خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با یک فعال دانشجویی مطرح شد؛

مسئولان آموزش‌عالی شهامت دفاع از نشریات دانشجویی را ندارند

تا امروز شاهد برخورد جدی؛ عزم و اراده و شهامت مسئولان آموزش‌عالی برای مقابله با اینگونه قانون‌گریزی‌ها و صیانت از حقوق؛ آزادی‌های مشروع و قانونی دانشجویان نبوده‌ایم.

زهرا نعمتی به خبرنگار ایلنا؛ گفت: نشریات دانشجویی از ابزار مهم دانشجویان برای بیان نظرات، انتقادات و ایجاد فضای مطالبه‌گری و آزاداندیشی محسوب می‌شود. هرچند بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید شاهد بهبود نسبی نشریات از نظر کمی بودیم اما از نظر کیفی متاسفانه فعالان دانشجویی با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند که ناشی از عدم پایبندی مسئولان دانشگاهی به مقررات و نیز اصل ۲۴ قانون اساسی و برخوردهای سلیقه‌ای اشخاص حقیقی و حقوقی دانشگاهی و نهادهای خارج از دانشگاه و ازجمله برخوردهای غیرقانونی انضباطی؛ قضایی؛ امنیتی و حراستی است.

دبیر خانه نشریات وزارت بهداشت افزود: متاسفانه تا امروز شاهد برخورد جدی؛ عزم و اراده و شهامت مسئولان آموزش‌عالی برای مقابله با اینگونه قانون‌گریزی‌ها و صیانت از حقوق؛ آزادی‌های مشروع و قانونی دانشجویان نبوده‌ایم.

وی با اشاره به مطالبات اهالی قلم در دانشگاه‌ها از مسئولان گفت: در این خصوص اقدامات گوناگونی ازسوی فعالان نشریات دانشجویی و نیز نامه‌نگاری‌های متعددی صورت گرفته ازجمله نامه‌هایی که خطاب به دکتر روحانی و وزرای بهداشت و علوم بوده و منتشر هم شده است. علاوه بر آن جلسات متعددی با نمایندگان مجلس و مسئولان آموزش‌عالی برگزار شده و مسائل و مشکلات نشریات به آنها منتقل شده است. که اتفاقا مباحث مطرح شده در یکی از این جلسات؛ منجر به سوال نمایندگان خانه ملت از وزیر محترم دادگستری و بیان تذکر درمورد تضییع حقوق نشریات دانشجویی و ممنوع‌التصویری غیرقانونی آقای خاتمی شد.

مدیر مسئول نشریه دانشجویی تلنگر؛ سپس به بیان راهکارهای خروج از این فضا پرداخت و گفت: در درجه اول مهمترین عامل برای بهبود فضا؛ آگاهی‌بخشی به اهالی قلم درباره حقوق آنها در زمینه نشریات و حضور مداوم و هرچه پررنگ‌تر قشر دانشجو در فضای نشریاتی و پرهیز از ابتلا به آفت انفعال و سکوت است. از آنجا که دانشگاه سنگر جامعه است؛ اگر دانشجو به عنوان دیده‌بان به‌حق این سنگر؛ کنار بکشد و مدافع حقوق خویش نباشد، نه تنها دانشگاه از مسیر عقلانیت، توسعه، آرمان‌خواهی و تاثیرگذاری خود خارج می‌شود، بلکه این انفعال باعث بی‌ثمر ماندن مطالبات سایر فعالان نیز می‌شود.

وی در بخش دیگری از گفتگوی خود تاکید کرد: در مرحله دوم لازم است مسئولان آموزش‌عالی تغییر اساسی در نگرش خود نسبت به فعالان دانشجویی به‌خصوص در عرصه نشریات داشته باشند و با عزم جدی در مقابل عدم رعایت مقررات و قانون‌شکنی‌ها با تمام توان بایستند و به وظیفه و مسئولیتی که بر دوش آنان سنگینی می‌کند که همان صیانت از حقوق و آزادی‌های مسلم دانشجویان است، عمل کنند.

نعمتی در پایان ابراز امیدواری کرد که تلاش‌های فعالان نشریاتی به ثمر رسیده و مسئولان بالادستی و میانی آموزش‌عالی؛ اهتمام هرچه بیشتر نسبت به حمایت از حقوق نشریات داشته و دست از انفعال، محافظه‌کاری و سکوت بردارند.

کد خبر : ۴۳۵۵۸۴