خبرگزاری کار ایران

سیدعباس صالحی:

دولت بعدی به واسپاری‌های تشکل‌ها پایبند خواهد بود/ برای حفظ واسپاری‌ها فرهنگ‌سازی شده

معاون فرهنگی وزیر ارشاد تاکید کرد: مسیری طی کردیم که هم قوانین مورد نیاز در نظر گرفته شود و هم با فرهنگ سازی شرایط واسپاری را تثبیت کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدعباس صالحی در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران با اشاره به نقش فروشگاه‌های شهر کتاب در عرضه کالاهای فرهنگی در سراسر کشور گفت: می‌توان مصرف کتاب در تهران و حتی کشور را به قبل و بعد از راه‌اندازی فروشگاه‌های شهر کتاب تقسیم کرد. 

وی ادامه داد: در واقع فروشگاه‌های شهر کتاب از نظر تعداد و گستره فضایی از بزرگ‌ترین شبکه‌های توزیع و عرضه کتاب و محصولات فرهنگی کشور هستند. البته بودند ناشرانی که چندین و چند شعبه را با تلاش و همت به بار رسانده‌اند اما فعالیت در این گستره عظیم شهری و با این تعداد شعبه واقعا تجربه قابل تاملی است. 

معاون فرهنگی وزارت ارشاد ادامه داد: نکته مهم دیگر درباره موسسه فرهنگی شهر کتاب تلاش برای پویایی و متوقف نشدن در ایده‌ها و برنامه‌های اولیه است. هر ایده‌ای باید مدام به بازسازی و نوسازی فکر کند تا کارآمدی خود را حفظ کند و شهر کتاب چنین ایده‌ای بوده و هست. همچنین نوع نگرش مسئولان شهر کتاب در نحوه عرضه کالاهای فرهنگی که صرفا دید تجاری و اقتصادی ندارند و فروش کتاب را در قالب یک تفرج‌گاه فرهنگی در اختیار شهروندان قرار می‌دهد نیز بسیار جالب توجه است. در دنیای امروز عرضه محصولات فرهنگی در بسته بندی‌های جذاب و پر کشش عامل موفقیت در جلب توجه برای خرید آن‌ها است. البته کالا‌ها و برنامه‌های فرهنگی خوب هم باید مثل هر کالا و خدمات دیگری در بسته بندی‌های با کیفیت عرضه شوند. 

او همچنین تاکید کرد: ارتباط شهر کتاب با دیگر شبکه‌ها و موسسات فرهنگی و همین‌طور کتابفروشی‌های شهرستان نیز بسیار مهم است. کتابفروشی‌ها در شهرستان‌ها بسیار علاقه‌مند هستند تا با شهر کتاب ارتباط بگیرند و این فضای ارتباطی فرا تهرانی تاثیرگذار خواهد بود. 

معاون فرهنگی وزیر ارشاد سپس در پاسخ به سوالاتی درباره نحوه افزایش واسپاری‌های امور اجرایی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به تشکل‌های نشر اظهار داشت: دولت یازدهم تاکنون تجربه برگزاری سه دوره از نمایشگاه کتاب تهران را دارد و مسئله واسپاری برگزاری نمایشگاه کتاب تهران و اصلاحاتی در روند اجرایی جزو برنامه‌ها بوده است. 

وی متذکر شد: دوره اول به دلیل آغاز کار تنها اصلاحاتی محدود انجام شد اما از تجربه دومین برگزاری نمایشگاه کتاب واسپاری‌ها به صورت جدی دنبال شد و در سال سوم نیز ادامه یافت. عملا از سال ۹۴ تشکل‌های نشر یا نماینده‌ای از آن‌ها به شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه راه یافتند. عملا هفت تشکل نشر با محوریت اتحادیه ناشران و کتابفروشان در روند گفت‌وگوهای مرتبط با واسپاری‌ها حضور داشتند. نهایتا هم سال ۹۴ تشکل‌های نشر ۳ کمیته از کمیته‌های اجرایی و سال ۹۵ تشکل‌های نشر ۵ کمیته اجرایی نمایشگاه کتاب را در دست گرفتند. البته سال ۹۵ نمایندگان صنف نشر که سال گذشته به صورت انتصابی مسئولیت به آن‌ها محول شده بود این بار به صورت انتخابی برای انجام وظیفه معرفی شدند. 

