خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری نهمین هنرهای تجسمی فجر مطرح شد؛

جشنواره بینارشته‌ای برگزار می‌شود/ تاثیرگذاری مهمترین ویژگی انتخاب آثار

نشست خبری نهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر با حضور عبدالرحیم سیاهکارزاده (دبیر اجرایی جشنواره)، جمشید حقیقت‌شناس (دبیر هنری جشنواره) و مجتبی آقایی (دبیر کل جشنواره) در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجتبی آقایی در ابتدای این نشست با بیان اینکه خبرهای خوبی برای حوزه تجسمی داریم، اظهار کرد: هنرهای تجسمی نسبت به دیگر هنرها باتوجه به تعدد رشته‌هایی که در آن وجود دارد هنرمندان زیادی را در خود جای داده و این وجه تمایز ویژه‌ای برای هنرهای تجسمی نسبت به سایر هنرها است.

او به تاریخ برگزاری جشنواره از سوم تا سی‌ام بهمن‌ماه اشاره کرد و گفت: بخشی از جشنواره امسال در موزه هنرهای معاصر برگزار می‌شود که شامل بخش اصلی، برگزاری همایش‌ها و مهمانان و مدعوین خاص می‌شود بخش دیگری از جشنواره نیز در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود که شامل بخش بین‌الملل و نمایش آثاری از هنرمندان مفاخر هنرهای تجسمی می‌شود.

دبیر نهمین جشنواره هنرهای تجسمی ادامه داد: رویکرد جشنواره از هنرهای تجسمی از دوره هشتم آن تغییر کرده و باتوجه به اینکه جشنواره ظرفیت محدودی دارد ما سعی کردیم در جشنواره امسال روال سنتی جشنواره را کنار گذاشته و هم‌نشینی هنرها را به هم‌افزایی هنرها تبدیل کنیم. در حقیقت ما در جشنواره امسال سعی کردیم از ظرفیت‌های گسترده‌تر هنرهای تجسمی استفاده کنیم به این معنی که نگاه‌های سنتی را کنار زده و مدیاهایی مانند ویدئوآرت را نیز وارد جنشواره امسال کردیم.

آقایی با تاکید براینکه رویکرد اصلی جشنواره بینارشته‌ای‌ست و به تاثیرگذاری آثار توجه شده؛ گفت: در جشنواره امسال حضور جوانان به صورت گسترده‌ای صورت گرفته و اساتیدی که آثار بینارشته‌‌ای داشته‌اند نیز در این جشنواره حضور دارند همچنین از آنجا که جشنواره بین‌المللی است سعی داریم رویکرد بین‌المللی آن را تقویت کنیم و تنها به تکرار مکررات سال‌های گذشته نپردازیم.

او ادامه داد: از میان آثار رسیده به دفتر دبیرخانه جشنواره ۱۲۴ اثر مرحله اول را پشت سر گذاشته‌اند مرحله آخر بازبینی این آثار در روز پنجشنبه ۱۶ دیماه توسط شورای هنری انجام می‌شود و برای جشنواره به نمایش درمی‌آید در طول جشنواره نیز این آثار توسط داوران داوری شده و از میان‌ آن‌ها ۱۰ اثر برگزیده انتخاب خواهد شد.

دبیر نهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر خاطرنشان کرد: اختتامیه جشنواره روز سی‌ام بهمن‌ماه در تالار وحدت با معرفی برگزیدگان جشنواره و همچنین معرفی فعالان وحامیان حوزه‌ هنرهای تجسمی برگزار خواهد شد این حامیان و فعالان شامل افرادی است که در محدوده فاصله زمانی بهمن ماه سال گذشته تا بهمن ماه امسال در حوزه هنرهای تجسمی فعالیت داشته‌اند. همچنین در این روز نیز از ۱۰ نفر از هنرمندان تجسمی که در طول سه دهه گذشته فعالیت‌های گسترده‌ای در هنرهای تجسمی داشته‌اند؛ تجلیل می‌شود و به آن‌ها طوبای زرین جشنواره و نشان تجسمی اهدا می‌شود و منتخبی از آثار این افراد نیز در فرهنگسرای نیاوران به نمایش درمی‌آید.

آقایی همچنین به برگزاری همایش سه‌ روزه‌ای در موزه هنرهای معاصر اشاره کرد و توضیح داد: این همایش سه روزه با موضوع استیتمنت‌نویسی و با عنوان «خوانش هنر» در هفته سوم بهمن‌ماه برگزار می‌شود. ما امیدواریم نتایج این نشست سه روزه که به بررسی مباحث علمی و پژوهشی در این‌باره می‌پردازد؛ در طول سال مورد استفاده هنرمندان تجسمی قرار بگیرد و در حقیقت بتوانیم نشست‌های این همایش را در طول سال ادامه داده و تقریبا هر فصل یکبار آن را برگزار کنیم.

او بیان کرد: قصد داریم در نهمین جشنواره هنرهای تجسمی هنر تجسمی انقلاب اسلامی را به نمایش بگذاریم و تمامی آثاری که انتخاب شده‌اند نیز آیینه تمام‌نمای دغدغه‌های هنرمندانی است که از آن‌ها به عنوان چشم بیدار جامعه نام برده می‌شود و در حقیقت آثار ارائه شده منعکس کننده محورهای مهم در جامعه است.

او با اشاره به بخش بین‌الملل نهمین جشنواره هنرهای تجسمی نیز گفت: تا امروز ۴۷ کشور تقاضای شرکت در جشنواره هنرهای تجسمی را داشتند و ما از میان آثار ارسالی، آثار دو کشور برزیل و اسپانیا را برای نمایش انتخاب کردیم همچنین از این دوره هنرهایی مانند ویدئوآرت و پرفورمنس‌آرت را نیز به جشنواره تجسمی فجر اضافه کنیم.

آقایی درباره مستندسازی آثار در پایان جشنواره توضیح داد: روش مستندسازی آثار در این دوره از جشنواره نیز تغییر کرده و مستندات جشنواره به صورت مولتی‌مدیا ارائه خواهد شد.

در ادامه نیز جمشید حقیقت‌شناس (دبیر هنری جشنواره) با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی ما در حوزه هنرهای تجسمی کمبود مکان است، گفت: مهم‌ترین مشکل ما در عرصه هنرهای تجسمی در طول این سال‌ها نبود مکان‌های مناسب برای نمایش و عرضه هنرهای تجسمی است و این مهمترین موضوعی است که به چشم می‌آید.

او ادامه داد: یکی از مشکلات ما در فجر امسال نیز همین نبود فضای کافی برای نمایش آثار بود از همین‌رو مجبور شدیم از میان آثاری که با اعلام فراخوان به دبیرخانه جشنواره ارسال شدند تعداد محدودی از آثار را انتخاب کنیم. معاصر بودن آثار از اتفاقات خوبی است که در این دوره صورت گرفته به این معنی که آثار رسیده به دفتر دبیرخانه بازتاب تمام‌نمایی از آنچه در فضای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه است. از طرفی ما نیز سعی کردیم فضای چند رسانه‌ای را که در گالری‌های کشور وجود دارد در جشنواره نیز وارد کردیم.

دبیر هنری جشنواره به جوایز نهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر اشاره کرد و گفت: جوایز جشنواره امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافته و مبلغ ۵۰۰ هزار تومان جایزه نقدی به یک میلیون تومان افزایش یافته است همچنین از طریق تغییراتی که در شورای هنری ایجاد کردیم سعی کردیم تا اعتراضات رفع شود در بخش نمایش آثار نیز اصلاحاتی صورت گرفته و در جشنواره امسال به موزه فکر شده است چراکه مکان برگزاری جشنواره از موزه صبا به موزه هنرهای معاصر منتقل شده و ما سعی کردیم آثاری را انتخاب کنیم که در شأن موزه هنرهای معاصر باشد.

حقیقت‌شناس با بیان اینکه نگاه جشنواره این است که از تمام داشته‌هایش استفاده کند، گفت: در ابتدا پیشنهاد کردیم تا یک تم و موضوع را برای جشنواره امسال درنظر بگیریم تا آثار براساس آن تولید شود اما تصمیم گرفتیم که موضوعی را انتخاب نکنیم تا هنرمند آثار باکیفیتی را با هر موضوعی که می‌خواهد ارائه کند و ما فقط فضای نمایشی را در اختیار آن‌ها گذاشتیم.

او درباره بخش حذف فیلم از جشنواره هنرهای تجسمی نیز گفت: در عرصه فیلم جشنواره‌های مختلفی ازجمله سینما حقیقت، فجر، مستند و ... برگزار می‌شود و ما در این دوره این بخش را از جشنواره حذف کردیم و به جای آن به مدیاهای دیگری مانند ویدئوآرت پرداختیم.

نهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از سوم تا سی‌ام بهمن در موزه هنرهای معاصر و فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

کد خبر : ۴۴۴۰۱۳