خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مجموعه گل و بلبل مطرح شد؛

در تلاشیم از منبر نصیحت پایین بیاییم/برند عموپورنگ متعلق به صداوسیماست+تصاویر

نشست خبری قسمت دوم مجموعه گل و بلبل با حضور محمد علی‌پور به عنوان نویسنده، احمد علی‌پور کارگردان، مسلم آقاجان‌زاده تهیه‌کننده و داریوش فرضیایی عمو پورنگ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در نشست خبری قسمت دوم مجموعه گل و بلبل؛ کارگردان مجموعه گل و بلبل مسلم آقاجان زاده ضمن معرفی اسپانسر جدید برنامه گفت: در مجموعه گذشته در خدمت شهرداری تهران به عنوان اسپانسر بودیم و برنامه راجع به مسائل فرهنگ شهروندی و محیط زیستی ساخته می‌شد. در سری جدید گل و بلبل زیست بوم درسا حامی مالی برنامه است. این زیست بوم در حوزه کودک و نوجوان در فضای مجازی فعالیت می‌کند بنابراین محتوای برنامه بیشتر پیرامون فضای مجازی خواهد بود.

کارگردان برنامه گل و بلبل اضافه کرد: در تلاشیم معضلات تازه‌ای که با ورود فضای مجازی به ایران برای کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها ایجاد شده را آموزش دهیم. سری تازه گل و بلبل 2 بیشتر بر مسائل فرهنگی تاکید دارد و نکته‌های تجاری در درجه دوم اهمیت قرار می‌گیرد.

آقاجان‌زاده درباره تغییرات دیگر برنامه گفت: در این قسمت تغییراتی در دکور برنامه اتفاق افتاده. به عنوان مثال یک خانه شمالی برای گلدون خان و نازخاتون با بازی ملیکا شریفیان به برنامه اضافه شده است. همچنین یک خانه جنوبی برای آقای خوشحال ساخته شده و در برنامه به نمایش درخواهد آمد. چند عروسک هم به برنامه اضافه شده. از تغییرات مهم دیگر برنامه می‌توان به اضافه شدن یک شخصیت منفی که شمایلی از شیطان است به نام برفک با بازی آقای فیاضی اشاره کرد. گلفروشی که در برنامه قبل وجود داشت نیز به سوپرمارکت تغییر کرده که توسط پدربزرگ عموپورنگ با بازی فرهاد بشارتی اداره می‌شود.

در ادامه این نشست؛ مهدی نیامنش (مدیر زیست بوم درسا) درباره سری جدید مجموعه عموپورنگ گفت: آسیب‌های فضای مجازی روی کودکان و نوجوانان بر کسی پوشیده نیست و درباره آن زیاد حرف زده شده است. ما به دنبال ارائه راه‌حلی عملی جهت کاهش آسیب‌های فضای مجازی هستیم.

وی ضمن ارائه آماری گفت: 40 میلیون گوشی هوشمند در ایران وجود دارد و از این میان 15 میلیون نوجوان ایرانی تقریبا همگی در فضای مجازی فعالیت دارند. ارتباط این نوجوانان با شبکه‌های اجتماعی آنها را در معرض ورود به فضاهایی قرار می‌دهد که مناسب سن‌شان نیست.

وی تصریح کرد: به گفته پلیس فتا 60 درصد از روابط نامشروع در فضای مجازی شکل می‌گیرد. رویکرد خانواده‌ها نیز به فضای مجازی متفاوت است با این حال فرهنگ‌سازی مناسبی نشده در این‌باره که از چه سنی نوجوان می‌تواند سیم‌کارت گوشی هوشمند داشته باشد.

وی ادامه داد: به اعتقاد ما کودکان و نوجوانان ایرانی در استفاده از فضاهای مجازی از بزرگتر‌ها جلوتر هستند و سواد خانواده‌ها در این زمینه کم است. ما در تلاشیم با ایجاد فضایی امن برای کودکان و نوجوانان بتوانیم فضایی سالم در خانواده‌ها ایجاد کنیم. برای نیل به هدف به کسی نیاز داشتیم که کودکان و نوجوانان به او باور داشته باشند. از همین رو از اوایل امسال مذاکره با مجموعه عموپورنگ را شروع کردیم و حمایت مالی و محتوایی از این مجموعه را به عهده گرفتیم.

