خبرگزاری کار ایران

در برج آزادی اتفاق افتاد؛

هیج زن ایرانی روسیاه نیست/اجرای ترانه‌های قشقایی و گیلکی

دومین شب از سی و دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با دو اجرای نواحی و یک موسیقی تلفیقی در برج آزادی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در دومین شب از سی و دومین جشنواره موسیقی فجرگروه دیلمون در ساعت ۱۸:۳۰ در برج آزادی روی صحنه رفت.

محمود فرضی نژاد (سرپرست این گروه) با بیان اینکه در این اجرا از بلندای گیلان سخن می‌گویند، گفت: ما در اجرای امشب از پژواک‌گاه تاریخ، افسانه‌ها و اسطوره‌ها سخن می‌گوییم. ما از نواهای کوهستان شروع می‌کنیم، به طرف کوهپایه و موسیقی چاربه‌داری می‌رویم سپس به موسیقی جلگه و نغمه‌های شالیزار می‌رسیم و دوباره به کوهستان و دیلمون برمی‌گردیم.

ترانه‌‌های رعنا، آه بگو، کونسکله و ... در این اجرا خوانده شد. سرپرست گروه دیلمون از این ترانه‌ها به عنوان برند موسیقی گیلان یاد کرد.

 ترانه‌های رعنا، آه بگو، کونسکله ازجمله ترانه‌هایی بودند که اجرا شدند و فرضی نژاد از آنها به عنوان برند موسیقی گیلان یاد کرد که هر جا می‌روند آن را اجرا می‌کنند.

فرضی‌نژاد با توضیح درباره شعر معروف «رعنا» گفت: رعنا در دوران مرد سالاری که زن جایگاهی نداشت زندگی می‌کرد. رعنا در واقع یک داستان زنی است که از ازدواج با خان‌زاده سر باز زده و فرار می‌کند و در پایان هم خودکشی می‌کند. این شعر از زبان رعنا نیست و در حقیقت هیچ زن ایرانی روسیاه نیست.

او درباره ترانه‌های آه‌ بگو و کونسکله نیز توضیحاتی را داد.

پیمان بزرگ‌نیا (مسوول انتخاب گروه‌های موسیقی نواحی) در این دوره از جشنواره با بیان اینکه بیشتر استادان موسیقی نواحی در گیلان از دنیا رفته‌اند؛ گفت: در این دوره از جشنواره از یکی از  پیشکسوتان هر گروه تقدیر می‌کنیم و در این گروه نیز از رضا فکوری به عنوان پیشکسوت ساز کمانچه تقدیر می‌کنیم.

در این اجرا آرش عشقی، سبحان سرابی، توماج مصفا، حدیث نیک رو، سمیرا واحد، رضا فکوری، علی اطهری، نوید لاهیجی و غلامی پور گروه دیلمان را همراهی می‌کردند.

photo_2017-01-15_01-02-22

در ادامه و پس از اجرا گروه دیلمون؛ گروه حاوا اجرای خود را در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه برد.

دامون شش‌بلوکی، پژوهشگر و عضو گروه موسیقی «حاوا»، پیش از اجرا گفته بود؛ طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته، گروه موسیقی «حاوا» به سرپرستی مادرم پروین بهمنی با تأکید بر اجرای قطعاتی منتخب از موسیقی قشقایی در جشنواره حضور پیدا خواهد کرد و تمام تلاش‌مان را انجام داده‌ایم تا بهترین نوازندگان منطقه‌ی قشقایی در تازه‌ترین اجرای گروه «حاوا» در جشنواره حضور داشته باشد.

photo_2017-01-15_01-01-20

در ادامه اجراهای امشب و در ساعت ۲۱:۳۰ گروه تلفیقی میلاد درخشانی روی صحنه رفت.

در اجرای امشب که همزمان با تولید میلاد درخشانی نیز بود قطعه «دیوار» اجرا شد.

درخشانی در ابتدای اجرایش نیز گفت: اتفاقی از این بهتر نمی‌تواند باشد که شب تولد با اجرایم یکی شده است.

کد خبر : ۴۴۷۹۸۱