خبرگزاری کار ایران

آغداشلو در نشست خبری دوسالانه دامون‌فر مطرح کرد؛

جوانان هنرمند امروز به استقلال رسیده‌اند

asdasd
کد خبر : ۴۴۸۵۲۱

نشست خبری ششمین دوسالانه دامون‌فر صبح امروز دوشنبه ۲۷ دیماه با حضور آیدن آغداشلو و سیف‌الله پویاراد در موسسه هنرهای معاصر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیف‌الله پویاراد در ابتدای این نشست با بیان اینکه  حضور مستمر آیدین آغداشلو در دوسالانه دامون‌فر و حمایت‌های و تشویق‌‌های او ما را در ادامه راه جشنواره دوسالانه دامون‌فر مصمم‌تر کرد، اظهارکرد: شیوه برگزاری دوسالانه دامون‌فر به این ترتیب است که یک سال بی‌ینال و در سال بعد یادمان آن را برگزار می‌کنیم.

او با اشاره به شروع دوسالانه دامون‌فر در سال ۸۵ گفت: تاکنون ۱۲ هزار جوان از طریق جشنواره دامون‌فر معرفی کردیم در ششمین دوره جشنواره نیز ۳۰۵۰ اثر از ۱۳۴۵ هنرمند روی cd دریافت کردیم که از میان این آثار توسط هیات انتخابی متشکل از معصومه مظفری، گلناز فتحی و پویا آریان‌پور ۱۳۰۰ برگزیده و برای گالری پردیس ملت ارسال شد و از میان این آثار ۱۲۱ اثر از ۹۲ هنرمند انتخاب شد و در گالری پردیس ملت به نمایش درآمد.

مدیر دوسالانه دامون‌فر افزود: هیات انتخابی متشکل از فرح اصولی، معصومه مظفری و کامران بهنامی از میان این آثار برگزیده‌ها را انتخاب می‌کنند همچنین از طبق سنت هر دوساله این بی‌ینال از اساتید حوزه تجسمی تجلیل می‌کنیم. در طول این پنج دوره نیز از آیدین آغداشلو، احمد اسفندیاری، مرحوم پرویز کلانتری، لیلی گلستان و علیرضا سمیع‌آذر تجلیل شده است و در این دوره نیز از محمدابراهیم جعفری تقدیر می‌شود.

پویاراد با درخواست از بخش‌خصوصی عنوان کرد: من به عنوان یک عضو فعال در بخش‌خصوصی از فعالان این بخش خواهش می‌کنم برای حمایت از هنر آستین بالا زده و جشنواره‌هایی را در این زمینه برگزار کنند در کشورهای پیشرفته نیز بخش‌خصوصی برگزار کننده جشنواره‌های مختلفی است مانند جشنواره ونیز و دولت‌ها کمتر در این زمینه وارد می‌شوند البته دولت زمینه‌‌هایی برای تشویق بخش خصوصی ایجاد می‌کند.

او در پایان گفت: براساس سنت جشنواره دامون‌فر آثار منتخب خریداری می‌شود هدف ما حمایت از هنرمندان است و اگر هنرمندی به ما مراجعه کند جواب رد به او داده نمی‌شود.

در ادامه آیدن آغداشلو عضو هیات داوران دوسالانه دامون‌فر با بیان اینکه این فرصت را داشتم که در سه دوره این جشنواره حضور داشته باشم،‌ گفت: معتقدم نه تنها این جشنواره بلکه هر مناسبتی که به تقویت هنر بیانجامد کار شریفی است و در هر سطحی که برگزار شود درست است چراکه مسئله اصلی جاانداختن هنر در ذهن مردم است. مردمی که سال‌هاست به دلیل برخی مسائل از فرهنگ و هنر فاصله‌ گرفته‌اند و توجه کمتری به آن دارند.

او با اشاره به تکامل جشنواره دامون‌فر در طول این شش دوره ادامه داد: این جشنواره در طول زمان کامل‌تر شد و امکانات بهتری فراهم آمد. این دوسالانه در ابتدا محدود و مردد بود و نتیجه‌ای برای آن مشخص نمی‌شد اما امروز درختی کاشته شده که در حال ثمره دادن است و در طول این زمان شاهد بودیم که نقاشانی که امروز از بزرگان این عرصه هستند از این جشنواره معرفی شده‌اند.

