خبرگزاری کار ایران

یک آهنگساز در گفت‌وگو با ایلنا:

مردم به موسیقی فست‌فودی علاقه‌دارند/ آوازهای سنتی غمگین نیست

آهنگساز آلبوم «این بار من یکبارگی» با بیان اینکه موسیقی سنتی، موسیقی غمگینی نیست، گفت: مخاطب به دلیل زندگی ماشینی امروز می‌خواهد با همه چیز سریع ارتباط برقرار کند و اگر نتواند این ارتباط را در همان لحظات اولیه برقرار کند به نظرش آن موسیقی غمگین است.

مهسا عظیمی (آهنگساز و نوازنده موسیقی سنتی) در گفت‌وگو با ایلنا؛ در مورد انتشار آلبوم «این بار من یکبارگی» اظهار کرد: این آلبوم براساس موسیقی دستگاهی است و در دو بخش دستگاه سه‌گاه و همایون به این ترتیب که از دستگاه سه‌گاه شروع می‌شود و در اواسط کار مدلاسیون می‌شود و به دستگاه دیگری می‌رود و دوباره به دستگاه سه‌گاه برگشت داده می‌شود.

او با بیان اینکه این آلبوم روی سایت بیپ تونز قرار گرفته و از طریق شرکت ایران‌گام منتشر شده، ادامه داد: مهسا عظیمی تار، علی اکبر داداش‌زاده بربط و رباب، رضا پرویززاده کمانچه، وفا مصباحی نی و فربد یداللهی با تنبک و کوبه‌ای در این اثر هنرنمایی کرده‌اند. همچنین اشعاری از مولوی، خاقانی و علی اکبر داداش‌زاده(نهان- شاعر و خواننده اثر) برای ارائه در این اثر انتخاب شده‌اند.

این آهنگساز درباره اوضاع موسیقی امروز گفت: در گذشته نیز مانند امروز مشکلاتی در موسیقی ما وجود داشته در حقیقت در کل دنیا این قضیه غالب است و در همه دنیا موزیک مردمی یا پاپ که مردم می‌توانند به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند موسیقی غالب است.  موسیقی سنتی هر کشوری به سلیقه مخاطب بستگی دارد و باید مخاطب درباره آن اطلاعات پایه‌ای داشته باشد تا بتواند با آن ارتباط برقرار کند.

عظیمی با بیان اینکه سادگی در عین پیچیدگی است، گفت: یک موزیک خوب در هر سبکی باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر جذابیت برای مخاطب حرفه‌ای، برای مخاطب عام نیز جذابیت داشته باشد و در عین سادگی بتواند مخاطبی را که در یک تاکسی آن موزیک را می‌شوند، جذب کند و هم پیچیدگی داشته باشد که یک موزیسین را با خود همراه کند.

او بیان کرد: بسیاری از مردم معتقدند که موسیقی سنتی غمگین و سنگین است و از آنجایی که مردم در زندگی روزانه با مشکلات زیادی همراه هستند، ترجیح می‌دهند که به سراغ موسیقی بروند که آن‌ها را شاد کند و موسیقی پاپ این خاصیت را دارد.

این آهنگساز و نوازند تار ادامه داد: معتقدم موسیقی سنتی غمگین نیست بلکه معنای عمیقی دارد که اگر به درستی درک شود روح انسان را رشد می‌دهد و به او آرامش می‌دهد. معتقدم مخاطبان زمان و وقت کافی را برای درک این موسیقی نمی‌گذارد و مانند زندگی ماشینی و سرعتی می‌خواهد موسیقی نیز با همان سرعت گوش دهد.

او با تاکید براینکه موسیقی ما نیز فست‌فودی شده، تصریح کرد: مخاطب به دلیل زندگی ماشینی امروز می‌خواهد با همه چیز سریع ارتباط برقرار کند و اگر نتواند این ارتباط را در همان لحظات اولیه برقرار کند به نظرش آن موسیقی غمگین است و به درد نمی‌خورد در حالی‌که معتقدم امروز درباره موسیقی سنتی کمی بی‌انصافی می‌شود.

عظیمی با بیان اینکه محتوای هر سبکی از موسیقی مشخص است، خاطر نشان کرد: این مخاطب است که انتخاب می‌کند چه چیزی را بپذیرد از این رو موزیسین‌های ما باید در آثارشان نوآوری‌هایی داشته باشند که در عین حالی که ریشه‌های خود را حفظ کرده بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند. موسیقیدان باید در ابتدا کمی روانشناسی و جامعه‌شناسی بداند تا بتواند آثار بهتری را برای جذب مخاطب ارائه کند.

این نوازنده ادامه داد: در هر عصری هنرمند در راس جامعه است و باید بداند که چگونه مردم و مخاطبان را با خود همراه کند. در عین حال باید راه خود را نیز حفظ کند و اگر سلیقه مخاطب معمولی شد هنرمند نباید تا این سطح فقط برای جذب مخاطب پایین بیاید چراکه سطح هنر را با این کار پایین آورده و هنر جایگاه اصلی خود را از دست می‌دهد.

عظیمی با بیان اینکه برای فرهنگ‌سازی در یک جامعه باید به دو موضوع مهم توجه کرد، افزود: هنرمند باید با دقت و پشتکار خود آن چیزی که باعث ارتقای فرهنگ است را به مردم ارائه کند و از طرف دیگر رسانه‌ها نیز باید این در راستای ترویج این فرهنگ بکوشند و این دو پابه‌پای هم پیش بروند .

او ادامه داد: در خارج از کشور حتی نوازند‌گان دوره‌گرد نوازنده حرفه‌ای هستند و عابران یک موسیقی درست و اصولی را در خیابان می‌شوند در حالی‌که ما در خیابان‌هایمان صدای بسیار ناخوشایند شنیده می‌شود. معتقدم باید نگاه‌همان را فراتر از این حد برد و کمک کنیم تا فرهنگ‌سازی درستی در این زمینه انجام شود.

این آهنگساز اضافه کرد: باید فضایی ایجاد شود تا موسیقی هم یکی از واحدهای درسی در مدرسه باشد تا دانش‌آموزان عادی نیز تا حدودی با سازها آشنا شوند و حداقل تفاوت بین سازها را بدانند. وقتی سازی اجازه دیده شدن ندارد مخاطب نمی‌تواند تفاوتی بین آن‌ها قائل شود و نظری در این باره داشته باشند. البته معتقدم نباید در موسیقی جنسیتی برخورد کنیم و همه با هم باید بکوشیم تا موسیقی اصیل کشورمان را که از پشتوانه بسیار خوبی برخوردار است حفظ کنیم.

کد خبر : ۴۳۶۱۳۳