خبرگزاری کار ایران

علی‌اصغر راسخ‌راد:

نمایشی روان‌شناسی که در تماشاگر امید و باور می‌کارد/ «سایکو» پر از زندگی و سوءتفاهم‌ها

علی‌اصغر راسخ‌راد از اجرای نمایش جدید خود به نام «سایکو» خبر داد و گفت: سایکو سایبرنتیک علم نوپایی به معنای کنترل مغز است و این نمایش از این منظر روان‌شناسی نگاهی به زندگی‌های امروز، سوتفاهم‌ها و آنچه بین خانواده‌های جوان می‌گذرد، دارد.

علی‌اصغر راسخ‌راد (کارگردان) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به مفهوم سایکو سایبرنتیک که دست‌مایه اصلی نمایش او شده است، گفت: مغز انسان از نظر اندیشه احتیاج به کنترل دارد و فردی که قدرت کنترل اندیشه‌هایش را پیدا می‌کند می‌تواند مشکلات روانی خود را حل کند.

راسخ‌راد ادامه داد: سایکو سایبرنتیک در انسان‌ها امید و باور می‌کارد. او را متقاعد می‌کند که می‌تواند به هدف‌هایش برسد و در واقع از این توان برخوردار است. سایکو سایبرنتیک به زمان حال توجه دارد، شمای امروزی شمای دیروزی نیستید. سایکو سایبرنتیک خلاق، ذهن را برای رسیدن به یک هدف، بسیج می‌کند، در انسان‌ها امید ایجاد کرده و از ذهنیات منفی و مصیبت‌بار به سمت زندگی موفق و جو مثبت می‌برد. می‌گوید مغز انسان دارای مکانیزم هدف‌جو است که با فرمان ذهنی که فرد تعیین می‌کند به کار می‌افتد. این مفاهیم را در قالب یک داستان تبدیل به نمایش کمدی اجتماعی «سایکو» کرده‌ایم.

این کارگردان تئا‌تر خاطرنشان کرد: نمایش با یک بازی معمول جوانان مثل شجاعت و حقیقت شروع می‌شود؛ زن و شوهری در ابتدای زندگیشان تصمیم به این بازی می‌گیرند و در حین سوال و جواب‌ها سوتفاهم‌ها شروع می‌شود. پاسخ‌هایی که در ذهن زن، تصویرهایی می‌سازد و کم‌کم کار گره می‌خورد.

راسخ‌راد ادامه ادد: بازی دیگری هم به نام «سایکو» وجود دارد که در آن بازیگران از همدیگر سوال و جواب می‌کنند و باید حقیقت را بگویند. این بازی کار را برای شخصیت‌ها پیچیده‌تر می‌کند. تا در ‌‌نهایت با یک تولد روند نمایش تغییر می‌کند.

او با بیان اینکه «سایکو» یک کار اجتماعی، به روز و با توجه به وضعیت زمانه‌ای است که در آن زندگی می‌کنیم، گفت: با خانم مرجان قمری نویسنده نمایش خیلی درباره این کار حرف زدیم؛ که آدم‌ها چه‌شان شده؟ چرا اینطوری هستند؟ چرا آدم‌ها حالشان خوب و دلشان خوش نیست؟ در این نمایش سعی کردم به زندگی‌های امروز بپردازم و زندگی زن و شوهری را محور قرار دهم که از هم‌شناختی ندارند.

image1

کارگردان نمایش «سایکو» با اشاره به شیوه اجرایی کار گفت: قرار بود شیوه اجرایی نمی‌اش، متا تئا‌تر باشد اما هنوز امکاناتش فراهم نشده است، فرا تئا‌تر، در واقع بهره‌گیری از لوازمی مثل تصویربرداری همزمان و... است که اگر امکانات مورد نیاز فراهم شود از این شیوه بهره خواهیم گرفت.

راسخ‌راد با تاکید بر اینکه «تصویر ذهنی ما تعیین‌کننده هدف‌های ماست» گفت: مکانیسم شکست ترکیبی از احساسات منفی و یاس‌آور است که مانع رسیدن فرد به هدفش می‌شود. «تصور» یکی از خصوصیات ضروری انسان موفق است، ‌با رشد تصاویر ذهنی مثبت که موجب رفاه بیشتر می‌شود و همچنین با ایجاد هدف‌های واقع‌بینانه و دست‌یافتنی می‌توان مکانیسم موفقیت ذهن را فعال کرد؛ این موضوع هدف اصلی‌ام از انتخاب «سایکو» برای اجرا بوده است.

مهرداد نظری، مرجان قمری، سعیده آغویی، محمد خوشبختیان و مینو نوبهاری بازیگران نمایش کمدی «سایکو» هستند.

ابولفضل سلیمی درب‌زری به عنوان (طراح صحنه)، علی سینا رضانیا (آهنگساز و نوازنده)، ایوب محمودنیا، کیوان بدری، مینو نوبهاری (گروه کارگردانی) و افرا شهباز زاده (عکاس) سایر عوامل این نمایش را تشکیل می‌دهند.

نمایش کمدی «سایکو» نوشته مرجان قمری و کارگردانی علی‌اصغر راسخ‌راد، کاری از گروه تئاتر راچینه است که از ۱۴ دیماه 1395 ساعت ۱۸.۳۰ در تماشاخانه مهر (تقاطع خیابان حافظ و سمیه، حوزه هنری) روی صحنه می‌رود.

کد خبر : ۴۴۳۹۹۵