این هنرمند با بیان اینکه وقتی هنر معاصر در این شروع شد او ۴ ساله بوده، گفت: من با جریان هنر معاصر بزرگ شدم و از آن مطلع هستم افرادی بودند که در دهه سی و چهل حضور داشتند اما امروز نسل جوان سهم خود را از جامعه هنر می‌خواهد ادا کردن این سهم وظیفه خطیری است که باید از همین‌ راه‌ها کشف و معرفی شود البته ادامه راه با خود هنرمند است.

آغداشلو تصریح کرد: این جشنواره نیز کار خود را انجام داده و از نقاشانی که در متن هنر ایران قراردارند از این جشنواره جایزه گرفته‌اند و این برای من جای شگفتی داشت. تصور اینکه برای آینده به درستی برنامه‌ریزی می‌شود خیلی خوب است. ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که هنر آیینه‌دار زمانش است و در طول زمان دیدگاه‌ها متفاوت شده بنابراین این تفاوت دیدگاه‌ها و آیینه‌داری هنر چه به عمد و چه به غیر عمد در این جشنواره مشخص شده است.

او با بیان اینکه در آثاری که ارائه شده تفاوت بسیاری دیده می‌شد،‌ خاطرنشان کرد: در همین جشنواره امسال نمونه‌های بسیاری را دیدم که خیلی شبیه هم نبودند کارهایی که در برخی از آن‌ها جستجو دیده می‌شد و مهارت فنی را به نمایش گذاشته بودند برخی از این آثار همسو با هنر امروز جهان بود.

عضو هیات داوران دوسالانه دامون‌فر اضافه کرد: نگرش جریان جوان هنر معاصر پر از امید است و جریان سیالی است که هر کدام از این آثار به مثابه ابزاری از موضع هنرمندان است و این گوناگونی شگفت‌انگیز است این جوانان از طبقه و فرهنگ خود حرف زده‌اند و اولین عنصر تکان‌دهنده در این آثار تفاوت دیدگاه‌ها، جهان‌بینی و مهارت‌هایی است که در آثار این افراد دیده می‌شود.

آغداشلو با بیان اینکه انتخاب شدن خیلی مهم نیست، افزود: همه این هنرمندان دوست‌داشتنی و شریف هستند و آینده کاری خود را در حرفه‌ای انتخاب کردند که اجر و مزدی ندارد و برای رسیدن به نتیجه صبوری می‌طلبد و ممکن است این صبر گاهی اوقات سالها و تمام عمر هنرمند زمان ببرد این خاصیت هنرمند است اما مهمترین مسئله این است که بازتاب اثر هنری در جامعه چگونه است.

او درباره تاثیر اساتید در آثار هنرمندان شرکت‌کننده در دوسالانه دامون‌فر گفت: در طول این چند سال یک تغییر مثبت را شاهد بودیم در طول سال‌های گذشته بسیار راحت می‌شد گفت هر یک از این افراد شاگرد چه کسی هستند چراکه تاثیر استاد در کارشان دیده می‌شد اما در این مقطع اتفاق خوبی افتاده است و نمی‌توان به راحتی گفت اثر یک هنرمند ۲۵ ساله تحت تاثیر کدام استاد بوده است در حقیقت تاثیر اساتید در آثار محو و گم است.

این هنرمند با تاکید براینکه استقلال جوانان بیشتر شده است،‌ بیان کرد: این استقلال باعث دلگرمی است این روزها آموزش از چند طریق تامین می‌شود دانشگاه، کلاس خصوصی و اینترنت که تاثیرهای حادث می‌شود می‌توان گفت این روزها تاثیر دانشگاه در آثار جوانان کمتر دیده می‌شود و تاثیر اساتید کلاس‌های هنری آزاد بیشتر دیده می‌شود اما مهمترین نکته این است که با دسترسی اینترنت و رسانه‌های این چنینی میدان گسترده‌تری در اختیار هنرمندان قرار گرفته است و این میدان گسترده تاثیرات را خیلی کمتر کرده و هنرمندان را به سمت استقلال سوق می‌دهد.

او در پایان گفت: هنرمندان در آثارشان خطر را پذیرفته‌اند که شاید مورد رضایت استاد هم نباشد و این جنبه مثبت این دوسالانه است و این استقلال را باید به فال نیک گرفت و البته باید بررسی کرد که این استقلال براساس چه اتفاق اجتماعی صورت گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز