خبرگزاری کار ایران

بررسی رابطه مکان و فضا در یک فستیوال هنری

مسئول کانون نئومدیا موزه هنرهای معاصر با بیان اینکه تم ششمین دوره سی پرفورمنس رابطه مکان و فضا در پرفورمنس آرت است، گفت: کلمه پرفورمنس در شش سال پیش حتی در مطبوعات هم به کار برده نمی‌شد و هیچ شناختی درباره این مدیا نبود. ما در دوره اول برای معرفی آن با مشکلات بسیاری روبرو بودیم و حتی هنرمندان آن را نمی‌شناختیم.

امیر راد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره برگزاری سی هنرمند سی پرفورمنس اظهار کرد: هنرمندانی از شهرهای دیگر نیز دعوت شده‌اند و نیز طیفی از هنرمندان حرفه‌ای و نیمه‌ای حرفه‌ای که سابقه کمتری دارند. البته این افراد در فضای حرفه‌ای کار می‌کنند . تعدادی از هنرمندان نیز از شهرهای دیگر مانند بندرعباس و یزد به ما پیوستند. ما قصد داریم از امسال در سی‌پرفورمنس فقط از افراد حرفه‌ای دعوت می‌کنیم.

او ادامه داد: انتخاب این افراد براساس شناخت ما از این هنرمندان و آثاری است که در گذشته ارائه داده‌اند همچنین براساس تاثیری است که این افراد در این مدیوم داشتند و آن چیزی که بیش از همه در انتخاب این افراد تاثیر داشته؛ فعالیت‌های آن‌ها در این زمینه در یکسال گذشته بوده است.

مسئول کانون نئومدیا موزه هنرهای معاصر افزود: ما در این فستیوال بخش هنرمندان جوان را از آن جدا کردیم و فستیوال دیگری برای این هنرمندان برگزار می‌کنیم برای این فستیوال نیز فراخوانی نیز خواهیم داد در این فستیوال از هنرمندان جوان استفاده می‌کنیم و آثار ارسالی نیز داوری خواهد شد.

او با بیان اینکه این بخش یکی از بخش‌های جانبی فستیوال سی‌ پرفورمنس است، گفت: فراخوان این فستیوال نیز در میانه فستیوال سی‌ پرفورمنس اعلام خواهد شد البته در سال‌های بعد این بخش مستقل خواهد شد. همچنین در هفته آخر فستیوال امسال بخش ویدئو پرفورمنس را داریم که به عنوان یک مدیوم معرفی و نمایش داده می‌شود.

راد درباره تم انتخاب شده در فستیوال امسال توضیح داد: تم امسال ما رابطه مکان و فضا در پرفورمنس آرت است البته وقتی می‌گوییم تم داریم به این معنی نیست که دست هنرمندان را ببندیم و آن‌ها فقط باید در این فضا کار کنند ما این تم را معرفی می‌کنیم تا بتوانیم در آن مانور تئوریک دهیم البته هنرمندان می‌توانند در ادامه روند کاری خود اثر ارائه دهند.

او خاطرنشان کرد: اگر ما برگزاری این شش دوره پرفورمنس را یک روند در نظر بگیریم؛ متوجه می‌شویم که کلمه پرفورمنس در شش سال پیش حتی در مطبوعات هم به کار برده نمی‌شد و هیچ شناختی درباره این مدیا نبود و ما در دوره اول برای معرفی آن با مشکلات بسیاری روبرو بودیم و حتی هنرمندانی را در این زمینه نمی‌شناختیم.

مسئول کانون نئومدیا موزه هنرهای معاصر ادامه داد: امروز خوشبختانه می‌بینیم که صبحت‌های زیادی درباره این حوزه می‌شود و هنرمندان بسیاری در آن فعالیت می‌کنند و این مدیا در فستیوال‌های مختلف ملی مانند جشنواره فجر حضور دارد و به آن اهمیت داده می‌شود و در این مدت مخاطبان ویژه خود را دارد.

راد بیان کرد: مخاطب هر اثر هنری معاصر باید با آن مدیا آشنایی داشته باشد و چهارچوب‌های آن را بشناسد. مخاطبان این مدیا نیز در این چند دوره شناخت نسبی درباره این مدیا کسب کرده‌اند و آن را دنبال می‌کنند.

photo_2016-12-31_10-31-37

photo_2016-12-31_10-31-44

ششمین دوره فستیوال سی پرفورمنس از در موزه هنرهای معاصر تهران در حال برگزاری است.

کد خبر : ۴۴۳۱۰۱