خبرگزاری کار ایران

ملانوروزی: هنر کوچ‌رو می‌تواند نگاه بومی ما را جهانی کند

مراسم افتتاحیه پروژه جهانی هنر کوچ رو ۲۰۱۶ با حضور مدیرکل هنرهای تجسمی و جمعی از هنرمندان ایران و جهان در باغ آینه‌های روستای سلخ جزیره قشم برگزار شد.

به گزارش ایلنا، مجید ملانوروزی (مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر) در این مراسم گفت:جشنواره‌های از این دست برای ما اهمیت بسیاری دارد. این جشنواره به عنوان یک هنر جدید می‌تواند یک خوانش جهانی را به واسطه نگاه بین‌المللی که در این پروژه است با فضای بومی ایران همراه کند.جشنواره‌ای که هم با محیط‌زیست و هم با فرهنگ بومی سر و کار دارد و شاید با این دست جشنواره‌هاست که می‌خواهیم از داشته‌هایمان در سطح بین‌المللی دفاع کنیم.

ملانوروزی ادامه داد: معتقدیم باید از دانسته‌های کاملا بومی خود یک خوانش جهانی داشته باشیم از این منظر که هنرهای بومی ما یک خوانش و هنر جهانی است خوشحالم که این جشنواره از بومی‌ترین مکان‌های ایران شروع شد.

سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران گفت: این جشنواره‌ها می‌تواند نگاه بومی ما را جهانی کند و ما باید سعی کنیم از این طریق و به بهترین شکل ممکن فرهنگ بومی این منطقه را منتشر کنیم. در نهایت از این که رویداد جهانی با بومی‌ترین منطقه ایران گره خورده خوشحالم.

احمد نادعلیان، دبیر پروژه جهانی هنر کوچ رو ۲۰۱۶ در افتتاحیه این مراسم گفت: امروز می‌توان گفت که هنر کوچ‌رو پا از قلمرو یک مرز فراتر گذاشته و هنرمندانی با بسترهای هنری مختلف را به جهان هنری وابسته به محیط‌زیست وارد کرده است.

وی ادامه داد: مفتخریم که امروز دو هنرمندی که از بنیانگذاران گروه تائو هستند  و بیش از ۳۵ سال است که در زمینه هنر کوچ‌رو فعالیت می‌کنند در کنار ما هستند.

این استاد دانشگاه و هنرمند محیطی گفت: در سال ۲۰۱۲ نشستی در کره برگزار شد که من تنها فردی بودم که از این منطقه و از میان کشورهای مسلمان در آن مراسم شرکت کردم و در آن جا پیش‌بینی شد که به صورت جهانی به مکان‌های مختلف دنیا بروند و این برنامه را در شهرهای مختلف برگزار کنند. ما این افتخار را داشتیم که بعد از کره، هند و آفریقای جنوبی ایران میزبان این پروژه باشد و بعد از این اروپا و آمریکا می‌شود.

نادعلیان در مورد نامگذاری این هنر به نام کوچ‌رو عنوان کرد: زمانی در کشور کره به آن اندیشیدند که کوچ‌روها در طبیعت حرکت و سفر می‌کنند اما با ترک محیط  آن را تخریب نمی‌کنند. زندگی کوچ‌روها می‌تواند برای انسان امروز الگویی باشد که هنرمند به طبیعت بروند و در آن کار کنند.

دبیر پروژه جهانی هنر کوچ‌رو گفت: آن چه در گذشته مورد استفاده کوچ‌روها قرار می‌گرفت همگی از عناصر طبیعی بوده و به اصل طبیعت باز می‌گشته است مثل زیلو، کپر و غیره و امروز زمان آن رسیده که ما با تماشای بادگیرهای قشم و کارگاه‌های لنج‌سازی ببینیم که چگونه برای حفظ طبیعت از خود معماری برای کاهش آلاینده‌ها استفاده می‌شود و هر آن چه در قشم تولید می‌شود قابلیت بازگشت به اصل خودش را دارد.

در ادامه مراسم آیینی و باستانی شوشی که در آن نمایش و موسیقی با هم توامان است برای حاضران اجرا شد و بخشی از مراسم مشهور به زار نیز به صورت نمادین در این مراسم به نمایش درآمد.

پس از افتتاحیه پروژه کوچ‌رو با حضور هنرمندان و مدیرکل هنرهای تجسمی، اولین نشست علمی پروژه بین‌المللی کوچ‌رو با هدف شناخت مفهوم هنر کوچ‌رو و ارتباط آن با هنر طبیعت و بحث اخلاقیات اجرای هنر در طبیعت  و محیط طبیعی هنر کوچ رو ، با حضور "احمد نادعلیان "دبیر پروژه ،"ری آونگ وو"؛ عضو انجمن هنر طبیعت یاتو و عضو شورای سیاست‌گذاری پروژه کوچ‌رو ،"راجر ریگورت" از سویس و همچنین عاطفه خاص هنرمند محیطی از ایران، شب گذشته در نگارخانه هنر پردیس جزیره قشم برگزار شد.

هنرمندانی از جمله کامبیز صبری، کورش گلناری، جمشید حقیقت‌شناس، گیزلا وارگا سینایی و ...در این نشست حضور داشتند و نشست پرسش و پاسخ نیز برگزار شد.

پروژه جهانی کوچ‌رو با هدف زیست‌محیطی در هفتمین دوره خود را در روستای سلخ جزیره قشم کار ‌خود را آغاز کرد و  تا ۲۸ آذر ماه ادامه دارد.

454544

پروژه جهانی کوچ‌رو  با حمایت  دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر  و همچنین همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، موزه هنرهای معاصر استان اصفهان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم و مرکز هنری پردیس قشم برگزار می‌شود.

کد خبر : ۴۳۶۳۹۸