خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

جشنواره شعر عفاف و حجاب کاملاً غیردولتی پیشنهاد شد؛ دولت تنها حمایت کرد

نشست خبری دومین کنگره شعر عفاف و حجاب (مستور) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمیدرضا برقه‌ای (دبیر کنگره شعر عفاف و حجاب) در این نشست گفت: در کنگره‌هایی که با موضوع برگزار می‌شود شاهد استقبال باید و شایدی نیستیم اما به لطف همکاری دوستان شاعر استقبال خوبی از این کنگره به عمل آمد. حجم آثار ارسالی به دبیرخانه بسیار زیاد بود و داوری در سه مرحله اتفاق افتاد. بیش از دو هزار شعر ارسالی غربال شدند از این میان آثاری که مربوط به عفاف و حجاب بودند به مرحله انتخاب شعر برای کتاب راه یافتند. در مرحله سوم آثار به صورت نهایی مورد داوری قرار گرفت.

وی داوران بخش‌های مختلف را به شرح زیر اعلام کرد: در بخش کودک آقای پوروهاب، در شعر سپید حمیدرضا شکارگری و مرتضی کاردر، در بخش کلاسیک سعید بیابانکی، اسماعیل امینی، محمدعلی مجاهدی و در بخش نوحه - سرود و ترانه جواد محمدزمانی و محمدجواد شرافت به داوری آثار خواهند پرداخت.

وی درباره محتوای این کنگره نیز گفت: عنصر عاطفه در اشعار ارسالی به دبیرخانه افزایش چشمگیری یافته بود و این به معنای این است که شاعران در زندگی روزمره خود با موضوع حجاب و عفاف ارتباط گرفتند. از نظر من این بزرگترین دستاورد این جشنواره است. سال قبل آثار ارسالی رنگ و بوی تصنعی و سفارشی داشت اما امسال اشعار راه یافته با دبیرخانه بیشتر جوششی و عاطفی بود و از فضای کوششی فاصله گرفته بود.

حمید قبادی (دبیر کارگروه مد و لباس کشور) نیز در این نشست گفت: امروز شاهد توجه بیشتر به موضوع مد و لباس و حجاب و عفاف هستیم. مسئله‌ای که به صورت گسترده با آحاد جامعه در ارتباط است. کارگروه مد و لباس در تلاش است تا سیاست تغییر مفاهیم را دنبال کند بنابراین فعالان و دست‌اندرکاران این حوزه باید مورد صیانت فکری و نظری قرار گیرند.

وی ادامه داد: بسیاری سوال کردند چرا از شعر برای فرهنگ‌سازی عفاف استفاده کرده‌اید. اگر می‌خواهیم سبک پوششی خاصی را در جامعه نهادینه کنیم باید شرایط فکری جامعه را توسعه دهیم تا رفتار عفیفانه در جامعه گسترش پیدا کند. تقوای داخلی و پرهیزگاری خود به خود مانع از پرداختن به موضوعات غیرمتعارف خواهد شد سابقه تاریخی ما نشان می‌دهد شعر سرآمد حوزه‌های ادبی دیگر به ماندگاری موضوعات مختلف کمک کرده است.

وی در خصوص برگزاری این کنگره گفت: پیشنهاد برگزاری جشنواره شعر عفاف و حجاب کاملاً غیردولتی و از سوی چهره‌های فرهنگی بوده است. این موضوع به صورت خودجوش انجام شده و دولت تنها از آن حمایت کرده است.

وی ادامه داد: امسال شاهد افزایش 30 درصدی آثار ارسالی به دبیرخانه بوده‌ایم و تعداد قابل توجهی از شعرا به این موضوع پرداخته‌اند و این نشانگر افزایش دغدغه در بین ادبیان و شاعران جامعه است. در این جشنواره اتفاقات خوبی ازجمله تولید موسیقی و سرود افتاد. همچنین در تلاشیم باب نمایشنامه و فیلمنامه را در این موضوع باز کنیم. ماموریت ما هموار کردن مسیر فرهنگسازی است. مدل و لباس زمینه‌های گسترده‌ای دارد و فرهنگسازی نیازمند تلاش و عمل است و کنگره شعر عفاف و حجاب گامی در فرهنگ‌سازی نوع پوشش است.

وی با اشاره به تاثیر مثبت حضور برقعی در این جشنواره گفت: به عنوان یک کارشناس فرهنگی باید بگویم بسیاری از کنگره‌هایی که در سال دو رقمی خود هستند نتوانسته‌اند به وسعت و کیفیت کنگره حجاب و عفاف دست پیدا کنند و این حاصل حضور یک شاعر در مقام دبیری جشنواره است.

برقعی نیز در این بین افزود: با اینکه موضوع عفاف و حجاب موضوع سختی است در این جشنواره شاهد حضور پررنگ شاعران مطرح بودیم. درگیر شدن موضوعات و سبک‌های متنوع در این جشنواره بسیار قابل توجه بوده است همچنین حدود 50 نفر از شاعران بانو در این کنگره شرکت کرده‌اند.

وی بخش ویژه دومین کنگره شعر حجاب و عفاف را متعلق به سرود و نوحه و ترانه خواند و گفت: در سال گذشته بخش ویژه متعلق به اشعار کوتاه بود. در این زمینه آثار خوبی به دبیرخانه جشنواره رسید و در تلاشیم تا از روش‌های مختلف این آثار را در جامعه نشر دهیم. یکی از ترانه‌های برگزیده در بخش ویژه نیز توسط حجت اشرف‌زاده به اجرا درآمده  و این اثر در اختتامیه به اجرا گذاشته خواهد شد.

برقعی ادامه داد: مشکل ادبیات و شعر ما کم‌توجهی و دیده نشدن آنها است ما به دنبال مطرح کردن شاعران و دیده شدن آثار آنها هستیم. اهتمام کارگروه براثرگذاری آثار بوده است تاکنون چند اثر از آثار ارسال شده به دبیرخانه به اشکال مختلف منتشر و تولید شده است.

وی درمورد برگزیده شدگان این جشنواره افزود: از میان 12 برگزیده در این جشنواره در بخش‌های مختلف شش نفر به عنوان نفرات برتر اعلام خواهند شد و شش اثر نیز شایسته تقدیر خواهد بود. بیشترین آثار رسیده نیز در حوزه شعر کلاسیک بوده است.

وی در مورد معنای واژه مستور نیز گفت: نام این جشنواره برگرفته از استعاره‌ای در ادبیات به معنای پیدای پنهان است و منظور از آن گنجی است که هرچه بیشتر نهان باشد بیشتر دیده خواهد شد.

در انتهای این نشست قبادی آثار رسیده در حوزه کودک و نوجوان را بسیار قوی خواند و گفت: به دنبال این هستیم تا بخشی از اشعار رسیده در حوزه کودک و نوجوان به دبیرخانه را وارد کتاب‌های درسی کنیم.

اختتامیه دومین کنگره عفاف و حجاب (مستور) روز سه‌شنبه چهاردهم دی ماه از ساعت 3 الی 5 در تالار رودکی برگزار خواهد شد.

کد خبر : ۴۴۳۹۸۴