داریوش فرضیایی (عموپورنگ) نیز گفت: خوشحالم در مجموعه جدید به موضوع فضاهای مجازی پرداخت شده. این مساله دغدغه شخصی من نیز هست که بزرگترها در دانش دنیای مجازی از بچه‌ها عقب هستند. آنها انتظار دارند با تکرار فعل نکن کودک را از آسیب‌های این فضا دور کنند اما راه‌حل جایگزینی ارائه نمی‌کنند. فضای مجازی و گوشی‌های هوشمند تبدیل به وسیله‌ای شده‌اند تا بزرگتر‌ها بچه‌هایشان را از سر خود باز کنند. بنابراین فکر می‌کنم این مجموعه بیشتر برای بزرگتر‌ها آموزنده باشد. از نویسنده اثر نیز تشکر می‌کنم که این مطالب را به صورت زیرپوستی و در قصه‌ای با زمینه‌های طنز ارائه کرده است.

در ادامه احمد علی‌پور کارگردان مجموعه محله گل و بلبل 2 گفت: علاقه‌ای به رسانه‌ای کردن اتفاقات آینده این مجموعه ندارم زیرا دوست دارم مخاطبان را در زمان پخش غافلگیر کنم. با این حال آفت‌های فضای مجازی دامن ما را هم گرفته است و سر صحنه فیلمبرداری عکس‌ها و فیلم‌ها بدون اجازه ما منتشر می‌شود.

وی ادامه داد: بهتر شدن؛ هدف گروه عموپورنگ است. گاهی بهتر شدن در وسعت و گاهی در کیفیت اتفاق می‌افتد وقتی برنامه تلویزیونی پورنگ به محله گل و بلبل تبدیل شد؛ هدف ایجاد وسعت بود اما در سری جدید کیفیت هدف اصلی ما و برنامه‌سازان است. در این مجموعه از جلوه‌های ویژه بصری نیز بیشتر استفاده خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد: مجموعه محله گل و بلبل 2 ارتباط بیشتری با مخاطبان از همه سنین برقرار کند.

آقاجان‌زاده تهیه‌کننده مجموعه بازیگران حاضر در سری دوم محله گل و بلبل را به شرح زیر اعلام کرد: نادر سلیمانی در این مجموعه نقش آقای خوشحال را ایفا خواهد کرد. بهنوش بختیاری مدیریت میوه‌فروشی محله را به عهده خواهد گرفت. امیر سلیمانی در نقش گلدون خان و امیرمحمد در نقش بلبل خان بازی خواهند کرد. امیر نوری نیز نقش آقای عزیز را ایفا خواهد کرد. همچنین در این مجموعه ابراهیم شفیعی در نقش پدر پورنگ و نعیمه نظام‌دوست در نقش مادر پورنگ ظاهر خواهند شد. چند عروسک نیز به برنامه اضافه شده که صداپیشگی آنها به عهده سامان مظلومی، شوکت حجت و نازنین حقیری خواهد بود. عرفان برزی نیز همراه با چند بازیگر کودک جدید در این مجموعه به ایفای نقش خواهند پرداخت.

محمد علی‌پور نویسنده برنامه هم در ادامه این نشست گفت: سعی کردیم در محله گل و بلبل 2 قدمی را رو به جلو برداریم و امیدواریم این دیدگاه مثبت حفظ شود. این برنامه در عید نوروز نیز پخش خواهد شد و برای ویژه برنامه نوروزی آن ایده‌های تازه و جذابی نوشته شده که برای حفظ اصل غافلگیری درباره آنها صحبت می‌کنیم.

مسلم آقاجان‌زاده نیز درباره اسپانسری برنامه گفت: حضور اسپانسر در برنامه‌های کودک در دنیا ممنوع است چون بچه‌ها قدرت تشخیص پایینی دارند و به سرعت تحت تاثیر قرار می‌گیرند ولی مجموعه گل و بلبل چه در سری قبل و چه در این سری بر مسائل فرهنگی تمرکز دارد.

محمد علی‌پور نویسنده این مجموعه تاکید کرد: دوستان یک موضوع فرهنگی را به ما می‌دهند و با همفکری تیم نویسندگان این مساله به زبان کودکان و قصه‌های جذاب ترجمه می‌شوند. بزرگترین دغدغه ما سبک زندگی است و اغلب مطالب پیرامون سبک زندگی تمرکز دارد.

مسلم آقاجان‌زاده گفت: در این 90 قسمت بیش از 50 موضوع در حوزه فضای مجازی در دستور کار قرار گرفت. سروکار ما با بچه‌هاست و تکرار لازمه جا انداختن و نهادینه کردن مسائل فرهنگی است.

وی ادامه داد: این برنامه همزمان با میلاد حضرت رسول از شبکه دو پخش خواهد شد و هر هفته چهار قسمت از آن روی آنتن خواهد رفت. سایر روزها نیز برنامه به صورت تکرار بازپخش می‌شود.

وی ادامه داد: در تلاشیم حرف‌هایمان به صورت قصه بیان شود و از شعار دادن پرهیز کنیم هر چند برای کار با کودک باید با او مستقیم حرف زد.

احمد علی‌پور کارگردان مجموعه هم گفت: شعار و مستقمی‌گویی همیشه بد نیست. دراماتیزه کردن سرفصل‌ها در درازمدت تاثیر می‌گذارد اما در تلاشیم از منبر نصیحت پایین بیاییم و با مصادیقی که در کار ارائه می‌کنیم مسائل آموزشی را منتقل کنیم. گفتن یک شعار و قرار دادن آن درون یک قصه جالب مدنظر را منتقل می‌کند. فکر می‌کنم تاکنون این موفقیت را داشته‌ایم و بازخوردهای خوبی هم دریافت کرده‌ایم. فرهنگ‌سازی فرآیندی زمان‌بر است و این مسیر تربیت یک نسل را دربرمی‌گیرد.

وی گفت: تاثیر برنامه‌های کودک و نوجوان تلویزیون را وقتی خواهید دید که این بچه‌ها بزرگ شوند و به ببنیم آیا باز هم کسی زیر صفحه لیونل مسی فحاشی خواهد کرد؟

آقاجان‌زاده تهیه‌کننده مجموعه نیز درباره نحوه تعامل با اسپانسر گفت: دو نوع تبلیغ خواهیم داشت: تیزرهای میان برنامه و استیج عمو پورنگ که با اعلام شماره‌های پیام کوتاه و معرفی برنامه‌ها و اپلیکشن همراه خواهد بود.

آقاجان‌زاده درباره علت پخش این برنامه از شبکه دوم درحالیکه شبکه مخصوص کودک و نوجوان در صداوسیما وجود دارد نیز گفت: شبکه کودک برنامه‌های خوبی دارد و من از همین فضا به همکارانم در این شبکه خسته نباشید می‌گویم اما این شبکه نتوانسته ساختار شبکه‌های یک و دو را پیدا کند. شبکه یک و دو فضای کودک و نوجوان خود را حفظ کرده است. ما به شکلی برند شبکه دو محسوب می‌شویم اما هر همکاری که دوستان در شبکه کودک بخواهند مضایقه نداریم.

کارگردان این مجموعه احمد علی‌پور درباره نحوه انتخاب بازیگران گفت: اعتقادی ندارم که هر کس می‌خواهد کار کودک انجام دهد باید سابقه کار کودک داشته باشد فکر می‌کنم هر بازیگری یک نقطه آغاز دارد برای من مهم ویژگی‌های نقش و ارتباط با بازیگر است. درباره کودکانی که در این مجموعه بازی کردند کمتر دیده شده‌اند.

وی ادامه داد: در این مجموعه برای ایجاد تنوع تصویری بیشتر از لوکیشن‌های خارج از استودیو استفاده شده است.

وی همچنین تصریح کرد: برنامه عمو پورنگ بسیار متن محور است و کمتر پیش می‌آید اتفاق بداهه‌ای بدون اطلاع من در آن رخ دهد. گرچه عمو پورنگ همیشه چیزی برای غافلگیر کردن من دارد اما چون این برنامه زنده نیست این اتفاق کمتر می‌افتد.

در ادامه داریوش فرضیایی درباره شخصیت عمو پورنگ در این سال‌ها گفت: نگران بودم که با بازی در این مجموعه قالبی که از عمو پورنگ در این سال‌ها ساخته شده بود با ریزش مخاطب مواجه شود اما نگارش و پرداختن به شخصیت عمو پورنگ توسط نویسنده به شکلی است که این احتمال و نگرانی را کمتر کرده است. نقش من در این مجموعه به صورت یک بازیگر مجری نوشته است من به قلم نویسنده برنامه اعتماد دارم و فکر می‌کنم تلاش تمام گروه برای بالا بردن برند عمو پورنگ باشد. در مجموعه اجراهای صحنه‌ای من در کنار نقشم در محله گل و بلبل ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: حضور بازیگران تازه و عروسک‌ها موقعیت خوبی برای بروز بعد خلاقیت من فراهم آورده است. حضور این شخصیت‌های جدید باعث خواهد شد رجعت‌های پررنگی به برنامه‌های گذشته عمو پورنگ داشته باشیم.

وی گفت: فکر می‌کنم درون من یک کودک است. این روحیه کودکانه در کنار تیمی که مشابه این روحیه را دارند بسیار تاثیر می‌پذیرد خوشحالم تیم اجرای این برنامه درک بالایی از روحیه من دارند.

تهیه‌کننده برنامه درباره بازخوردهای سری قبل گفت: طبق نظرسنجی‌های مرکز آمار صداوسیما این برنامه بیش از 80 درصد مخاطب کودک و نوجوان داشته است و بیش از 60 درصد خانواده‌ها آن را دیده‌اند. این استقبال خوب باعث شده بود هر قسمت حتی بیش از 5 بار به تکرار برسد. آنهم به درخواست مردم و مدیران سازمان.

وی ادامه داد: با اینکه برند عموپورنگ متعلق به صداوسیما است اما نگاه مدیران سیما به آن تجاری نیست. ما در تلاش برای تولید کالا و عروسک‌های مجموعه عموپورنگ نیستیم اما اگر سرمایه‌گذاری مناسبی دراین زمینه انجام شود به آن فکر خواهیم کرد.

در ادامه کارگردان این برنامه عنوان کرد: چند ترانه بسیار خوب نیز در راه است اما عملی نیست که عمو پورنگ در هر قسمت ترانه‌ای تازه بخواند.

عمو پورنگ نیز گفت: ترانه‌های قدیمی‌ام را بسیار دوست دارم آنها نوستالژی یک نسل را تشکیل می‌دهند و این بازخوردی است که من در این مدت گرفته‌ام.

وی افزود: امیدوارم مسئولین به برنامه‌سازانی که دغدغه‌شان بچه‌ها و مسائل کودکان است توجه بیشتری کنند. برنامه ما در این 15 سال ثابت کرد دغدغه‌ای جز بچه‌ها ندارند و دغدغه اکیپ عموپورنگ آینده کودکان و نوجوانان این سرزمین است. ما خستگی این 15 ساله را به جان خریدیم درحالیکه می‌توانستیم به مسائل تجاری بیشتر بپردازیم ولی هیچ تجارتی هم سطح فعالیت برای بچه‌ها نیست.

سری جدید محله گل و بلبل 2  همزمان با ولادت حضرت رسول (ص) روی آنتن شبکه دو می‌رود و پخش آن تا بهار سال آینده ادامه خواهد داشت.

کد خبر : ۴۳۶۹۶۶