خبرگزاری کار ایران

در سالگرد درگذشت کتاب‌شناس فقید ایرانی عنوان شد؛

موسوی بجنوردی: راه احمد منزوی را ادامه خواهیم داد

سیدکاظم موسوی‌بجنوردی گفت: احمد منزوی را ابن ندیم زمانه خود می‌دانیم و بزرگداشت از ایشان در حقیقت ادامه دادن راه ایشان است.

به گزارش ایلنا، این مراسم صبح امروز با حضور خانواده احمد منزوی، سیدکاظم موسوی بجنوردی، رییس مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، سیدصادق سجادی معاون پژوهشی مرکز، علی بهرامیان مدیر بخش اسناد مرکز و ابراهیم ذاکر از بستگان احمد منزوی برگزار شد.

موسوی‌بجنوردی رییس مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی درخصوص احمد منزوی گفت: در حقیقت بزرگداشت چنین مردی که مرحوم افشار به او لقب ابن‌ندیم زمانه داده بود، ادامه یافتن راه ایشان است. با وجود تمام مشکلاتی که وجود دارد امکاناتی را فراهم کرده‌ایم که پس از او، بتوانیم کار فهرست‌واره را ادامه دهیم که با مدیریت بهرامیان این کار تا هم اکنون به بهترین شکل ممکن در حال ادامه است.

وی در ادامه افزود: نام احمد منزوی که بنیان‌گذار فهرست واره بوده است در تمامی کتاب‌هایی که پس از فوت ایشان تالیف می‌شود، نگاشته خواهد شد. این مسئله مهم‌ترین یادگار زندگی ایشان خواهد بود. احمد منزوی کتاب‌شناس توانا و برجسته در این حوزه از سال ۱۳۶۹ به موسسه دایره‌المعارف بزرگ اسلامی پیوست و حالا در میان ما نیست و امیدوارم با ائمه‌اطهار محشور شود. خادمین به فرهنگ و افراد برای همیشه در یاد و خاطره تمامی مردم باقی خواهد ماند.

در ادامه نیز صادق سجادی معاون پژوهشی مرکز گفت: اهمیت ابن‌ندیم به عنوان یک دانشمند این است که امروزه گنجینه مهمی از کار ایشان داریم. اگر ایشان نبودند و آثار را فهرست نمی‌کردند، بسیاری از آثار مهم آن دوران از بین می‌رفت. قسمت مهمی از اطلاعات ما در خصوص تاریخ فرهنگی، مرهون ابن ندیم و امثال او بوده است.

وی تصریح کرد: احمد منزوی نیز همانند ابن ندیم چنین وظیفه‌ای برعهده شناخته بود. و توانست آثاری را که میان مقالات و رسانه‌های مختلف ناشناخته مانده بودند ثبت کند. فهرست واره از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در حقیقت در یک قرن اخیر و پس از فروپاشی شوروی کشورهای کوچکی به وجود امدند که از پیشینه سیاسی و فرهنگی برخوردار نبودند. اما هم اکنون به جد در حال ایجاد سابقه فرهنگی و سیاسی هستند و اگر ما به این نکته توجه نکنیم، خیانت محسوب خواهد شد. ثبت آثار زمانه از اهمیتی به‌سزا برخوردار است در غیر اینصورت در گذر زمان آثار مهم و ارزشمند از بین خواهد رفت. امیدوارم این کار همچنان تداوم یابد و قطعا نیز چنین خواهد بود.

در ادامه محمد ابراهیم ذاکر از بستگان احمد منزوی با اشاره به ویژگی‌های احمد منزوی و سوابق فرهنگی خاندان او، اشاره کرد: خانواده احمد منزوی انتظار داشت تا در مراسم رونمایی از کتاب ایشان که حدود یک ماه گذشته برگزار شد، حضور یابند، یا اینکه حداقل روی جلد کتاب نام ایشان هم نگاشته شود اما در هر صورت تشکر می‌کنم که حضور یافتید و این مراسم را برپا نمودید.

احمد منزوی متولد ۱۳۰۴ در شهر سامرا و فهرست‌نویس و محقق در حوزه علوم اسلامی بود. وی پسر دوم حاج شیخ آقا بزرگ تهرانی، دانشمند و عالم شیعی و مؤلف کتاب الذریعة الی تصانیف الشیعه بود. منزوی بابت نگارش فهرست نسخه‌های خطی مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی در دو جلد برندۀ جایزۀ کتاب سال جمهوری اسلامی در سال ۱۳۸۵ شد. وی مدت ۱۶ سال در پاکستان زندگی می‌کرد و حاصل کارش در پاکستان، نگارش و چاپ چهار مجلد فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه گنج‌بخش بود که تنها نسخه‌های فارسی را در بر می‌گرفت. از دیگر کارهای وی در این دوره، می‌توان از نگارش و چاپ سعدی بر مبنای نسخه‌های خطی پاکستان به‌مناسبت هشتصدمین سالگرد تولد سعدی، نگارش و چاپ ۱۴ مجلد فهرست مشترک نسخه‌های خطی فارسی پاکستان و پایه‌گذاری نگارش فهرستواره کتاب‌های فارسی، نام برد. مرحوم منزوی در سال ۱۳۶۹ پس از بازگشت به ایران، مدتی سرپرست بخش کتاب‌شناسی و فهرست‌نگاری مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی بود.

کد خبر : ۴۳۶۸۷۶