت و برنامه ریزی و اجرای سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به دو تشکل (اتحادیه ناشران و شرکت تعاونی آشنا ) محول و مقرر گردیده که توسط شورایی مشترک شامل هفت عضو، سه عضو از هر طرف و نفر هفتم مرضی الطرفین، اداره خواهد شد.

بعد از  چهار جلسه گفتگو بین اعضای هیئت مدیره ی هر دو طرف ، مقدمات تصمیم گیری و همکاری فراهم گردید.

صبح روز چهارشنبه 1395/10/22 جلسه هیئت مدیره اتحادیه برگزار شد و سه نماینده با اکثریت آراء اعضای هیئت مدیره انتخاب گردیدند. آقایان محمود آموزگار (رئیس هیئت مدیره)، یحیی دهقانی (عضو هیئت مدیره ) و سید عباس حسینی نیک (بازرس قانونی اتحادیه ). هیئت مدیره اتحادیه برای انتخاب این افراد دلایلی داشت که مهمترین آن تخصص این افراد و فعالیت حرفه ای در حوزه نشر بود. در ادامه این جلسه، موضوع انتخاب نفر هفتم مرضی الطرفین (پیشنهاد اتحادیه) و معاون اجرایی نمایشگاه مطرح شد و با اینکه اکثریت اعضای هیئت مدیره موافق انتخاب این افراد بودند، با درخواست رئیس هیئت مدیره اتحادیه برای استمهال و تعویق جلسه برای روز شنبه 95/10/22 موافقت کردند.

بعدازظهر روز چهارشنبه 95/10/22 ، جلسه مشترک با آشنا برگزار شد و نمایندگان طرفین معرفی گردیدند و تصمیم اتحادیه برای انتخاب نفر هفتم و معاون اجرایی در روز شنبه، به دوستان تعاونی آشنا اعلام گردید. البته در صورتجلسه به موکول شدن انتخاب آن دو نفر به هیئت شش نفره (هر طرف سه نفر) اشاره گردیده که اگرچه خلاف مصوبه اتحادیه بوده لیکن به دلیل اینکه امضا کرده بودیم پذیرفتیم. بدیهی است که سه نفر نماینده هر طرف، مصوبات تشکیلات خود را ابلاغ خواهند کرد ولی در هرحال این موضوع موجب اختلاف نیست. نکته آخر هم آنکه همه اعضای حاضر با پیشنهاد تشکیل دبیرخانه و برگزاری جلسات در اتحادیه موافقت کردند.

گام هایی که ما را به نقطه امروز رسانده ، این گونه برداشته شد:

گام اول: روز شنبه رئیس هیئت مدیره اتحادیه برخلاف مصوبه روز چهارشنبه، حاضر به برگزاری جلسه هیئت مدیره نشد و عملاً برگزاری آن جلسه به روز یکشنبه موکول گردید.

گام دوم: مدیر عامل محترم تعاونی آشنا تأکید و اصرار داشتند که حتماً و الا و لابد باید همین روز شنبه ، جلسه مشترک برگزار شده و افراد مورد نظر انتخاب شوند.

گام سوم: بر خلاف مصوبه جلسه مشترک که قرار شد دبیرخانه و محل تشکیل جلسات شورا در اتحادیه باشد و طبعاً باید دعوت از طرف اتحادیه صورت گیرد، مدیر عامل محترم آشنا مدعی است که ایشان اقدام به دعوت آن هم از طریق پیامک تلفن همراه کرده است.

گام چهارم: جلسه مورد نظر دوستان، در ساعت 2 تا 4 بعدازظهر با حضور سه تن از نمایندگان منتخب آشنا و آقای آموزگار در محل اتحادیه برگزار گردیده و در حالی که اکثریت نمایندگان اتحادیه حضور نداشتند، آقای داودی پور (یکی از اعضای هیئت مدیره تعاونی آشنا)  به عنوان نفر هفتم و مرضی الطرفین (بدون حضور اکثریت نمایندگان یک طرف) انتخاب گردید.

این اقدام دقیقاً بر خلاف مصوبه جلسه مشترک بوده که اخذ تصمیم را منوط به حضور شش نفر کرده است.

گام پنجم: مصوبه جلسه ای که تا ساعت 4 بعدازظهر شنبه طول کشیده، در کمتر از سه ساعت تبدیل به حکم رسمی معاونت امور فرهنگی شده و در یکی از رسانه‌ها منتشر شده است.

چرا؟ چه مسئله مهمی بوده که این چنین شتابان؟ نمایشگاهی که چهار ماه دیگر می خواهد برگزار شود و هنوز هیچ اقدامی برای برگزاری آن انجام نشده، چه نیازی به این عجله است؟ آن هم عجله برای حذف اتحادیه به عنوان بزرگترین نهاد صنفی در حوزه نشر ؟!

مسئولان محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای حاضر در جلسه اخیر مشترک اعلام فرمایند که از روز شنبه تاکنون برای برگزاری نمایشگاه چه اقدام مهمی انجام داده‌اند که لااقل بتوان آن عجله را توجیه کرد؟

بنا بر این دلایلی که بیان گردید، اینجانب و جناب آقای مهندس دهقانی به این نتیجه رسیدیم که حضور ما برای تبیین و تأمین منافع صنف نشر بدون فایده بوده و تلاش زیادی صورت گرفته تا نادیده انگاشته شود. به تبع استعفای ما، هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نیز طی نامه ای انصراف خود را از حضور در شورای مشترک برای برگزاری سی امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز