خبرگزاری کار ایران

راوی مستند «راه امید» در گفت وگو با ایلنا:

جای خالی فرهنگ سازی ساخت و نگهداری از راه‌ها در صداوسیما/ ضرورت حضور هنرمندان برای معرفی ارزش جاده‌ها به مردم

راوی مستند «راه امید» با بیان اینکه جای فرهنگ سازی برای ساخت و نگهداری از راه های کشور و معرفی این ثروت ملی به مردم در صدا و سیما خالی است، گفت: هر هنرمندی فی نفسه یک رسانه است و می توانند در شناساندن اهیمت راه های کشور به مردم بسیار موثر باشند.

علی سلیمانی در گفت‌و‌گو با ایلنا با بیان اینکه مستند «راه امید» اولین تجربه من در حوزه مستندسازی از روند ساخت یک جاده بود، گفت: پیش از این در فضای هنری کار کرده بودم اما زمانی که به طور تخصصی در جریان روند و فرآیند ساخت یک جاده و راه قرار گرفتم، وارد جزییات دنیای پیچیده مهندسی شدم. 

وی ادامه داد: در مدت تولید مستند از ساخت آزادراه اصفهان- شیراز شاهد عملیات پیچیده و سختی بودم که حتی از ذهن مردم عادی خطور نمی‌کند که احداث یک متر جاده چه عملیات مهندسی پیچیده‌ای دارد. 

راوی مستند راه امید گفت: تصور کنید وقتی در میانه جاده‌ای نیاز به احداث یک پل باشد برای ساخت ان پل روگذری باید یک مسیر دسترسی و راه فرعی ساخته شود که احداث این مسیر هم جزییات مهندسی دارد که البته این مسیر فرعی دیگر کاربردی هم ندارد و مردم هرگز شاهد این روند نیستند که برای ساخت این پل یک راه ساخته شده است. 

وی افزود: حال اینکه برای ساخت این راه فرعی که دیگر کاربردی هم ندارد، هزینه‌های زیادی می‌شود اما مردم در جریان این زوایای مشقت بار ساخت راه‌ها نیستند. 

سلیمانی با بیان اینکه شاید بسیاری از مردم ندانند که ساخت سطح راه‌ها و روکش جاده‌ها حداقل ۱۵ مرحله دارد که در این مراحل باید سطوح‌های مختلف جاده تثبیت شود، اظهار داشت: حال اینکه برای هر مرحله از این تثبیت سطح جاده‌ها یک گروه مهندسی بر سر کار می‌آید. جالب است که مردم بدانند که از سطح مسیر سنگ باشد عملیات زیرسازی آن با سطح خاک رس بسیار متفاوت است. جزییات مهندسی آن تغییر می‌کند. 

وی درباره تاثیر هنرمندان در فرهنگ سازی و معرفی اهمیت راه‌های کشور به مردم، گفت: هر هنرمندی فی نفسه یک رسانه است و می‌توانند در شناساندن اهیمت راه‌های کشور به مردم بسیار موثر باشند و فرهنگ سازی کنند. نحوه رفتار هنرمندان بازتاب فراگیرتری دارند و طبیعتا تاثیر مثبتی در روند چگونگی ساخت راه‌ها و نگهداری در آن‌ها در اذهان مردم می‌توانند بگذراند. 

سلیمانی با تاکید براینکه معتقدم اگر از حضور هنرمندان در افتتاح راه‌ها و جاده‌ها استفاده شود، به طور قطع بازتاب بیشتری خواهد داشت، ادامه داد: مطمنا حضور هنرمندان در ساخت سازه‌های سخت مهندسی مانند جاده‌ها که مردم از روند ساخت آن هیچ تصوری ندارند، می‌تواند در معرفی جایگاه بسیار مهم راه‌های کشور که به عنوان یک ثروت ملی محسوب می‌شود، بسیار حائز اهمیت باشد. 

راوی مستند راه امید افزود: در همه جای دنیا برای نگهداری از راه‌های کشور به عنوان یک ثروت گران بها فرهنگ سازی می‌کنند. خوشبختانه فرهنگ سازی نگهداری از جاده‌های کشور شروع شده است. اما متاسفانه در صدا و سیما ساخت برنامه‌هایی این چنینی هنوز جایی ندارد. 

وی با بیان اینکه جای فرهنگ سازی برای نگهداری از راه‌های کشور و معرفی این ثروت ملی به مردم در صدا و سیما خالی است، گفت: ساخت یک آزادراه چندین سال زمان می‌برد و باید برای فرهنگ سازی استفاده از این محصول ملی جایی در برنامه‌های تلویزیونی باشد چرا که حفظ این ثروت ملی یک فرهنگ سازی می‌خواهد. 

سلیمانی ادامه داد: اگر روزی بخواهم فیلمی را از با موضوعیت راه‌های کشورمان کارگردانی کنم، به طور قطع نقش اصلی را به مهندسان پروژه می‌دهم. در طول ساخت آزادراه اصفهان- شمال مدیران پروژه حساسترین وظایف را بر عهده داشتند و بررسی جز به جز فعالیت‌ها با مهندسان پروژه بود و تا پایان پروژه این مسئولیت‌های سنگین را بر دوش داشتند. 

وی گفت: نکته قابل توجه برای من به عنوان راوی مستند ساخت آزادراه اصفهان- شیراز این بود که ساخت سانتی‌متر به سانتی‌متر این آزادراه‌ها چه جزییات مهندسی و فنی پیچیده‌ای دارد و چه هزینه‌های کلانی را در برداشته است. از سوی دیگر مهم‌ترین نکته این است که تمام این سازه‌های فنی و مهندسی از سوی مهندسان و کارکنان داخل کشورمان طراحی و ساخته می‌شود و این برای ما کشورمان یک افتخار بزرگی محسوب می‌شود. 

راوی مستند راه امید گفت: پیش از اینکه وارد پروژه ساخت مستند راه امید شوم نمی‌دانستم که تمام سازه‌های مهندسی در طول راه‌های کشورمان از جمله تونل‌ها و پل‌های متعدد توسط ایرانی‌ها ساخته می‌شود اما در طول ساخت این مستند شاهد آن بودم که سانتی متر به سانتی متر این پروژه به دست مهندسان عزیز کشورمان طراحی و ساخته می‌شود که به عنوان یک هنرمند به این موضوع افتخار می‌کنم. 

مستند «راه امید» به کارگردانی علی سلیمانی، درباره روند ساخت آزادراه اصفهان – شیراز بعد برنامه خبری ساعت ۲۱ از شبکه اول سیما پخش می‌شود.

کد خبر : ۴۴۵۰۲۲