خبرگزاری کار ایران

برگزاری بازار بهاره برای معرفی تئا‌تر معاصر ایران به دنیا؛

گروه‌های تئاتری برای حضور جهانی اعتماد به نفس ندارند

مهدی شفیعی، رئیس نخستین بازار بهاره تئا‌تر ایران گفت: این بازار بهاره می‌تواند این اعتماد به نفس را به گروه‌های تئاتری ایرانی بدهد که بتوانند خود را به خوبی در سطح جهانی معرفی کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری برای اعلام جزئیات نخستین بازار بهاره تئا‌تر ایران که قرار است ۱۹ تا ۲۳ اردیبهشت سال ۱۳۹۶ برگزار شود، برپا شد.

مهدی شفیعی (مدیرکل هنرهای نمایشی) در این نشست گفت: نخستین بازار بهاره تئا‌تر ایران می‌تواند این اعتماد به نفس را به گروه‌های تئاتری ایرانی بدهد که بتوانند خود را به خوبی در سطح جهانی معرفی کنند.

شفیعی ادامه داد: متاسفانه امروز این اعتماد به نفس در مقایسه با ظرفیت‌های فراوان تئا‌تر ما در گروه‌ها وجود ندارد و برخلاف سینمای ما که توانسته خود را به خوبی در سطح بین المللی معرفی کند تئا‌تر ما متناسب با داشته‌هایش نتوانسته جای خود را پیدا کند. شاید یک دلیل آن سخت بودن پروسه تولید و معرفی تئا‌تر باشد زیرا فرآیند اجرایی تئا‌تر با سینما متفاوت است و خارج از خانواده تئا‌تر خیلی‌ها با این پروسه آشنا نیستند پروسه‌ای که سخت خسته‌کننده و پیچیده است اما قابلیت‌های فراوانی دارد.

رئیس نخستین بازار بهاره تئا‌تر ایران این بازار را فرصت ارتباطی مناسبی توصیف کرد و گفت: این رویداد هنری فرصتی برای ایجاد ارتباط بین گروه‌ها و کمپانی‌های تئا‌تر ا یران با کمپانی‌های بین المللی است اما اینکه چقدر این فرصت بتواند بعدا پرورش پیدا کند بستگی به ادامه روابط طرف دارد.

شفیعی؛ وظیفه دولت را ایجاد بسترهای ارتباطی بین المللی برای هنرمندان خواند و گفت: ازجمله این وظایف برگزاری فرصتی مانند این بازار بهاره است که می‌تواند ظرفیت مضاعف اقتصادی برای کمپانی‌ها ایجاد کند وقتی مراودات با کمپانی‌های دیگر برقرار شود فرصت‌هایی هم در آینده به وجود خواهد آمد.

او خاطرنشان کرد: این مطالبه همیشه از غرب دنیا وجود داشته که محلی برای دسترسی به تئا‌تر معاصر باشد اما در منطقه ما به رغم اینکه بسیاری از کشور‌ها با تئا‌تر معاصر آشنا هستند و فعالیت می‌کنند چنین نقطه متمرکزی وجود ندارد از این رو نخستین بازار بهاره تئا‌تر ایران می‌تواند فرصت مغتنمی باشد تا ایران به محلی برای معرفی تئا‌تر معاصر منطقه به دنیا تبدیل شود.

در ادامه مهرداد رایانی مخصوص (دبیر نخستین بازار بهاره تئا‌تر ایران) درباره این رویداد هنری، گفت: معرفی بضاعت‌ها و توانمندی‌های تئا‌تر ایران در سطح بین الملل، معرفی انواع آثار نمایشی ایران به نمایندگی تئاتر‌ها و کمپانی‌های بین المللی، ارتباط بدون واسطه نمایندگان تئاتر‌ها و کمپانی‌های بین المللی با تئاتر‌ها و نمایندگان هنرمندان هنرهای نمایشی ایران، گسترش زمینه فعالیت هنرمندان تئا‌تر ایران در عرصه‌های بین المللی و همچنین استقلال بخشیدن به فعالیت‌های تئاتر‌ها و کمپیانی‌های تئا‌تر ایران در مراودات بین المللی به منظور گسترش و معرفی تئا‌تر ایران و رونق فعالیت‌های اقتصادی مرتبط مهم‌ترین اهداف برگزاری نخستین بازار بهاره تئا‌تر ایران را تشکیل می‌دهند.

رایانی مخصوص در رابطه با کلیات اجرایی نخستین بازار بهاره تئا‌تر ایران گفت: مجموعا ۲۴ ظرفیت (سئانس) برای اجرا‌ها پیش بینی شده که هر ظرفیت ۹۰ دقیقه است و هر تئا‌تر یا تالار یا انجمن‌های هنرهای نمایشی هر استان می‌تواند حداکثر ۶ اثر را برای این مدت زمانی ارائه کند.

او ادامه داد: نمایندگان تئاتر‌ها و کمپانی‌های بین المللی که به دعوت اداره کل هنرهای نمایشی در زمان برگزاری این بازار بهاره حضور دارند، در این تالار‌ها حاضر شده و از این پکیج ۶ تایی بازدید خواهند کرد.

دبیر نخستین بازار بهاره تئا‌تر ایران یادآور شد: این پکیج ۶ تایی شامل ۶ اثر متنوع از انواع نمایش‌ها و کارگردان‌های مختلف خواهد بود. از این مجموعه دو اثر باید به صورت زنده اجرا شود اما چهار اثر دیگر می‌تواند در قالب گزیده اجرا، تمرین‌ها و یا به شکل پاورپوینت‌ ارائه شود.

رایانی مخصوص با اشاره به انتخاب آثار گفت: پس از دریافت آثار در ‌‌نهایت ۲۵ پکیج انتخاب می‌شوند و ما به حدود ۱۳۰ فرصت دست پیدا می‌کنیم که از آن طریق آن‌ها را با کمپانی‌های بین المللی آشنا کنیم.

نخستین بازار بهاره تئا‌تر ایران ۱۹ تا ۲۳ اردیبهشت سال ۱۳۹۶ توسط اداره‌کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و با همکاری موسسات غیردولتی تئا‌تر برگزار می‌شود.

کد خبر : ۴۴۳۲۲۱