خبرگزاری کار ایران

با صدور بیانیه‌ای؛

سینماگران همصدا با کارگران مخالفت خود را با اصلاح قانون کار اعلام کردند

انجمن صنفی کارگری برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان سینمای تهران با انتشار بیانیه‌‌ای مخالفت خود را با اصلاح قانون کار اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا متن این بیانیه به شرح زیر است:

بیش از دو ماه است که جامعه بزرگ کارگری ایران درتکاپوی روشنگری، پیگیری‌های قانونی و مقاومت در برابر مساله‌ای سرنوشت ساز است. مساله‌ای که منافع، امنیت و آینده کارگران و خانواده‌های آنان را بیش از پیش به خطر می‌اندازد.

لایحه‌‌ی اصلاح قانون کار که بدون نظر شرکای اجتماعی تدوین شده است، پیش‌تر توسط دولت دهم به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود. اما در‌‌ همان زمان به دلیل اعتراض جامعه کارگری و با درایت مجلس محترم شورای اسلامی به وزارت کار عودت داده شد. اما متاسفانه دولت یازدهم در کمال ناباوری جامعه، مجددا و بدون مشورت با تشکل‌های کارگری و کارفرمایی،‌‌ همان لایحه را جهت تصویت به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده است.

انجمن صنفی برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان سینمای تهران به عنوان اولین تشکل کارگری سینمایی ثبت شده در وزارت کار، همگام و هم رای با دیگر تشکل‌های کارگری ایران اسلامی بر این باور است که لایحهٔ فوق‌الذکر در حکم تعرض مجدد به قانون کار جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

 در لایحه پیشنهادی، برای تعیین حداقل دستمزد کارگران «شرایط اقتصادی دولت» لحاظ شده است بدیهی ست که با لحاظ کردن این شرط، دولت می‌‌تواند با توجه به وضعیت اقتصادی خود دو شرط تورم و سبد معیشت را نقض کرده، به بهانه مشکلات اقتصادی، از افزایش دستمزد کارگران، متناسب با تورم و سبد معیشت آن‌ها سر باز زند.

همچنین در اثنای اصلاح لایحهٔ قانون کار ماده ۱۱۲ قانون کار از اساس حذف شده، در ماده ۱۱۲، شرایط حداقل سن برای کار تعیین شده بوده است و پر واضح است که با حذف این ماده خواسته یا نا‌خواسته به عمل غیر انسانی کار کودک رسمیت قانونی داده می‌شود.

 تعیین سقف سن ۱۸ سالگی، برای پایان دورهٔ کارآموزی یک کارگر در این لایحه حذف گردیده. این حذف غیر معقول، می‌تواند قانونا شرایطی را ایجاد کند که فرد کارگر تا سن ۸۰ سالگی در برابر قانون و کارفرما به عنوان کارآموز محسوب گردد.

اما بعد...

انجمن صنفی برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان سینمای تهران وظیفه ذاتی خود می‌داند که ضمن حمایت قاطع و سپاس بسیار از تشکل‌های کارگری پیشگام در جلوگیری از تصویب این لایحه و نیز تشکر صمیمانه از همراهی نمایندگان متعهد و دور اندیش مجلس محترم شورای اسلامی ایران و همچنین قدردانی از عنایت وزیر خوش نام و دانای کار جناب آقای دکتر علی ربیعی که در پاسخ به ابراز نگرانی دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان نسبت به اصلاحیه قانون کار که هم اکنون در مجلس است ابراز داشته‌اند که:

اگر تمام تشکل‌های کارگری به این اجماع ونتیجه برسند که لایحه به دولت باز گردد ما از موضوع عودت لایحه اصلاحی قانون کار دفاع می‌کنیم.

مصرانه و مجدانه خواستار عودت این لایحه به دولت بوده و سخت باور داریم که قانون کار باید، قانونی باشد حمایتی. همچنین ما نیز مانند اکثریت جامعه می‌دانیم و می‌گوئیم که قرار نیست مشکلات تولید و اقتصاد در این قانون رفع شود. ما معتقدیم که روابط و قوانین کار می‌بایست با رویکرد حمایت از طرف ضعیف‌تر یعنی کارگران تنظیم گردد.

در پایان انجمن صنفی برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان سینمای تهران موکدا خواستار است تا در بررسی و اصلاح لایحه قانون کار اصل سه جانبه گرایی (تشکل‌های کارگری، تشکل‌های کارفرمایی، دولت) به عدالت اجرا شده و لایحه مزبور مطابق با توافقنامه‌های بین المللی کار اصلاح گشته و سپس و مجددا جهت تصویب به مجلس محترم شورای اسلامی ارجاع گردد.

 وَمَا تَوْفِیقِینا إِلَّا بِاللَّهِ عَلَیْهِ تَوَکَّلْنا وَإِلَیْهِ نُنِیبُ.

کد خبر : ۴۴۱۱۷۹