صالحی افزود: برای سال ۹۶ هم سعی کردیم برای روند واسپاری‌ها به الگویی نهایی و تثبیت شده برسیم. برای این منظور نیز کارگروهی متشکل از نمایندگان تشکل‌های نشر و معاونت انتخاب شدند. حاصل بحث‌ها و مشورت‌ها هم این بود که از سه رأس اصلی برگزاری نمایشگاه کتاب یعنی رئیس، قائم‌مقام و معاونت اجرایی یک مورد آخر از تشکل‌های نشر انتخاب شود. سمت معاونت اجرایی در دو سال اخیر همچنان در اختیار وزارت ارشاد و موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران بود که برای سال ۹۶ از میان تشکل‌های نشر این مسئولیت را بر عهده می‌گیرند. در همین راستا دو تشکل نشر اتحادیه ناشران و اتحادیه تعاونی ناشران کشور (آشنا) برای تمرکز در تصمیم گیری‌ها به عنوان نماینده تشکل‌ها معرفی شدند. مطمئناً با این شیوه روند اجرایی و تصمیم گیری‌ها با سرعت بیشتری دنبال می‌شود. 

این مدیر فرهنگی تاکید کرد: نهایتا هم کارگروه واسپاری‌ها و شورای سیاست‌گذاری تصمیم گرفتند شرایط تفویض ۷ کمیته از ۸ کمینه را به تشکل‌های نشر مهیا کنند. البته قبول مسئولیت این ۷ کمیته با خود تشکل‌هاست تا بنا بر امکانات و ظرفیت‌ها اعلام کنند چند کمیته را می‌توانند در روند واسپاری‌ها در اختیار بگیرند. با معرفی معاون اجرایی و مدیران کمیته‌ها تا یک هفته تا ۱۰ روز آینده این موارد روشن خواهد شد. 

او همچنین درباره ثبات نهایی مسیر واسپاری‌ها آن‌هم با توجه به پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده یادآور شد: سعی شده تا با برنامه‌های گام به گام و تدریجی این واسپاری‌ها پیش برود و طی این سه سال به یک مدل‌سازی مشخص درباره واسپاری‌ها برسیم. با نهایی شدن این مدل بعد از معرفی مدیران کمیته‌ها و معاونت اجرایی نمایشگاه با قطعیت بیشتری می‌توان صحبت کرد. مدل را هم کارگروه واسپاری‌ها تا پایان بهمن‌ماه و شورای سیاست‌گذاری تا پایان اسفند بعد از بررسی و ارزیابی تأیید خواهند کرد. 

وی یادآور شد: تمامی برنامه‌ریزی‌های نمایشگاه که در این چند سال به آن‌ها رسیده‌ایم از جمله بورسیه نمایشگاه کتاب، مهمانان خارجی و شهر مه‌مان و... همچنان پا بر جا خواهند بود. قرارداد و تفاهم‌نامه با شهرداری درباره مکان نمایشگاه و شهر آفتاب نیز به اعتبار امضای دو طرف تا سال ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت. البته شهرداری سال ۹۵ به دلیل اینکه آغار به کار شهرآفتاب با نمایشگاه کتاب تهران بود اقداماتی فرا‌تر از تعهد قرار داد را نیز در دست گرفت. وزیر ارشاد نیز در نامه‌ای به قالیباف پیگیر نیازهای نمایشگاه در شهرآفتاب شدند. نامه مذکور هم از طرف آقای قالیباف به مراجع ذی‌ربط ارجاع شده است. 

معاون فرهنگی وزیر ارشاد اضافه کرد: اساسا یک مسئله مهم برای وزارت ارشاد و معاونت در جریان واسپاری‌ها تثبیت آن برای سال‌های آینده بود. یکی از دلایل پیش‌برد تدریجی و گام به گام واسپاری‌ها هم این مسئله بود که روندی کامل را طی کند و هم با فرهنگ‌سازی درباره آن به تثبیت واسپاری‌ها کمک شود و به نوعی احتمال تغییر در روند مذکور به حدالاقل برسد. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: واضح است با بخش نامه صرف نمی‌توان به حفظ واسپاری‌ها اصرار کرد چراکه با بخش نامه‌ای دیگر منتفی می‌شود. مسیری را طی کردیم که هم قوانین مورد نیاز در نظر گرفته شود و هم با فرهنگ‌سازی شرایط واسپاری را تثبیت کنیم. مطمئناً دولت بعدی هم به توافق و الگوی مربوط به واسپاری‌ها پایبند خواهد بود.

کد خبر : ۴۴۵۶۷۷